Bytte till h100i, datorn stänger av sig efter 2 sekunder av boot upp HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Bytte till h100i, datorn stänger av sig efter 2 sekunder av boot upp HJÄLP!

Jag fick ett h100i i julklapp och bytte det från min intel standard kylare, nu när jag trycker på startknappen så startar den i 2 sekunder typ och sen dör den. Sen början det om igen, startar,stänger av sig, startar, stänger av sig etc etc etc.... Är det att jag har för lite ström till datorn? kör 650 wat, har ett msi moderkort med 670 amp.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har satt fel distanser mellan moderkortet och själva kylblocket, för har du råkat använda dom längre distanserna så har inte kylblocket rejäl kontakt med cpun vilket leder till att din dator dör. Alternativ nummer två är att pumpen i kylblocket kanske är defekt, men det känner man lätt om man tar på blocket när datorn går igång. Känner du en lätt vibrerande känsla så fungerar den nog. Alternativ nummer tre, ta bort kylaren, ta bort din cpu och kolla så ingen pin i cpu socketen är böjd (ifall du kör Intel)

Permalänk
Medlem

Det ända jag har gjort är att ta bort intel standard fläkt, och sätta sätta dit h100i kylar blocket, och det är 3 kablar som går till datorn från den. Testa att koppla bort alla kablar och drog till och med ut grafikkortet. Men den startar ändå inte, så det måste vara nått att den inte tar mot processorn.... Men det ända problemet jag hade var att "backplate"n klappade fram och tillbaka när jag skulle installera den. Så det slutade med att jag körde dit små brickor där bak så den inte klappar. Distanserna tar ju längst in i moderkortet ändå... jag fattar inte... Skulle gärna vilja få hjälp...

Permalänk
Avstängd

Det är pumpen som inte är igång, datorn stängs av pga överhettningsskyddet. Sätt pumpens kontakt i en 3-pins fullspeed kontakt.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvar89:

Det ända jag har gjort är att ta bort intel standard fläkt, och sätta sätta dit h100i kylar blocket, och det är 3 kablar som går till datorn från den. Testa att koppla bort alla kablar och drog till och med ut grafikkortet. Men den startar ändå inte, så det måste vara nått att den inte tar mot processorn.... Men det ända problemet jag hade var att "backplate"n klappade fram och tillbaka när jag skulle installera den. Så det slutade med att jag körde dit små brickor där bak så den inte klappar. Distanserna tar ju längst in i moderkortet ändå... jag fattar inte... Skulle gärna vilja få hjälp...

Brickor gjorda av vad exakt?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av halvar89:

Ta en bild på hur det ser ut på baksidan, så vi kan se vad du gjort. Text i all ära men bilder underlättar en aning.

Permalänk
Medlem

Du bör ta bort kylpastan som finns kvar från din gamla kylare innan du installerar den nya.
Sök på YouTube om du inte förstår instruktionerna, du ska inte behöva använda några brickor om det inte står att du ska göra det.

Permalänk
Medlem

Ska ju inte finnas något glapp, så ja bilder hade varit bra, och brickor i järn. Kanske inte världens bästa idé

Permalänk

Sitter det inte ett plast skydd på pumpblocket då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Grabbar jag löste det. Skulle testa att ta bort brickorna, märkte att en av skruvarna att gängat snett och jag trodde den var längst in. Så det löste sig men nu är det ända problemet Corsair link, sämsta programet jag har använt, visar inte min cpu temp eller h100i tempen, men core temp funkar >.> testat avinstallera etc, inget hjälper....

Permalänk
Medlem

http://prntscr.com/5kt3vk bild på mitt andra problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvar89:

http://prntscr.com/5kt3vk bild på mitt andra problem

Vad är problemet? Grym kylning ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Vad är problemet? Grym kylning ju!

http://prntscr.com/5kth1d det där är problemet, visar 0 sen visar den hur varm den är(samma som på core temp) i ungefär 2 sekunder, sen blir det 0 igen

Permalänk
Medlem

Plocka bort link via kontrollpnelen och rensa även bort mappen Corsair --> C:\Users\"System name"\AppData\Roaming\Corsair
Den är dold så du måste aktivera visning av dolda filer/mappar

Sen hämtar du hem den här äldre versionen istället.
http://softwaredownloads.corsair.com/Files/Corsair-Link/Corsa...

Du hittar mer info under Corsairs del på forat.

*edit*
Ibland ligger fläktprofilen kopplad till pumpens temperatur så den får man ändra till processorns istället.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Plocka bort link via kontrollpnelen och rensa även bort mappen Corsair --> C:\Users\"System name"\AppData\Roaming\Corsair
Den är dold så du måste aktivera visning av dolda filer/mappar

Sen hämtar du hem den här äldre versionen istället.
http://softwaredownloads.corsair.com/Files/Corsair-Link/Corsa...

Du hittar mer info under Corsairs del på forat.

*edit*
Ibland ligger fläktprofilen kopplad till pumpens temperatur så den får man ändra till processorns istället.

Tackar! Nu visar den temp