Ny prolle - för varm trots 3 ominst, vad kan vara fel?

Permalänk

Ny prolle - för varm trots 3 ominst, vad kan vara fel?

Installerade idag en 4790k på mitt Maximus VI Hero kort, samt ny kylare H100I, samt nya minnen Hyperx Savage 2400mhz
Börjar med att ladda optimized deafults i BIOS ( 1505 ).
Allt kickar igång, tempen på prollen ligger på ca 30-34 grader i idle, men startar jag Prime95 drar den direkt upp på 90 grader+

Fattar inte vad som är fel, bytt kylpasta till Noctua NT-H1 2 ggr
Hjälp!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

är pumpen varm men radiatorn kall? dvs fungerar pumpen som den ska?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

är pumpen varm men radiatorn kall? dvs fungerar pumpen som den ska?

Pumpen ( den på prollen ) är ljummen, radiatorn tror jag e kall - fläktarna på insidan i push.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

testa att sätta på något som lätt belastar datorn och håll koll så att den inte blir för varm och se om raden är fortfarande kall. kan vara pumpen som är sönder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Har läst flera trådar om att man inte ska använda Prime på de två senaste processorgenerationerna, något om att den höjer volt för mycket. Du kanske ska testa ett annat testprogram, typ aida? Annars kan det ju vara dålig kontakt mellan kylblock och processor eller trasig pump.

Edit: Har du ställt in constant voltage i prime? Många har fått problem eftersom prime är intställt på adaptive och ökar spänningen för mycket.
http://linustechtips.com/main/topic/178192-devils-canyon-prime95/

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

processorn gillar inte Prime95. Finns några trådar om detta har jag för mig. Är lite för trött för att orka leta. Ska snart sova. Hade en kompis med detta "problem" fast han hade i5 processorn. Efter lite googling så insåg vi att processorn inte gillade Prime95.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Skrivet av Vzano:

testa att sätta på något som lätt belastar datorn och håll koll så att den inte blir för varm och se om raden är fortfarande kall. kan vara pumpen som är sönder.

STartade FC4 ( allt på Ultra ), tempen nu på ca 55 grader.
Tycker fortfarande pumpen e fesljummen , radiatorn inte direkt kall, men heller inte varm ....

Hur skall pumpen vara i förhållande till tempen ?

Permalänk
Skrivet av EsoxLucius:

Installerade idag en 4790k på mitt Maximus VI Hero kort, samt ny kylare H100I, samt nya minnen Hyperx Savage 2400mhz
Börjar med att ladda optimized deafults i BIOS ( 1505 ).
Allt kickar igång, tempen på prollen ligger på ca 30-34 grader i idle, men startar jag Prime95 drar den direkt upp på 90 grader+

Fattar inte vad som är fel, bytt kylpasta till Noctua NT-H1 2 ggr
Hjälp!

lägg ner datorn på sidan tryck fast pumpen ordentligt håll kvar medans du stresstesta inte med nyare versioner av prime95.. aida64 funkar bättre med Haswell

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

lägg ner datorn på sidan tryck fast pumpen ordentligt håll kvar medans du stresstesta inte med nyare versioner av prime95.. aida64 funkar bättre med Haswell

Startade Aida extreme 64 nu - körde stresstest på CPU FPU Minne i 5 min
Tempen låg på 60-65 grader med topp på 75 grader.

Är det bra värden?

Permalänk
Medlem

Du kanske fått rätt på det nu? Men har corsair kylaren ett sådant monteringskors bakom prollen? På vissa kort etc kan man sätta det korset fel så kylaren inte riktigt bottnar mot cpun.
Är två skruvar på mobot som där är uttag i korset för bara så det är 100a. Men har du haft på och av 3ggr gissar jag det är ok men tänkte nämna det ändå.
Du kanske har chassi så du ser korset på baksidan av mobot och kan dubbelchecka?

Hänt förr här på forumet att man råkat sätta korset fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Du kanske fått rätt på det nu? Men har corsair kylaren ett sådant monteringskors bakom prollen? På vissa kort etc kan man sätta det korset fel så kylaren inte riktigt bottnar mot cpun.
Är två skruvar på mobot som där är uttag i korset för bara så det är 100a. Men har du haft på och av 3ggr gissar jag det är ok men tänkte nämna det ändå.
Du kanske har chassi så du ser korset på baksidan av mobot och kan dubbelchecka?

Hänt förr här på forumet att man råkat sätta korset fel.

Japp,tack
Hade koll på det - sitter rätt.

Permalänk
Skrivet av EsoxLucius:

Startade Aida extreme 64 nu - körde stresstest på CPU FPU Minne i 5 min
Tempen låg på 60-65 grader med topp på 75 grader.

Är det bra värden?

klart bättre. kollat glapp genom att trycka pumpen mot moderkortet när du stresstestar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

klart bättre. kollat glapp genom att trycka pumpen mot moderkortet när du stresstestar

Näpp, ska göra det oxå.
På kul höjde jag klocken nu till 4,7 GHZ, då blev tempen mellan 70-75 grader i AIDA64.
Men Spänningen på 1,325 V - inte bra.
SPänningen står på auto i BIOS, får ställa den manuellt och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Har läst flera trådar om att man inte ska använda Prime på de två senaste processorgenerationerna, något om att den höjer volt för mycket.

Prime95 höjer inte spänningen. Det gör CPU'n, enligt BIOS och OS inställningar. Att testa med något som genererar mindre värme är iofs en lösning för att slippa se höga siffror, men det enda du har gjort då är att du har testat mot ett "bättre än 'de sämsta förutsättningarna" vilket gör hela testet mer eller mindre meningslöst.

Skrivet av Basketigge:

processorn gillar inte Prime95. Finns några trådar om detta har jag för mig. Är lite för trött för att orka leta. Ska snart sova. Hade en kompis med detta "problem" fast han hade i5 processorn. Efter lite googling så insåg vi att processorn inte gillade Prime95.

Eh... Vilken processor gör det. Prime95, speciellt i "torture mode" gör vad det kan för att använda alla resurser CPU'n har, och tvingar den att generera så mycket värme den bara kan. Om någon annan mjukvara ger ett annat resultat är det för att nyttjande graden är lägre, och alltså gör den mjukvaran inte sitt jobb lika bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Fast nu - god natt, medans saker och ting verkar funka någorlunda
Annars kan man ju fan inte sova...

Tack för all hjälp, svar!
Fyll gärna på med mer tips, jag är inte nöjd så att säga.....

God Natt

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... Vilken processor gör det. Prime95, speciellt i "torture mode" gör vad det kan för att använda alla resurser CPU'n har, och tvingar den att generera så mycket värme den bara kan. Om någon annan mjukvara ger ett annat resultat är det för att nyttjande graden är lägre, och alltså gör den mjukvaran inte sitt jobb lika bra.
B!

använder man äldre versioner av prime95 version26 eller äldre med Haswell så ska det fungera enligt vissa forum. med nyare versioner så gör beräkningar som är omöjliga i naturligt tillstånd, spel Photoshop osv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

använder man äldre versioner av prime95 version26 eller äldre med Haswell så ska det fungera enligt vissa forum. med nyare versioner så gör beräkningar som är omöjliga i naturligt tillstånd, spel Photoshop osv.

Med andra ord gör Prime95 exakt vad den ska. Den maxar CPU'n något man aldrig riktigt lyckas med annars. Jag ser inte problemet. Vill man testa mot något som ger en lägre belastningsgrad och därmed lägre temperatur, så var så god, men det är inte att testa mot ett scenario där CPU'n genererar max värme, det har vi klart och tydligt konstaterat att Prime95 gör.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.