Vpp655 pump och cpu block, behöver hjälp!

Permalänk

Vpp655 pump och cpu block, behöver hjälp!

Hej, (Mitt första inlägg här)

Har problem med att pumpen (Vpp655T) låter illa när vattnet ska passera cpu blocket (EK-Supremacy EVO).

Provade att endast köra radiator och pump separat och då går den hur fint som helst och när jag kopplar via CPU blocket så börjar pumpen att kärva direkt.
Så innan jag monterar ner cpu blocket så tänkte jag rådfråga er, har jag kopplat fel? Bifogar en bild, hoppas ni kan se bilden.
Dragning av slangar är än så länge bara provisoriskt.

http://forumbilder.se/DEVGN/dsc-0017

Vänligen
niclas

Visa signatur

scarpa

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är mkt luft kvar i systemet och att det inte hinner rinna tillbaka till pumpen snabbt nog när blocket kopplas i? Ett block ger bra mycket mer motstånd än bara radiator och kan göra att det strömmar långsammare tillbaka och pumpen då klagar för att den går torrt. Hur är det kopplat? Pump-radiator-block-pump?

Permalänk

Tack för svar.
Systemet stod och tuggade i 5min och det kändes som att pumpen skulle skära. Hur lång stund brukar det ta?
Först var det kopplat pump- out, in-cpu, out-cpu, radiator och pump-in. På bilden pump-out, radiator, cpu-in och tbx till pump.

Visa signatur

scarpa

Permalänk
Medlem

Alltså, du skall inte låta pumpen gå torrt! Då övervarvar och överhettar den vilket kan skada den permanent. Man skall låta den gå någon sekund, fylla med vatten och upprepa. Har du nog med vatten i loopen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Problemet löst. Jet platen låg fullkomligt fel i cpu blocket och blockade. Funkar kalas nu.

Hade vatten i res under hela påfyllningsförloppet, så den gick inte torr på det sättet.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

scarpa

Permalänk
Medlem

Skönt att du hittade felet, men du skall akta dig för att göra det med. En pump som snurrar men unte kan flytta vätskan tar skada på samma sätt som en som går torr. Det låter ju som att det slutade bra, men till nästa gång, låter pumpen som en stenkross, slå av och felsök!

Skickades från m.sweclockers.com