Permalänk

Nätverk via elnät.

Hej! Jag och sambon ska flytta in i en lägenhet som ligger i ett hus och vi har fått så internet ingår men finns ingen kabel dragen eller möjlighet att dra en. Så jag har kollat på elnäts adapter men hittar inga bra recensioner eller något som verkligen känns bra, den ska för övrigt passera två elcentraler. Om jag har förstått rätt så ska det sega ner farten. Frågan är hur mycket? Vilket märke ska man skaffa? Någon som har erfarenhet av dem? Prio 1 är att inte lagga när man spelar.

PS: trådlös ej möjligt, eller aktuellt

Tack i förhand!

Permalänk
Inaktiv

internet genom eluttaget? tror inte det är möjligt

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5404635/zyxel-pla5206-powerline-10...

Menar de här, kanske var lite oklart i texten vad jag menade.

Permalänk
Medlem

Genom två elcentraler... det är inte roligt alls tyvärr... testade själv homeplug (som tekniken heter) där signalen gick genom en elcentral, det blev sämre hastighet än med gamla 802.11g wifi.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Genom två elcentraler... det är inte roligt alls tyvärr... testade själv homeplug (som tekniken heter) där signalen gick genom en elcentral, det blev sämre hastighet än med gamla 802.11g wifi.

Tack för svar.
Så då spelar det ingen större roll på märke, utan så fort en central är inblandad så blir det piss?

Permalänk
Permalänk

Jag kör Devolo 500, dom funkar helt ok - men som sagt, det är ganska snabbt fallande hastighet på avstånd och med elcentraler mellan. Den ska ge teoretiskt max på 500 mbit internt, men med en elcentral och några rum mellan uttagen så får jag ut kanske 40-50 mbit som bäst. Det är svårt att säga hur bra det kommer att fungera, det beror på hur det är kopplat i elcentralerna också, men min gissning är att du får ut en hastighet som liknar wifi, säg 10-30 mbit.

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Jag kör Devolo 500, dom funkar helt ok - men som sagt, det är ganska snabbt fallande hastighet på avstånd och med elcentraler mellan. Den ska ge teoretiskt max på 500 mbit internt, men med en elcentral och några rum mellan uttagen så får jag ut kanske 40-50 mbit som bäst. Det är svårt att säga hur bra det kommer att fungera, det beror på hur det är kopplat i elcentralerna också, men min gissning är att du får ut en hastighet som liknar wifi, säg 10-30 mbit.

Avståndet är under 8 meter, vet dock ej i kabel längd. För mig så är jag nöjd med fart runt 10-20, men det viktiga är att det är stabilt! Huset är inte så gammalt(2000-05) så ja antar att de är bra/smart dragna kablar.

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av Samvardet:

Avståndet är under 8 meter, vet dock ej i kabel längd. För mig så är jag nöjd med fart runt 10-20, men det viktiga är att det är stabilt! Huset är inte så gammalt(2000-05) så ja antar att de är bra/smart dragna kablar.

Intressant hur dom lyckas klämma in två elcentraler på 8 meter :). Nu är jag långt ifrån någon el-expert, men jag tror att det beror lite på om uttagen som används ligger på samma fas och liknande. Jag tycker iaf att det bör fungera hyffsat - mitt råd hade varit att köpa nån homeplug i lokala datorbutiken / clas ohlson el dyl och testa, och får du inte ut lagom hastighet kan du lämna tillbaks den.

Nu vet jag ju inte hur ditt hus/lägenhet ser ut, men det låter ju inte helt omöjligt att dra en kabel 8 meter? Fast kabel är alltid bäst och billigast, med hästlängder.

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Intressant hur dom lyckas klämma in två elcentraler på 8 meter :). Nu är jag långt ifrån någon el-expert, men jag tror att det beror lite på om uttagen som används ligger på samma fas och liknande. Jag tycker iaf att det bör fungera hyffsat - mitt råd hade varit att köpa nån homeplug i lokala datorbutiken / clas ohlson el dyl och testa, och får du inte ut lagom hastighet kan du lämna tillbaks den.

Nu vet jag ju inte hur ditt hus/lägenhet ser ut, men det låter ju inte helt omöjligt att dra en kabel 8 meter? Fast kabel är alltid bäst och billigast, med hästlängder.

Tack för svar!

Det är en separat lägenhet som ligger i en hus, så vi hyr en liten enskild del av huset där för har vi en egen central. Får helt enkelt ta och testa med en homeplug, funkar de inte så får ja ta och försöka få en kabel dragen!

Permalänk
Medlem

om du vill ha LAN via Elnätet i lägenheten så har jag erfarenheter av det!! det funkar bra OM Du inte har utrustning inkopplat på samma vägguttag som drar mycket pulver så som Förstärkare+högtalare, TV osv. dessa skapar ett brus på Elnätet i ditt hushåll vilket medför att du får långsamma hastigheter. men när jag väl kopplade mina NetGear Adapters ensamma i varsitt vägguttag så fick jag ut 75 till 90 av 100mbps utan packetloss eller andra typer av störningar (TimeOut, Dissconnection osv)

Samt givetvist inte koppla in det skavdosor med en massa annat krafs som orskar brus. Allting som kan kopplas in i väggutag skapar inte brus, men jag har märkt att min TV och försärkare skapade ett rejält brus och sänkte hastighet och stabiliteten rejält så att det inte gick att stream:a en film från Filservern ens.

Att ha 3st datorer med tillbehör på samma vägguttag gav inte lika mycket problem som Förstärkaren och TVn men de gav lite brus som sänkte LAN hastigheten med mellan 10-20 mbps. Förstärkare och TV sjönk det mellan 80 till 100mbps, obrukbart med andra ord

LAN over powercord löser en del problem men det medför andra som man kan kringå.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Vill du vara säker på att det funkar så är det Cat5e/6 kabel som gäller. Du kan ju testa homeplug men du kan inte veta om det fungerar förrän du har testat.

Permalänk

Ja får helt enkelt testa! Tusen tack för all hjälp!
Om de går åt skogen så får ja övertala hyresvärden att ja ska dra en jävla kabel!

Gottnytt alla! // sam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samvardet:

Ja får helt enkelt testa! Tusen tack för all hjälp!
Om de går åt skogen så får ja övertala hyresvärden att ja ska dra en jävla kabel!

Gottnytt alla! // sam

Får man fråga hur det gick? Sitter nämligen i samma sits ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inte så mycket nytta av att veta hur det gick för honom. Hur bra det fungerar beror till stor del på kvalitén på elnätet i din lägenhet. Det gäller alltså att försöka låna grejer och prova. Vill man vara säker på att det fungerar är det nätverkskabel som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på Wi-Fi idag. Med en bra adapter (PCE-AC68 i mitt fall) får jag över 500 Mb/s över nätverket och ca. 4ms i ping. Elnät verkar ligga betydligt sämre än så.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD