Permalänk
Medlem

Moderkort skadat?

Hejsan. Jag har ett asus maximus vi hero moderkort som jag tror är skadat. För ungefär 4månader sedan så funkade det utmärkt, sen åkte jag på semster i 1 månad och när jag kom tillbask så kunde jag inte starta datorn direkt. Jag var tvungen att sätta på strömmen, sedan stänga och och sen sätta på den igen för att kunna starta det. Och då brukar det komma upp någon text där det står ''press f1 to enter setyup''. DÅ trycker jag på den och då kommer jag in i bios, när jag exitar så kommer jag in på windows. Nr jag stänger av datorn och sätter på den igen så funkar det direkt, det är bara när datorn är heldöd som detta sker.

Nu 4 månader senare så sålde jag min skärm och lät min dator vara i 1 vecka. Jag kopplade in min projektor till den via hdmi-hdmi till mitt r9 280x powercolor (funkat innan) och nu så har moderkortets splashscreen ändrats. Ibland så bara stannar den kvar så och det går inte trycka ngt för att komma in i bios. Ibland så blir det bara black screen och ibland kommer jag inte på bios men då är allt konstigt, text lägger sig på text osv.

Jag försökte ringa asus support men det gick inte, stod att det numret inte fanns längre. Har testat via hemtelefon och mobil. Sedan har jag försökt maila de men kan inte ge de information om bios revision för jag måste ju in på bios för detta.

Hur ska jag göra? All hjälp uppskattas! Tackar i förhand

EDIT: kom på att jag hade skickat in moderkortet till en datorexpert 4 månader sedan och han sa att det var skadat. Fast det har funkat innan, helt plötsligt funkar det ej..

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd rensad#

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

[I]Tänk på att detta inte är en chatt och att det därför inte kommer hjälp så snabbt som du vill att det ska komma.

[/I]

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

moderkort skadat, asus kundtjänst funkar ej

Hejsan, jag tror att jag har ett skadat moderkort och vill därför utföra en rma på den. Fast när jag ringer asus support så säger de att numret inte finns längre. Jag har testat på mobilen och hemtelefonen men samma sak.

Man kan också maila den men de behöver information såsom bios revision, men jag kan inte få reda på det eftersom jag inte kommer in i bios.

Hur ska jag göra? Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Hejsan, jag tror att jag har ett skadat moderkort och vill därför utföra en rma på den. Fast när jag ringer asus support så säger de att numret inte finns längre. Jag har testat på mobilen och hemtelefonen men samma sak.

Man kan också maila den men de behöver information såsom bios revision, men jag kan inte få reda på det eftersom jag inte kommer in i bios.

Hur ska jag göra? Tack i förhand!

Kanske borde lägga denna under Asus fliken på forumet?

Permalänk
Medlem

Kontakta butiken där du köpte moderkortet.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Grejen var ju att jag köpte den ny från tradera, den hade testats på någon datormässa.

Edit: Moderkortet funkade utan problem när jag köpte det i 4månader, sen åkte jag iväg i 1 månad och när jag kom tillbask gick det inte att starta datorn längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Grejen var ju att jag köpte den ny från tradera, den hade testats på någon datormässa.

Edit: Moderkortet funkade utan problem när jag köpte det i 4månader, sen åkte jag iväg i 1 månad och när jag kom tillbask gick det inte att starta datorn längre.

Vilken säljare var det? Privat eller företag?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Vilken säljare var det? Privat eller företag?

Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att dwt var ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att dwt var ett företag.

Ta reda på om/vilket företag det var. Kontakta dem och berätta om problemet och att du vill reklamera så får de sköta kontakten med Asus...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Hur ska jag ta reda på vem det var? Ens köp raderas från tradera så vet inte riktigt hur jag ska göra. Tack för all hjälp hitils!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Hur ska jag ta reda på vem det var? Ens köp raderas från tradera så vet inte riktigt hur jag ska göra. Tack för all hjälp hitils!

Asus tar inte in beggade kort och inte heller skadade kort

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv

Lycka till. Minns mina turer med Asus support. Har inte köpt en Asus produkt sedan dess och föreslår att du sluta köpa deras skräp också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av seraj5:

Hur ska jag ta reda på vem det var? Ens köp raderas från tradera så vet inte riktigt hur jag ska göra. Tack för all hjälp hitils!

Du har väl vinnarmejlet kvar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du har väl vinnarmejlet kvar?

Tack! Ja jag hittade och visade sig att personen är en privatperson. Ska jag fråga han vart han köpte moderkortet och om kvitto så kanske jag kan lämna det till butiken?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av seraj5:

Tack! Ja jag hittade och visade sig att personen är en privatperson. Ska jag fråga han vart han köpte moderkortet och om kvitto så kanske jag kan lämna det till butiken?

