Permalänk
Medlem

Dålig hastighet i nätverk ?

Hej

Har ett nätverk hemma med 3 trådade datorer vilket en är en linuxserver med samba.Dom andra är både linux och windows. Har även en laptop och lite mobiler trådlöst.Jag får ut max 10 mbit mellan servern och dom andra datorerna trådat. Det känns lite väl lågt tycker jag.
Har märkt att när jag flyttar filer i nätverket kan man inte titta på film samtidigt för då laggar det.
Jag tror att det är mitt modem/router som är problemet. Denna är en speedtouch 780 som börjar bli till åren.Alla datorer är max ett år gamla.Är det routern som är problemet eller får jag nöja mej med hastigheten som finns?

Permalänk

Menar du mbit (megabit) eller MB (megabyte)?
Vad har datorerna för länkhastighet? (syns vid nätverkskortets inställningar eller på vilka lampor som lyser vid ethernet-uttaget på datorn/routern)
Vad har du för router?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Menar du mbit (megabit) eller MB (megabyte)?
Vad har datorerna för länkhastighet? (syns vid nätverkskortets inställningar eller på vilka lampor som lyser vid ethernet-uttaget på datorn/routern)
Vad har du för router?

MB menade jag när jag tittade efter lite nogrannare.
Jag har 1 grön och en orange blinkande.
jag har en thomson speedtouch 780 wl

Edit felstavningar

Permalänk

Ok, 10 MB är cirka 80 mbit. Då det är nära gränsen på vad din router klarar (100 mbit) så tror jag inte det finns så mycket du kan göra utan att byta ut den.
Jag skulle rekommendera att du skaffade en router med gigabit-hastighet (max 1000 mbit).

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Ok, 10 MB är cirka 80 mbit. Då det är nära gränsen på vad din router klarar (100 mbit) så tror jag inte det finns så mycket du kan göra utan att byta ut den.
Jag skulle rekommendera att du skaffade en router med gigabit-hastighet (max 1000 mbit).

Ok kan du rekomendera någon? Ska man satsa på separata modem och router eller spelar det inge större roll? Hur många trådlösa kan man egentligen koppla in på en router. Jag tänker att i framtiden blir det ju fler mobiler och paddor och annat när ungarna kommer i den åldern?

Permalänk

Om du främst är ute efter ökad hastighet i det lokala nätverket, kan du skaffa en liten men bra gigabitswitch, t.ex. Netgear GS105 eller GS108. Dessa switchar är billiga, men är byggda som stridsvagnar och har livstids garanti. Då kan du köra vidare med din nuvarande router om den fungerar bra med din internetuppkoppling, men öka till Gbit lokalt.

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

Sätt en switch innan routern bara så löser det sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asklepios:

Om du främst är ute efter ökad hastighet i det lokala nätverket, kan du skaffa en liten men bra gigabitswitch, t.ex. Netgear GS105 eller GS108. Dessa switchar är billiga, men är byggda som stridsvagnar och har livstids garanti. Då kan du köra vidare med din nuvarande router om den fungerar bra med din internetuppkoppling, men öka till Gbit lokalt.

Men dom hjälper väl inte dom trådlösa enheterna. Känns bättre att byta ut routern till nåt som är bättre för det blir ju bara mer o mer trådlöst i framtiden.

Den här kanske funkar eller finns det bättre för pengarna?
edit haha länkade till en router men det va ju en adslrouter jag behövde..my bad

edit2 den här kanske funkar? http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/adsl-router/a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Men dom hjälper väl inte dom trådlösa enheterna. Känns bättre att byta ut routern till nåt som är bättre för det blir ju bara mer o mer trådlöst i framtiden.

Den här kanske funkar eller finns det bättre för pengarna?
edit haha länkade till en router men det va ju en adslrouter jag behövde..my bad

edit2 den här kanske funkar? http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/adsl-router/a...

Just nu har du en Linksys till ett riktigt bra pris på Inet http://www.inet.se/produkt/5402421/linksys-ea6200-smart-ac900...

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Just nu har du en Linksys till ett riktigt bra pris på Inet http://www.inet.se/produkt/5402421/linksys-ea6200-smart-ac900...

Riktigt bra pris. Köp den och ett zyxel adsl+ modem.

Permalänk
Medlem

Tackar för tips