Permalänk
Medlem

Frågor gällande VDSL från Telia

Hej

Jag har precis beställt VDSL av Telia och de nämnde att skickar med en router gratis. Det jag funderar på är hur pass bra denna router är, och om det kan vara värt att köpa en egen som är lite vassare. Vi kommer sitta två personer på uppkopplingen och båda kommer spela online så det är viktigt att uppkopplingen fungerar utan problem.

Det jag är osäker på är om jag ska köpa en router med ADSL stöd eller en utan. Köper jag en utan så får jag en "bättre" router till samma pris och det låter ju toppen. Dock så är frågan, kommer jag kunna brygga (Är inte helt 100 på hur bryggning fungerar) Telias router eller bara koppla från telejacket > Telias router > min router > min dator?

Står alltså mellan att köra med Telias router, eller att köpa en egen.. men då vet jag inte om jag behöver köpa en med stöd för ADSL ej.

Jag tänkte passa på att köpa en router nu under mellandagsrean så jag skulle uppskatta lite hjälp.

Tack!

/Mvh en förvirrad nybörjare på nätverk

Permalänk
Medlem

Alltså ska vi klargöra några saker även om man kan ha 2 routrar i ett nätverk om man stänger av dhcp på den ena osv så rekommenderas inte det.
Vill du ha en rejälare router och inte någon modem-router kombination så bör du skaffa ett vanligt vdsl modem istället från telia.
Så kör du med vanligt vdsl modem och sen kan du köra med valfri router, utan att de skulle kunna bli krångel mellan routrarna med brandväggar eller dhcp osv.

Så slutligen, om du köper eller fixar till dig ett helt vanligt vdsl modem från telia som inte har någon inbyggd router så kan du köra med valfri router som finns och behöver inte stå att den ska vara adsl/vdsl kompatibel eller något sånt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Kör ni telias DSL router, därefter en switch som är direkt kopplad till varje dator med kabel så borde de inte vara några problem. Sedan att brygga en adsl router betyder i princip att man stänger ned alla funktioner och tjänster på den förutom själva "modem" funktionen som göra om analoga signaler till data signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Alltså ska vi klargöra några saker även om man kan ha 2 routrar i ett nätverk om man stänger av dhcp på den ena osv så rekommenderas inte det.
Vill du ha en rejälare router och inte någon modem-router kombination så bör du skaffa ett vanligt vdsl modem istället från telia.

Det "vanliga vdsl modem" som Telia erbjuder är en bryggad Technicolor TG799. Dvs deras standard modem/router men med routerdelen bortkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det "vanliga vdsl modem" som Telia erbjuder är en bryggad Technicolor TG799. Dvs deras standard modem/router men med routerdelen bortkopplad.

Jasså det e såpass jävla illa alltså?
Skulle jag sitta i den situationen då skulle jag förmodligen köpa ett vdsl modem själv någon annanstans ifrån isf.
Nu vet inte jag hur telias modem/router combo fungerar osv men man brukar ju inte tycka det något kul använda sånt sålänge man inte måste, finns ju säkert bättre grejjer där ute för inte allt för mycket pengar.

Men men det är ju upp till TS vad han vill, kommer ju funka köra de bara som VDSL modem och kommer ju inte påverka valet att ha en annan extern router.
Vet dock inte om de skulle påverka hastigheten att investera i något annat VDSL modem.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag har Telias technicolor modem/router, och det enda som är mindre bra är räckvidden på det trådlösa nätverket.... Det trådade funkar utmärkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BaZZe:

Jasså det e såpass jävla illa alltså?
Skulle jag sitta i den situationen då skulle jag förmodligen köpa ett vdsl modem själv någon annanstans ifrån isf.
Nu vet inte jag hur telias modem/router combo fungerar osv men man brukar ju inte tycka det något kul använda sånt sålänge man inte måste, finns ju säkert bättre grejjer där ute för inte allt för mycket pengar.

Men men det är ju upp till TS vad han vill, kommer ju funka köra de bara som VDSL modem och kommer ju inte påverka valet att ha en annan extern router.
Vet dock inte om de skulle påverka hastigheten att investera i något annat VDSL modem.

"såpass jävla illa"?

Modemdelen är mycket bra och en av de bästa. Varför skulle de erbjuda något sämre?

Jag kör 789 med VDSL, inklusive routerdelen, sedan ett flertal år och det fungerar perfekt vad jag än gör. Mycket nöjd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"såpass jävla illa"?

Modemdelen är mycket bra och en av de bästa. Varför skulle de erbjuda något sämre?

Jag kör 789 med VDSL, inklusive routerdelen, sedan ett flertal år och det fungerar perfekt vad jag än gör. Mycket nöjd.

Det låter ju bra, då kanske jag ska skippa att köpa en ny router själv då jag kommer köra trådat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"såpass jävla illa"?

Modemdelen är mycket bra och en av de bästa. Varför skulle de erbjuda något sämre?

Jag kör 789 med VDSL, inklusive routerdelen, sedan ett flertal år och det fungerar perfekt vad jag än gör. Mycket nöjd.

När jag sa "såpass jävla illa" så syftade inte jag på att själva modem/router i sig va illa utan att dom inte hade en seperat lösning som bara var ett renodlat modem tycker jag va illa.

Haft mycket telia kunder man varit ute hos med problem som varit väldigt väldigt underliga problem med telia utrustning som man inte stöter på annars.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag använder Telias TG799 där jag stängt av det trådlösa.
har en Airport till trådlöst.

Funkat klockrent och med bra hastighet.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

När jag sa "såpass jävla illa" så syftade inte jag på att själva modem/router i sig va illa utan att dom inte hade en seperat lösning som bara var ett renodlat modem tycker jag va illa.

Haft mycket telia kunder man varit ute hos med problem som varit väldigt väldigt underliga problem med telia utrustning som man inte stöter på annars.

Du verkar inte ha koll på vad bryggning innebär, i princip så gör man om routern till en switch mellan VDSL porten och LAN portarna. Fungerar sen alldeles utmärkt att köra egen router.

Varför skulle de lagerhålla ett separat modem för de som vill köra egen router? Mycket bättre såhär så behöver man bara konfa om hårdvaran istället för att vänta 2 veckor på ett modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

När jag sa "såpass jävla illa" så syftade inte jag på att själva modem/router i sig va illa utan att dom inte hade en seperat lösning som bara var ett renodlat modem tycker jag va illa.

Men den är ju ett renodlat modem när du bryggar den!

Ingen router, ingen NAT, ingen dhcp, inget wifi, ingen switch. Ett dsl-chip som är bryggat ihop med en LAN-port.
Fungerar exakt på samma sätt som ett renodlat modem fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du verkar inte ha koll på vad bryggning innebär, i princip så gör man om routern till en switch mellan VDSL porten och LAN portarna. Fungerar sen alldeles utmärkt att köra egen router.

Varför skulle de lagerhålla ett separat modem för de som vill köra egen router? Mycket bättre såhär så behöver man bara konfa om hårdvaran istället för att vänta 2 veckor på ett modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av madtop:

Men den är ju ett renodlat modem när du bryggar den!

Ingen router, ingen NAT, ingen dhcp, inget wifi, ingen switch. Ett dsl-chip som är bryggat ihop med en LAN-port.
Fungerar exakt på samma sätt som ett renodlat modem fungerar.

Ahh då förstår jag, trodde inte att själva bryggningen hade en så stor inverkan så att det blev som en switch eller en passthrough men då vet jag.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|