Tveksamt om butiken kommer hjälpa till när det är begagnat, men det är väl alltid värt ett försök, antar jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter flera trådar om samma sak (s.k. korspostning), se §3.3
/moderator

On-topic: Citerar Asus-Caroline från denna tråden: #13699216

Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

När en konsument köper en produkt från en återförsäljaren har de ingått ett avtal med varandra där bland annat produktens garantitid innefattas. När första konsumenten sedan säljer produkten till en andra konsument har avtal mellan återförsäljaren och den första konsumenten ingen verkan mellan återförsäljaren och den andra konsument som köpt produkten begagnat. Garantiärenden för lösa komponenter felsöks och byts ut av respektive återförsäljare. ASUS är inte inblandade förrän i sista steget, efter att den defekta komponenten har gått från återförsäljare -> distributör -> tillverkare (ASUS). Så det du kan göra, för att vara på den säkra sidan, är att tillsammans med säljaren kontakta återförsäljaren som sålde moderkortet och byta eventuellt namn på kvittot/fakturan till ditt. Om återförsäljaren går med på det är helt och hållet upp till dem. Vissa återförsäljaren bryr sig inte att du köpt kortet i andra hand så länge du kan visa upp kvittot.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Trådar sammanfogade*

Sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter flera trådar om samma sak (s.k. korspostning), se §3.3
/moderator

On-topic: Citerar Asus-Caroline från denna tråden: #13699216

Så jag ska kontakta personen jag köpte moderkortet ifrån och be han kontakta asus kundtjänst? Eller menar du att jag ska kontakta kundtjänsten och se om de går med på ett rma ärende? Fast hur kontaktar jag de om deras telefonnr inte funkar och jag kan inte ge de all information de vill ha för att maila de? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seraj5:

Så jag ska kontakta personen jag köpte moderkortet ifrån och be han kontakta asus kundtjänst? Eller menar du att jag ska kontakta kundtjänsten och se om de går med på ett rma ärende? Fast hur kontaktar jag de om deras telefonnr inte funkar och jag kan inte ge de all information de vill ha för att maila de? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag har fattat rätt, ska all kontakt ske via butiken, Asus har ingen hantering av lösa komponenter. Kontakta den ursprungliga ägaren och be om namnet på butiken, sedan är det bara att kontakta butiken och hoppas på lite goodwill.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det kan vara nätdelen som felet ligger i. Då du beskriver den har svårt att starta upp. Kan också vara batteriet på moderkortet behöver bytas. Dock så borde den varnat om det i BIOS om så var fallet.
Om du har möjlighet att prova med annan nätde,l så kan du iallafall utesluta det.
Ett tips kan vara att köpa nått billigt på Kjell & Co. Du kan lämna tebax nätdelen på öppet köp ifall byte inte fixade problemet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nja först som hände var att bios splashscreen ändrade, mkt konstigt. Sedan när jag trycker f1kommer jag in på bios men det är konstigt för text lägger sig på text så det går knappt navigera. Allt funkade helt bra men sen sålde jag min skärm och lät datorn stå i en vecka, sedan kopplade jag till projektorn (gjort detta innan, funkat) o då var det så. Har kontaktat säljaren och hoppas innerliggen att han säger vlkn butik de är och att de har lite goodwill som screaming-deamon säger.

ParasiteX jag har tidigare lämnat datorn hos en datorexpert och då sa han att moderkortet var skadat. Beställde en skärm igår så när den kommer ska jag testa och se igen. Trist att jag inte kommer ihåg vart jag köpte nätdelen ifrån, letat riktigt mkt efter kvitto och mail mm men utan lycka tyvärr :/

Permalänk
Avstängd

Ja fyfan Asus support. Aldrig mer. Jag föredrog asus produkter förr, men efter att jag hade fått ett grafkkort som det var fel på och att jag hade kontaktat supporten så vill jag aldrig ha med deras produkter att göra igen. Man kan ju bara kolla på google hur många som haft problem med asus support. Jag håller mig till msi, gigayte, asrock just nu. Haft kontakt med deras support och det verkar okej med dessa märken. Nä aldrig asus.

Permalänk
Medlem

Säljaren har inte svarat och det har gått snart en månad, vet inte varför han inte svarar.. Iallafall så köpte jag ny skärm och kopplade in den och då funkade allt igen, det funkade till och med på projektor som förbryllar mig eftersom det inte gjorde det när jag inte hade skärm, har dock fortfarande samma problem att jag måste sätta på, stänga av och sedan sätta på strömmen igen men jag antar att jag får leva med det.

Finns det ingen chans att det inte är moderkortet utan att det är nätagget? Liksom corsair cx600 är ju lite mindre bra kvalite och asus maximus är ju ''premium'' moderkort?

tack för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seraj5:

Säljaren har inte svarat och det har gått snart en månad, vet inte varför han inte svarar.. Iallafall så köpte jag ny skärm och kopplade in den och då funkade allt igen, det funkade till och med på projektor som förbryllar mig eftersom det inte gjorde det när jag inte hade skärm, har dock fortfarande samma problem att jag måste sätta på, stänga av och sedan sätta på strömmen igen men jag antar att jag får leva med det.

Finns det ingen chans att det inte är moderkortet utan att det är nätagget? Liksom corsair cx600 är ju lite mindre bra kvalite och asus maximus är ju ''premium'' moderkort?

tack för all hjälp!

Det skulle kunna vara nätagget, så testa med ett annat.

God Jul!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det skulle kunna vara nätagget, så testa med ett annat.

God Jul!

Jag hoppas det för som andra sagt så är Asus supporten skit!

God jul på dig!