Kodi 14.0 "Helix" redo för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu är inte decodarna helt optimerade, men hevc/h265 är tuuungdrivet. Min 4770k har problem med att avkoda x265 4k över 20Mbps både med MPCHC + LAV filters och VLC), 100% på alla 8a trådar och fortfarande inget ordentligt flyt och problem med sökning/spolning, 4k50 blev slideshow. Körde samma grejer på en 4k-tv med hårdvarustöd och det flöt på utan problem.

Då får det bli att vänta på hårdvaru decodeing ifrån intel/amd då, tack för svar!

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Just för att det finns ingen hårdvara som klarar av att avkoda h265 än. Så alternativet var inget stöd för det alls.

http://www.xtreamer.net/wonder/

Finns. Många andra spelare med samma chipset främst Android baserade spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om man kör XMBC 13 och tycker det fungerar felfritt.. finns det någon anledning till att byta just till kodi ???

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om man kör XMBC 13 och tycker det fungerar felfritt.. finns det någon anledning till att byta just till kodi ???

Alla nya addons och updateringar till addons kommer till den nya versionen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det fanns en addon som fixade subs i 13. Bla kunde den ladda hem subs automatiskt när en video startade och spara subben brevid videofilen eller i en separat mapp.

Du minns inte vad den heter va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Hur bra ställer sig Kodi mot Plex tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

någon som vet hur man uppgraderar sin raspberry pi till kodi? har lite problem med att hitta detta på nätet.

tacksam för lite hjälp.

Tex: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=211501
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=176043

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Hur bra ställer sig Kodi mot Plex tro?

Plex är byggt på XBMC.

Plex är bra och stabilt, men inte utbyggbart och anpassningsvänligt som XBMC/KODI

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om man kör XMBC 13 och tycker det fungerar felfritt.. finns det någon anledning till att byta just till kodi ???

Egentligen inte. Visst vore det fint med den förbättrade indexeringen av biblioteket men har du anpassat din version för att fungera felfritt på ditt system finns det ingen större anledning att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

någon som vet hur man uppgraderar sin raspberry pi till kodi? har lite problem med att hitta detta på nätet.

tacksam för lite hjälp.

Kör openelec 4.97.3 RC, dem har lagt in KODI till den och det är stabilt än så länge även om det bara är release candidate.

http://openelec.tv/get-openelec

Permalänk
Medlem

En fråga till er som testat den senaste releasen, det har inte varit några tekniska komplikationer i samband uppgradering från äldre versioner? Kan tänka mig att sökvägar och sådant kan ha ändrat namn från något med XBMC till något med Kodi.

Sitter och funderar på om jag ska uppgradera, eller om jag ska ta det säkra före det osäkra och göra en helt fräsch installation av alltihopa den här gången.

Skrivet av cider123:

När ska de integrera en databas som i Plex Media Server? Jag är trött på att behöva komma ihåg exakta sekunderna jag stoppade filmen i vardagsrummet och sedan sakta bläddra fram till rätt scen igen i mobilen/sovrummet osv

Skrivet av Zotamedu:

Det har gått att lösa ett tag men det är lite pilligt. Du kan sätta upp en egen SQL-databas där allt sådant lagras och sedan få alla klienter att läsa den. Senast jag testade var rätt många versioner sedan och då var det lite jobbigt att få den att läsa in banners, posters och liknande. Då behövde man flytta dem och sedan köra symboliska länkar vilket jag aldrig fick att fungera ordentligt. Har hört att det är lättare nu men inte haft behovet att testa då jag faktiskt bara använder en enheten nu. Så det går men det kräver en del jobb. Lite lättare om man har en NAS eller liknande som är enkel att slänga upp en mySQL-server på.

Numera är det helt riktigt enkelt både att sätta upp och underhålla. Började köra på det sättet när Frodo var senaste releasen (eller om det till och med var Eden), och det har funkat klockrent ända sedan dess. Kör då dessutom XBMC på tre olika plattformar (Windows, ATV2 och Android) mot samma databas, vilket ju egentligen är att be om problem.

