Permalänk

Amd eller Intel?

Hej. Har under en tid funderat på att bygga en egen dator då laptoppen jag använder idag är lite svag för vissa saker. Jag älskar musik och hade tänkt att använda datorn till att främst jobba i notpogram, musikpogram och skapa musik där man digitalt har igång många ljudspår samtidigt. Jag hade även tänkt spela några nyare spel.

Har själv aldrig byggt datorer och är inte så kunnig och har därför tre frågor som jag vore jätte tacksam om jag kunde få svar på.

Den första är angående om man ska välja en processor från amd eller intel. Har jämfört amd:s FX 8350 med den ca femhundra kr dyrare Intel core i5 4690k. Då ser jag att amd:s processor både har 4 kärnor mer än intel:s samtidigt som amd:s har en klockfrekvens på 4,0-4,2Ghz respektive intel:s 3,5-3,9Ghz. Vilken är bättre? Borde jag som inte överklockar gå på en amd prossesor eller bör jag köpa en intelprocessor istället.

Den andra frågan är angående hur man ska tänka när man väljer moderkort. Jag har sett att det finns moderkort för samma processor socket mellan priser från ca 600kr till 2000kr. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Bortsett från formfaktor förstås. Kan processorns prestanda påverkas av vilket moderkort man har?

Min tredje och sista fråga är kopplat till amd:s och intel:s standardkylare. Är dessa bra eller bör man köpa till en separat cpu kylare för ca 200-300kr?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

En Intel i5 processor överklockad eller inte är bättre än en FX-8350 när det gäller gaming. Det som bl.a. skiljer moderkort är om de understöder överklockning eller inte, om de stöder SLI/crossfire elller inte, hur bra komponenter de är byggda av och hur bra ljudkrets de har. Ska du hålla på med musik rekommenderar jag en bättre/tystare kylare än original med tanke på ljudnivån.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

1. Intel är bättre på det mesta.. Här nedanför har du en jämförelse.
http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=1261

2. Du väljer moderkort efter vad för utgångar och finesser du behöver. Själv börjar jag alltid med att kolla formfaktor och hur lång garanti kortet har. Det ger en fingervisning av kvalitén på komponenterna..

3. Brukar själv byta ut originalkylaren, men det går ju också att vänta med det. En del (inkl. mig) tycker de låter för mycket, medans andra tycker det är helt okej..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Wow, snart kommer en tsunami med inlägg att 4690k gäller.

Jag kanske kommer med djupare inlägg sen men spontant känns det som du tittar på dyra overkill prollar med tanke på vad du skriver att du skall ha datorn till.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Wow, snart kommer en tsunami med inlägg att 4690k gäller.

Jag kanske kommer med djupare inlägg sen men spontant känns det som du tittar på dyra overkill prollar med tanke på vad du skriver att du skall ha datorn till.

Du har inte tydligen sett dettta.

Citat:

Jag hade även tänkte spela några nyare spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Man kan ju börja med säga såhär 2stycken olika cpuer kan inte jämföras i form av klockfrekvenser iaf om dom är olika arkitekturer osv, eftersom även om amd cpun och intel cpun hade lika många kärnor och klockfrekvens skulle ändå intel cpun va snabbare eftersom den är effektivare per klockcykel.

En intel processer drar betydligt mindre ström och har en betydligt högre IPC dvs att den är betydligt effektivare per kärna och därmed presterar också bättre i dom flesta spel titlar.

Angående moderkort så brukar man försöka hitta någon form av mellanting, dvs att när man når en viss prisklass så har man alla funktioner och tjänar inget på att betala mer för ett dyrare moderkort rent funktionsmässigt, utan isf endast design mässigt, på intel brukar den gränsen ligga strax över 1000kr även uppemot kanske 1500kr och är ungefär samma på amd.

Jag personligen kör ju både AMD och Intel så är absolut ingen fanboy men enligt mig så passar amd sig mer i scenario där man vet att man ska göra mer flertrådade saker.

Sen kan man ju också säga såhär att AMD 990FX krets och FX serien av cpuer börjar ju få en del år på nacken FX 8320/8350 kom ju hösten 2012, och alla andra exemplar som släppts sen dess i FX serien har ju bara varit handplockade exemplar av FX8320/8350, som har presterat extremt bra så man kan kalla dom fabriks överklockade versioner av FX8350.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Intels processor är snabbare i de flesta scenarion, men om det är värt 500:- - för dig - kan bara du svara på. JAG tyckte att det var värt det för MIG, men det är en annan femma.

Dyrare moderkort brukar oftast ha fler utgångar/bättre ljudkrets/stöd för flera grafikkort. Här gäller det snarare att man får kolla vad man behöver - vilka utgångar kommer du ha användning för, kommer du ha flera grafikkort etc etc.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

ska du pyssla med musik så låter det som gaming är sekundärt tanke bakom ett bygge
ska du ha sample bibliotek för musiken kanske cubase programvara m.m som kräver lite ram så ha då tanken att en hel del ram behövs för utan det kan du med köra med 4690k men den är inte så snabb när du torskar på ram
sen är frågan också budget

Permalänk
Medlem

Då du inte överklockar behöver du inget dyrt (1000kr+) mobo. Och processorns prestanda skall inte påverkas nämnvärt beroende på mobo. Överklockningsegenskaper skiljer dock.
Med hänseende till inlägget under detta så vill du ha mobo med bra ljudkort så köp inget med realtek, creatives är sjukt mycket bättre. Då gäller gigabyte g1.sniper z97 med creatives grymma ljudchip (med utbytbart förstärkarchip om du har preferens för en viss ljudkaraktär) på men det kostar 1500kr och mycket av det du betalar för då kommer du aldrig använda men som nedan skrev kanske det blir billigare i längden om du vill ha bra ljud och inte köpa separat ljudkort.

Du frågar vilken processor som är bäst av de två du tar upp, och intel processorn är bättre om man inte tar ngn hänsyn till pris och budget.
Men då gaming är sekundärt och även om det inte var sekundärt så kan du lugnt spela på processorer som kostar 6-700kr och uppåt (intel g3258(kanske ej bästa om du ej klockar och kör mycket multitasking), AMD 860k, intel i3-4150 etc.

Om du köper en 4690k lr fx-8350 är verkligen gaming lr en del videoredigering högsta prioritet och de kostar därefter.
Men för musik och normalt spelande är de overkill imo.

Då du inte skall överklocka så hade jag lugnt börjat med att köra med stockkylaren och sett hur jag tyckte om den innan jag lagt pengar på tredjepartskyl.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Visst inte kanske så nödvändigt med ett dyrt moderkort. Men å andra sidan så finns det lite dyrare moderkort som har väldigt bra ljudkrets och då behöver man kanske inte något ljudkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Visst inte kanske så nödvändigt med ett dyrt moderkort. Men å andra sidan så finns det lite dyrare moderkort som har väldigt bra ljudkrets och då behöver man kanske inte något ljudkort.

Beror ju på lite vad det är för musik man håller på med. Är det inte enbart elektronisk musik så kommer man ju minst vilja ha ett ljudkort med XLR ingångar och ett par lines. Angående processor så skulle jag definitivt köra på en i5 eller i7 med 4 kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Amd´s då du kommer köra mycket program och multitasking och fler kärnor gör mycket nytta då ett av flera program kan använda varsin kärna att arbeta med och kanske kollar film samtidigt och andras produktioner eller tips & trix videor, 16Gb ram räcker till det mesta nu när spelen börjar kräva 8Gb och byta orginal kylaren är ett måste numera då 1-2 kärnor inte producerar lika mycket värme och den kommer anstränga sig en hel del i spel och med olika program igång tillsammans och med 1-2st SSD och allt detta går utan problem och byta mellan alla program på millisekunden.
Moderkort runt 1000-1500:- duger som brukar ha minst 6st sata portar och 2st pci-e x16 och bra komponenter men rekommenderar ett eget ljudkort på Pci eller Pci-e kanalen när det oftast är 3-4st Pci-e och de brukar klämma in ett Pci port mellan de, det extrem skillnad på eget ljudkort och integrerat och beroende vad du har för stereo anläggning kommer du märka skillnaden från burkigt till kristallklart.
När du ska ha grafikkort vänta gärna till i sommar eller nåt och köp de med 8Gb video ramminne har de säkert nån sommarrea eller gått ner i pris osv. för det behövs i höga upplösningar om du vill ha allt ögongodis.
Innan dess kan du köpa ett begagnat grafikkort som R9 280x 3GB för runt tusenlappen kanske närmare 1500:- beroende hur snäll säljaren är och de klarar hittills alla spel på ultra i 1080P HD upplösning,

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Skrivet av Asmodeus800:

ska du pyssla med musik så låter det som gaming är sekundärt tanke bakom ett bygge
ska du ha sample bibliotek för musiken kanske cubase programvara m.m som kräver lite ram så ha då tanken att en hel del ram behövs för utan det kan du med köra med 4690k men den är inte så snabb när du torskar på ram
sen är frågan också budget

Hur mycket ram tror du behövs mer exakt. Mer än 8Gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan S:

Hur mycket ram tror du behövs mer exakt. Mer än 8Gb?

16 Gb är "standard" idag. Så köp minst det.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Vänligen rätta mig om jag har fel men det är alltså då bättre att i ett budget anpassat bygge köpa en i3:a eller en billigare i5 processor än 4690k och köpa 16 Gb ram än att köpa i5 4690k tillsammans med 8 Gb ram?

Permalänk
Medlem

Nej 8GB minne räcker bra till. Om det behövs mera i framtiden så är det lätt att köpa till mer minne.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Wow, snart kommer en tsunami med inlägg att 4690k gäller.

Jag kanske kommer med djupare inlägg sen men spontant känns det som du tittar på dyra overkill prollar med tanke på vad du skriver att du skall ha datorn till.

Intel 4690k är ju snabbare än AMD´s dito i spel. Förstår inte problemet? Ska vi vara snälla mot AMD och hitta på att 8350 är snabbare?

Angående moderkort så har du en hög kort som har mycket av allt, och som duger åt de allra flesta. Priserna brukar ligga mellan 1100-1400kr ungefär.

Här har du en recension: http://www.sweclockers.com/recension/18750-intel-z97-fyra-mod...