Permalänk
Medlem

QoS fråga.

Hej!

Har tänkt begränsa trafiken i mitt hemnätverk nu då det börjar bli väldigt mycket enheter.
Jag har en Asus RT-N56U router.

Det jag tänkte göra var egentligen att ge min stationära och bärbara dator högsta prioritet och sedan inte lägga till någon mer regel.
Då borde väl de ha högsta prioritet oavsett vilken typ av trafik dessa enheter håller på med för tillfället?

Skulle detta fungera eller tänker jag fel?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Du tänker rätt.

Du får väl iof lägga till tjänster och kanske faktiskt plutta i "högsta" i prioritet på dom två "source IP":ena.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Måste man lägga till tjänster?

Kan man inte bara prioritera ip/mac adress?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja säga nja.

Din router är en gigabit router. Den har gigabit in och gigabit ut.
Trafiken kommer aldrig gå fullt på dess WAN eller LAN-interface. Vilket betyder att den inte kan prioritera någon trafik eftersom det lokalt i routern inte kommer att gå fullt.

Så vad du måste göra är att tala om för routern vilken den smalaste länken är - och prioritera trafiken utifrån den.
Har du en adsl-förbindelse på 8/1 så måste routern prioritera utifrån den bandbredden, den måste börja strypa och prioritera trafik vid 1Mbit uppströms - att be den prioritera på en 1G-länk är meningslöst.

Permalänk
Inaktiv

om du spelar och vill ha låg ping som möjligt så begränsa uppladdningshastigheten för andra bara

Permalänk
Medlem

Mjo, man får ju ställa in upp och ner hastighet... i mitt fall 100/100 fiber från Telia.

Och hur begränsar jag hastigheten för alla andra på enklaste sätt? Det var detta jag trodde jag uppnådde genom att prioritera min stationära dator. Är den prioriterad borde ju trafiken till allt annat få lägre bandbredd.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Måste man lägga till tjänster?

Kan man inte bara prioritera ip/mac adress?

Det kunde man visst, välj "ANY" i menyn för protokoll (TCP/UDP/ANY.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av depalma:

Mjo, man får ju ställa in upp och ner hastighet... i mitt fall 100/100 fiber från Telia.

Och hur begränsar jag hastigheten för alla andra på enklaste sätt? Det var detta jag trodde jag uppnådde genom att prioritera min stationära dator. Är den prioriterad borde ju trafiken till allt annat få lägre bandbredd.

Det stämmer, har du lagt din stationära dator med prio "Högsta" så kommer den alltid få företräde när du närmar dig gränsen för din internetbandbredd men för att det ska fungera är det viktigt att din uppladdningsbandbredd är rätt inställd.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Perfekt. Tack för svaren!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V