Det enda jag är noga med är att enligt utvecklarnas rekommendation alltid se till att köra samma versionsnummer av XBMC på alla maskiner som är anslutna till databasen. När jag uppgraderat XBMC så har jag börjat med att stänga av XBMC på samtliga maskiner som ska ansluta till databasen, för att säkerställa att den äldre versionen aldrig kommer ansluta igen efter att den nyare gjort det.

Databasmotorn i sig är MySQL i den version som råkar vara med i aktuell Debian stable.

De har en bra instruktion för hur man går tillväga med det hela på sin wiki, http://kodi.wiki/view/MySQL

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av radx:

Undra om nedladdning av subs kommer bli bättre igen. I version 13 la de till en meny och fick alla subs inställningar och addons att bli helt värdelösa. Ett steg fram för xbmc men ett redigt steg bakåt för användarvänligheten. I version 13 så sparades inte ens sub filerna på disk länge. Så om man stoppade filmen var man tvungen att ladda ner det igen och va då servern nere så va de rätt jobbigt.

Jag pratar alltså om nedladdning av undertexter inne i själva xbmc nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hålla med att det är lite bökigt med en extra meny för subs. Men har inte behövt ladda ner sub igen om jag bara pausar filmen. Dessutom kan man ju välja vilken man vill ha

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu är inte decodarna helt optimerade, men hevc/h265 är tuuungdrivet. Min 4770k har problem med att avkoda x265 4k över 20Mbps både med MPCHC + LAV filters och VLC), 100% på alla 8a trådar och fortfarande inget ordentligt flyt och problem med sökning/spolning, 4k50 blev slideshow. Körde samma grejer på en 4k-tv med hårdvarustöd och det flöt på utan problem.

Får man fråga vart folk hittar på x265 i 4k ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Enligt en av våra utvecklare så är stödet redan tillagt för Intel HEVC hårdvaruavkodning, men det kräver hårdvara som inte är släppt officiellt ännu.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har de löst problemet med alla bilder nu? För att få databasen med tid och sånt till SQL var inte så svårt och det var väldigt enkelt att slänga upp en mySQL-databas på min NAS. Men inga bilder laddades in på de andra klienterna som jag synkade mot samma databas. Lösningen då var att kopiera alla bilder till NASen och sedan skapa symboliska länkar från varje klient till den mappen som de förväntade sig att bilder skulle ligga i. Det fungerade aldrig och utan cover art så är XBMC rätt tråkigt att titta på. Det var bara tomma rutor och text.

Jag skulle tro att det är löst för det är inget jag upplevt, det har bara fungerat sen jag satte upp min databas

Skrivet av Segas:

Det fungerade alldeles utmärkt med denna versionen, märkligt nog (men jag är nöjd!).

Vad trevligt att det funkar, dock borde ju tidigare versioner fungera i princip lika bra, denna version ska ju vara lite mer optimerad.

Permalänk

Fråga mitt i allt.. har inte GeForce 980 samt 970 hårdvarustöd för just 265?

Visa signatur

Equi_RB6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Archangel_1:

Fråga mitt i allt.. har inte GeForce 980 samt 970 hårdvarustöd för just 265?

Nej de har de inte. Nvidia har lagt in mjukvara som kör h.265 på grafikprocessorn så du lastar av CPU med shaders men det är ingen dedikerad hårdvara. De flesta verkar räkna med att det kommer i nästa generation. h.265 blev färdigställt lite för sent för att de skulle hinna göra om hårdvarudesignen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av cider123:

När ska de integrera en databas som i Plex Media Server? Jag är trött på att behöva komma ihåg exakta sekunderna jag stoppade filmen i vardagsrummet och sedan sakta bläddra fram till rätt scen igen i mobilen/sovrummet osv

Det här kanske inte hjälper just dig men för den som har samma problem så kan jag rekommendera att testa appen Yatse för android. Du kan styra XBMC/Kodi helt och hållet plus att det sparar när du trycker på paus eller stopp så du bara behöver köra igång igen när du bytt rum. Funkar klockrent och du slipper krångla med nån databasserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Plex är byggt på XBMC.

