Överklockning av 970 gigabyte G1

Permalänk
Medlem

Överklockning av 970 gigabyte G1

Skulle behöva hjälp, vill överklocka det för maximal prestanda, graderna ska ligga på runt 75-80 celsius.
Använder MSI Afterburner men jag vet inte riktigt vad Core Voltage (Det är ström men vad innebär det i detta sammanhang) och power limiter spelar för någon roll.
Och var boostar jag boost clocken? Står memory clock och core clock..
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Maxa Power Limiter och klocka upp Core Clock 150 MHz och Memory Clock 200 MHz.
Går det inte stabilt ge det 50 extra mV i Core Voltage.
Power Limiter sätter gränsen för när kortet börjar klocka ner sig självt. Det kommer hända innan kortet blir för varmt om du har bra luftflöde.
Det svåra är att hitta läget där kortet går på max utan att klocka ner sig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Maxa Power Limiter och klocka upp Core Clock 150 MHz och Memory Clock 200 MHz.
Går det inte stabilt ge det 50 extra mV i Core Voltage.
Power Limiter sätter gränsen för när kortet börjar klocka ner sig självt. Det kommer hända innan kortet blir för varmt om du har bra luftflöde.
Det svåra är att hitta läget där kortet går på max utan att klocka ner sig....

Har en vattenkylare till CPUn, en fläkt fram, en fläkt uppe. 3 fläktar på kortet med windforce teknologi. Men vill inte röra Voltagen, har läst rundor lite och står att man ska göra det vid "extreme overclocking" vilket jag inte är ute efter, råka nog skriva i tråden "maximal prestanda" men jag vill bara öka fpsen med 10-15 eller liknande. Det kanske inte ens går utan att man måste röra voltagen.

Permalänk
Medlem

Kortet borde klara 150 Core Clock och 200 Memory Clock med Power Limiter på max (112%) utan att röra volten.

Permalänk
Medlem

Liksom du sitter jag på ett Gigabyte kort och jag läste runt på en del forum och var den övre gränsen på dessa korten ligger, dessa korten klockar grymt och kallt. Jag kommer aldrig över 60 C ( på luft ). Jag kan absolut pressa kortet mer men behöver inte det i nuläget. pröva dig fram men man kan gå ganska högt utan att justera volten.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

ok, provar här istället för att öppna en ny tråd, köpte 2st Gigabyte 970 WF 3X OC... kör allt just nu på STOCK alltså frekvenser ur kartong, INGET ändrat i MSI Afterburner, varken core voltage eller power limit, original frekvenser på kärnan är 1114MHz (1253MHz boost) hur som helst, i spel boostar den till 1455MHz och jag ser hur ostabilt det är med massa blinkade o annat, har även provat dra upp core voltage och power limit men samma sak där, det lirar inte helt enkelt... vad gör man? kan det ha med SLI att göra?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok, provar här istället för att öppna en ny tråd, köpte 2st Gigabyte 970 WF 3X OC... kör allt just nu på STOCK alltså frekvenser ur kartong, INGET ändrat i MSI Afterburner, varken core voltage eller power limit, original frekvenser på kärnan är 1114MHz (1253MHz boost) hur som helst, i spel boostar den till 1455MHz och jag ser hur ostabilt det är med massa blinkade o annat, har även provat dra upp core voltage och power limit men samma sak där, det lirar inte helt enkelt... vad gör man? kan det ha med SLI att göra?

I vilka spel är det det keffar för dig? Har du testat olika drivrutiner?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

I vilka spel är det det keffar för dig? Har du testat olika drivrutiner?

testat Far Cry 4, Assassins Creed Unity osv, senaste drivrutinen, men det är samma sak i andra spel, har läst lite och tydligen är det inte ovanligt att den boostar mer än vanligt men borde väl vara stabilt också...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gilgamesh:

testat Far Cry 4, Assassins Creed Unity osv, senaste drivrutinen, men det är samma sak i andra spel, har läst lite och tydligen är det inte ovanligt att den boostar mer än vanligt men borde väl vara stabilt också...

Testa att byta drivis och se om detta förändrar saken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)