Är detta coilwhine? EVGA GTX 970

Permalänk

Är detta coilwhine? EVGA GTX 970

Hej!

Undrar då om detta är coilwhine. Låter så här när jag lirar BF4. Kortet är helt nytt.

Har då spelat in med mikrofonen precis vid grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Låter som coilwhine men låter väldigt svagt jämfört med vad man hört på andra grafikkort vid belastning.
Tycker jag sätt fler som haft trådar kring coilwhine på 970 korten här om jag inte miss minner mig senaste dagarna.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Ah jo. Värt att lämna tillbaks och få nytt eller ska man bara ta det som det är?

Låter dock högre här där jag sitter om man säger så. Men jag gissar på att det inte är något farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Ah jo. Värt att lämna tillbaks och få nytt eller ska man bara ta det som det är?

Låter dock högre här där jag sitter om man säger så. Men jag gissar på att det inte är något farligt?

Inte alla gånger som garantin täcker coilwhine och speciellt inte när det inte låter högre än vad ditt verkar göra utifrån det jag hör.
Absolut inget farligt, endast störande att lyssna på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Ah jo. Värt att lämna tillbaks och få nytt eller ska man bara ta det som det är?

Låter dock högre här där jag sitter om man säger så. Men jag gissar på att det inte är något farligt?

Ingen mening att byta ut kortet mot ett nytt, alla 970 har spoltjut.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Jag hör bara en fläkt...om du inte stör dig på det så glöm bort det. Hela den här Coilwhine grejen har ju gått helt över styr när det första folk gör ( generellt , inte TS specifikt) när de installerat sitt nya kort, är att lägga örat mot datorn och försöka höra om det låter nåt som de kanske kan börja störa sig på ...

Ta på hörlurarna eller skruva upp volymen så kan jag lova att du aldrig kommer störa dig på nåt coilwhine

Permalänk
Medlem

Som Emil och Jonas har gått igenom så finns det i princip coil-whine på alla kort i mer eller mindre grad, det är svårt att komma undan och dom säger ju själva att dom inte kan minnas ett enda kort som inte haft det.
Jag hörde i alla fall ingenting från videon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag köpte två 970 på samma gång och hör bara fläktljud från dom. Din video har bara fläktljud i den också.
Coilwhine finns ,mer eller mindre, i allt som har en virad koppartråd (enkelt uttryckt: en transformator). Slutsteg, förstärkare, ljudkort, skärmar, julgransbelysning, adventsstakar och ja; grafikkort.
guineapig har rätt: Det har gått fullständigt överstyr när folk inte hör skillnad på fläktar och coilwhine....

Edit/ Kan ju tilläggas att alla fläktar har virad koppartråd som transformerar ström till rörelse.
När gnällde nån senast på att en fläkt har coilwhine?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

Ingen mening att byta ut kortet mot ett nytt, alla 970 har spoltjut.

Njae du kan inte dra alla kort över en kam, för alla har inte CW/ST. Jag har ett GB GTX970 som inte låter t ex. Om TS tycker att det låter jobbigt så får han försöka byta det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Njae du kan inte dra alla kort över en kam, för alla har inte CW/ST. Jag har ett GB GTX970 som inte låter t ex. Om TS tycker att det låter jobbigt så får han försöka byta det.

Jo, jag kan nog göra det. Alla som har 970 har spoltjut när de väl undersöker det mer noggrant. Testa att starta upp Crysis (1) och lyssnat hur mycket det låter i huvudmenyn. Jag lovar att det kommer låta.

Skrivet av Agamemnon_71:

Jag köpte två 970 på samma gång och hör bara fläktljud från dom. Din video har bara fläktljud i den också.

Du har fel, jag kan med lätthet urskilja spoltjutet i TS video.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

Jo, jag kan nog göra det. Alla som har 970 har spoltjut när de väl undersöker det mer noggrant. Testa att starta upp Crysis (1) och lyssnat hur mycket det låter i huvudmenyn. Jag lovar att det kommer låta.

Under normala spel och annat har jag inte lyckats få något att låta annorlunda och det är i "Många" olika spel/benchmarks.

Har skrivit om detta i andra trådar, så nej du kan inte säga att alla har det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Under normala spel och annat har jag inte lyckats få något att låta annorlunda och det är i "Många" olika spel/benchmarks.

Har skrivit om detta i andra trådar, så nej du kan inte säga att alla har det.

Innan någon moderator tar bort våra inlägg pga off-topic tjafs om spoltjut generellt, så skulle jag vilja säga detta. Hur lätt man uppfattar spoltjut har med två saker att göra. 1: Hur tyst datorn i fråga är. 2: Hur bra hörsel man har.

Min dator är jävligt tyst (i princip semi-passivt kyld), och jag har bra hörsel. Jag kan höra mitt armbandsurs sekundvisare ticka 3 meter bort. Om jag verkligen lyssnar efter spoltjut så kan jag höra det under vilket spel/benchmark som helst, oavsett hur många fps som grafikkortet pallar trycka ut. Självklart låter det mer desto högre fps det är.

Samtidigt kan man får fråga sig, är detta ett problem? Om man spelar så har man oftast spelljudet på, och då kommer man inte höra mycket annat iaf. Därför har jag accepterat att mitt 970 låter lite, och jag har ingen lust att testa ett tredje 970 heller. Om man ska dra det till sin spets så skulle jag vilja säga att alla grafikkort har spoltjut, men i olika hög grad. Tyvärr så har GTX 970 mer spoltjut än andra grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

Innan någon moderator tar bort våra inlägg pga off-topic tjafs om spoltjut generellt, så skulle jag vilja säga detta. Hur lätt man uppfattar spoltjut har med två saker att göra. 1: Hur tyst datorn i fråga är. 2: Hur bra hörsel man har.

Min dator är jävligt tyst (i princip semi-passivt kyld), och jag har bra hörsel. Jag kan höra mitt armbandsurs sekundvisare ticka 3 meter bort. Om jag verkligen lyssnar efter spoltjut så kan jag höra det under vilket spel/benchmark som helst, oavsett hur många fps som grafikkortet pallar trycka ut. Självklart låter det mer desto högre fps det är.

Samtidigt kan man får fråga sig, är detta ett problem? Om man spelar så har man oftast spelljudet på, och då kommer man inte höra mycket annat iaf. Därför har jag accepterat att mitt 970 låter lite, och jag har ingen lust att testa ett tredje 970 heller. Om man ska dra det till sin spets så skulle jag vilja säga att alla grafikkort har spoltjut, men i olika hög grad. Tyvärr så har GTX 970 mer spoltjut än andra grafikkort.

Nja om man ska hårdra det så visst är det så som du skriver, men med normala spelfrekvenser och annat så är mitt tyst iaf.

Gott Nytt år på er!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nja om man ska hårdra det så visst är det så som du skriver, men med normala spelfrekvenser och annat så är mitt tyst iaf.

Gott Nytt år på er!

Ja, jo kanske det... Let's agree to disagree.

Gott nytt år!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Innan någon moderator tar bort våra inlägg pga off-topic tjafs om spoltjut generellt, så skulle jag vilja säga detta. Hur lätt man uppfattar spoltjut har med två saker att göra. 1: Hur tyst datorn i fråga är. 2: Hur bra hörsel man har.

Min dator är jävligt tyst (i princip semi-passivt kyld), och jag har bra hörsel. Jag kan höra mitt armbandsurs sekundvisare ticka 3 meter bort. Om jag verkligen lyssnar efter spoltjut så kan jag höra det under vilket spel/benchmark som helst, oavsett hur många fps som grafikkortet pallar trycka ut. Självklart låter det mer desto högre fps det är.

Samtidigt kan man får fråga sig, är detta ett problem? Om man spelar så har man oftast spelljudet på, och då kommer man inte höra mycket annat iaf. Därför har jag accepterat att mitt 970 låter lite, och jag har ingen lust att testa ett tredje 970 heller. Om man ska dra det till sin spets så skulle jag vilja säga att alla grafikkort har spoltjut, men i olika hög grad. Tyvärr så har GTX 970 mer spoltjut än andra grafikkort.

Det her er et litt mere nyansert påstand enn i ditt tidligere innlegg der du hevdet kategorisk "alle" GTX 970 ville ha CW.

Til TS:

Lyd er subjektivt og opplever du det som kraftig forstyrrende for deg, så ville det nok være best å få skiftet ut kortet. La i hvert fall det gå noen dager for å se dersom det kan forandre seg til det bedre (elektronikken kan trenge å kjære seg inn) og også for å se dersom det er veldig mye variasjoner i forhold til de spill du spiller.

Det er en gambling å skifte ut et grafikk kort for å få slippe CW, ettersom du kan få et annet kort med enda verre forstyrrende lyd. En annen ting er dersom du kan lyd isolere/dempe de åpninger/utganger der du ikke vil ha fläkter kjørende i ditt chassi for å redusere eventuelle veier dette lyd fra CW kan ta.

Permalänk

Som sagt har ju då köpt kortet hos netonnet där jag har 14 dagars ångerrätt så kan ju i princip byta ut kortet om det är så att CW bara blir värre.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats få fram ljudet genom att köra FurMark på låg upplösning. Det börjar runt 170 fps på mina kort och hade jag inte vetat om det hade jag inte brytt mig. Efter nån minut överröstar fläkten ljudet. Tror inte jag kommer märka nåt i 4K.
Jag är mer oroad av att det knäpper i korten när värmen går ur efter testet.
Har vattenblock på väg till korten, får se om jag märker av det mer när dom är på.