Plex är bra och stabilt, men inte utbyggbart och anpassningsvänligt som XBMC/KODI

Jag tycker Plex är skönare att använda än Kodi.. Enklare på något sätt. Sen som du säger så kan man anpassa Kodi så mycket mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orakelo:

Jag tycker Plex är skönare att använda än Kodi.. Enklare på något sätt. Sen som du säger så kan man anpassa Kodi så mycket mer...

Ja precis. Plex sköter sig själv, du behöver inte ställa in någonting. Det är skönt. Men sen är du låst till ett gränssnitt och till deras val av funktionalitet. Som OSX vs Linux.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burtas:

Får man fråga vart folk hittar på x265 i 4k ?

Har diverse raw material i 4k på dattan som jag kört lite x265 test encodrar med. Summan av dom är väl att x265 är satans effektivt vid låga bitrates, men ska man ha ut "bluray kvalitet" så är det inte 50% effektivare som man hört. Vid riktigt höga bitrates ser nästan x264 bättre ut för x265 denoisar väldigt mycket vilket tar bort mer detaljer, subjektivt så kanske det ser bättre ut dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Undra om nedladdning av subs kommer bli bättre igen. I version 13 la de till en meny och fick alla subs inställningar och addons att bli helt värdelösa. Ett steg fram för xbmc men ett redigt steg bakåt för användarvänligheten. I version 13 så sparades inte ens sub filerna på disk länge. Så om man stoppade filmen var man tvungen att ladda ner det igen och va då servern nere så va de rätt jobbigt.

Jag pratar alltså om nedladdning av undertexter inne i själva xbmc nu.

Hade samma problem tidigare. Visades sig att xbmc inte hade skrivrättighet i mappen.

Någon som vet hur det är med HD-ljud i kodi i Ubuntu? Måste man fortfarande köra ALSA-sinken manuellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det fungerade alldeles utmärkt med denna versionen, märkligt nog (men jag är nöjd!).

Vet inte vad för crack du använder men det är uppenbarligen fultjack, xbmc är inte segt på PC. Det var aldrig ens segt när de fortfarande använde det på en original XBOX (733mhz Pentium 3 mer eller mindre).

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Skrivet av cider123:

När ska de integrera en databas som i Plex Media Server? Jag är trött på att behöva komma ihåg exakta sekunderna jag stoppade filmen i vardagsrummet och sedan sakta bläddra fram till rätt scen igen i mobilen/sovrummet osv

Detta har ju varit möjligt att ställa in ganska sedan i alla fall version 13, jag kör det mellan mina pi och min media dator i sovrummet, fungerar helt kanon, finns guider på deras forum för hur du ska ställa in det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eonic:

Vet inte vad för crack du använder men det är uppenbarligen fultjack, xbmc är inte segt på PC. Det var aldrig ens segt när de fortfarande använde det på en original XBOX (733mhz Pentium 3 mer eller mindre).

Så för att jag tycker menyer känns sega och GUI allmänt slött, så antar du att jag går på droger?

...tror du förväxlar Sweclockers forum med det tunga drogsnacket på Flashback.

Permalänk
Medlem

Avinstallerade XBMC 11 i Linux kUbuntu och drog ner 14.1 enl instruktionen på hemsidan. Alla sökvägar jag laggt till fanns kvar efter uppgraderingen. Inte mycket inställningar behövdes göras om

En fråga: Min HTPC kör i dag 13.1 Vilka är uppenbara förbättringarna? Mer prestanda? Känns som att grafikkortet utnyttjas bättre i den nyare versionen?
Jag kör endast ett fåtal plugin.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge