Permalänk
Medlem

Val av fiber via stadsnät!

Hejsan! jo det var så att för ca 3 månader sedan så kom det upp en lapp i trapphuset från Bredband2 om att de har en kampanj och att vi kan få fiber via stadsnätet av dem. En av deras säljare knackar på dörren och får komma in så berättar han om erbjudandet, det lät väldigt bra för det bredband vi nu har är från Bredbandsbolaget som är 12-24mb och jag tror vi ger ca 500 för det. Bredband2 kunde ge oss 100/10 via fiber för 259 och de lät bra, snabbare och billigare. Så vi skrev nått kontrakt och de skulle säga upp det vi har från BBB och koppla in det efter 3 mån.

Vi fick en kabel på 15m för att använda i ett av uttagen vid dörren och vi skulle få köpa en egen router för att dela upp det i lägenheten. Vid black friday så köper jag en router för det var nära att fibret skulle kopplas in. Vid 3 mån så har vi inte fått något fiber från Brebband2 och vi hade fortfarande från BBB så vi ringer Bredband2 och då får vi höra att de inte fått in något alls om att vi ska få fiber av dem, så där sitter vi med ett slags kontrakt påskrivet av oss o säljaren och är helt förbluffade. Numret vi ringde var till säljarens chef och han sa att han skulle ringa upp oss imorgon, det var en torsdag. På torsdag får vi inget samtal och på fredag smsar vi och han svarar att med att han behöver den som beställts personnummer så han ska ta reda på vad som har gått snett och ska höra av sig nästa vecka. Det var förra veckan och vi har inte hört något.

Så då kollar jag upp lite om det här stadsnätet och ser att det finns en rad av olika bolag som kan leverera bredband via fiber genom det. Jag börjar tycka att är de såhär Breband2s kundtjänst är så kanske man ska ta ett annat bolag. Min mor (som står på lägenheten och då är den som beställt) tycker att vi kan lika gärna ha kvar BBB men jag säger att om det finns erbjudanden som är billigare och snabbare så kan vi lika gärna ta nytt och så har jag lagt ut en bit pengar på en ny router som bara står i förpackningen.

Så, de bolag som står i stadsnätet är då: AllTele, Bahnhof, Bredband2, Bredbandsteknik, NetComp, Tele2, Telia, Universal och Ansluten. De jag var många jag inte hört talas om där men fanns även några av de mer "kända".

Så det jag funderar på nu är att om man ska fortsätta försöka lösa det här med Bredband2 eller om man ska kolla på annat? Jag som sagt är lite besviken för jag sett fram emot att vi ska gå över till fiber, köpt en router till familjen och sen det man får höra när man ringer att de inte hört något alls... Så jag är nog öppen för något annat, om inte man kan få någon kompensation från Bredband2 eller liknande.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag tror att säljaren har fått felaktiga uppgifter eller missuppfattat stadsnätets information om vart det finns möjlighet att ansluta.
Han (säljaren) har helt enkelt knatat runt och försökt sälja in ett abbonemang på något som inte finns.

Alternativt, han har bara gått runt och fått påskrivna papper, fått provis och skippat till nästa säljjobb.

Du ska ta fram det där avtalet, ringa till Bredband2 och och få det förklarat.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Skulle ligga på dem för om de skulle få in avtalet så kanske du sitter med 2 och det vore onödigt. Om du inte vill ha bredband2 så välj något av de andra stora. TElia, Bahnhof tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Asså varför krångla? Har du redan ett tp uttag i hallen från stadsnätet varför ens ha ADSL? Koppla in dig i uttaget. Försök surfa nånstans. Du hamnar då på beställning sidan för stadsnätet. Ta de mest prisvärda och inom 2 minuter surfar du med din nya leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag tror att säljaren har fått felaktiga uppgifter eller missuppfattat stadsnätets information om vart det finns möjlighet att ansluta.
Han (säljaren) har helt enkelt knatat runt och försökt sälja in ett abbonemang på något som inte finns.

Alternativt, han har bara gått runt och fått påskrivna papper, fått provis och skippat till nästa säljjobb.

Du ska ta fram det där avtalet, ringa till Bredband2 och och få det förklarat.

Jo de kan ju faktiskt va så att säljaren skitit i att lämna in det.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle ligga på dem för om de skulle få in avtalet så kanske du sitter med 2 och det vore onödigt. Om du inte vill ha bredband2 så välj något av de andra stora. TElia, Bahnhof tex.

Jag kollade lite bland leverantörerna, Telia stack dock ut för de kunde bara leverera 10/10 för samma pris som 100/10 hos de andra.

Skrivet av =JoNaZ=:

Asså varför krångla? Har du redan ett tp uttag i hallen från stadsnätet varför ens ha ADSL? Koppla in dig i uttaget. Försök surfa nånstans. Du hamnar då på beställning sidan för stadsnätet. Ta de mest prisvärda och inom 2 minuter surfar du med din nya leverantör.

Det är två uttag vid dörren i hallen, det står en liten klisterlapp med "Karlskrona Stadsnät" på. Vi har haft ADSL sen länge, sen installera det dosorna när de bytte dörrarna i lägenheten, vi visste bara inte att man kunde få fiber från dem, det är därför vi ska uppgradera nu hade vi tänkt.

Just ny tycker jag det står mellan Bredband2 och Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Här till höger på sidan verkar det som att du kan skriva in din adress för att se om du kan ansluta dig till stadsnätet. Om eran adress är ansluten så är det troligen någon miss av säljaren eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har själv BB2 100/100 och är hel nöjd med dom

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ta den billigaste. Inte nöjd? Väldigt korta uppsägningstider i stadsnät generellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Jo de kan ju faktiskt va så att säljaren skitit i att lämna in det.

Jag kollade lite bland leverantörerna, Telia stack dock ut för de kunde bara leverera 10/10 för samma pris som 100/10 hos de andra.

Det är två uttag vid dörren i hallen, det står en liten klisterlapp med "Karlskrona Stadsnät" på. Vi har haft ADSL sen länge, sen installera det dosorna när de bytte dörrarna i lägenheten, vi visste bara inte att man kunde få fiber från dem, det är därför vi ska uppgradera nu hade vi tänkt.

Just ny tycker jag det står mellan Bredband2 och Bahnhof.

Tjo,
Jag hade just Bredband2 i stadsnätet i Karlskrona många år innan jag flyttade från min hyreslägenhet för nåt år sen. Hade 10/10 uppkoppling och det funkade alltid bra bortsett från några enstaka gånger då det var nåt underhåll i nätet. Så jag var nöjd.
Det verkar ju som att det helt klart blivit nåt strul och om du har en kopia av avtalet påskrivet så borde det ju vara väldigt enkelt löst. Jag tycker du borde ge dom en chans att fixa problemet och visa om dom är bra eller dåliga. Att jag inte hade några problem säger ju inget. Det är först när det strular som bolagen har chans att visa om dom är bra eller inte.
Om det blir mer strul så kan du annars välja vilket annat bolag som helst som finns i nätet. Då alla använder samma stadsnät så tror jag att kvalitén på nätet du får kommer vara det samma oavsett bolag.
Om du betalar 500:-/mån nu så ska du självklart byta till nåt annat.