PC'n går saktare med mera RAM minne... ?

Permalänk
Medlem

PC'n går saktare med mera RAM minne... ?

Hej !

Har sedan datorn var ny haft 2 GB RAM minne,
fick för ett par dagar sedan tag i 4 GB RAM minne och monterade in dem.

Det skumma är att datorn går segare efter bytet.

Varför och vad gör man åt det ?

Permalänk
Medlem

Jadå, inte lätt att veta. Kom du åt processorkylaren? Är de nya minnena långsammare än de äldre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Hej !

Har sedan datorn var ny haft 2 GB RAM minne,
fick för ett par dagar sedan tag i 4 GB RAM minne och monterade in dem.

Det skumma är att datorn går segare efter bytet.

Varför och vad gör man åt det ?

Mer info behövs.

Gamla minnen modell och hastighet?
Nya minnen modell och hastighet?
CPU?
Moderkort?
OS 32 el 64 bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kom du åt processorkylaren?
Är de nya minnena långsammare än de äldre?

Jag rörde inte CPU kylaren.
Faktiskt ingen aning om det här med farten men jag vet att de äldre RAM minnena var PC3200
och även på de nya står PC3200 !?!?
Eller kan det vara olika fart i alla fall ?

Skrivet av MacAllan:

Mer info behövs.

1. Gamla minnen modell och hastighet?
2. Nya minnen modell och hastighet?
3. CPU ?
4. Moderkort ?
5. OS 32 el 64 bit ?

1. Samsung 512MB DDR PC3200 CL3 ( Eller behövs det annan info ? )
2. * Se bifogad bild.
3. * Se bifogad bild.
4. * Se bifogad bild.
5. Jag tror att det är ett 32 bitars jag har.
---------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Jag rörde inte CPU kylaren.
Faktiskt ingen aning om det här med farten men jag vet att de äldre RAM minnena var PC3200
och även på de nya står PC3200 !?!?
Eller kan det vara olika fart i alla fall ?

1. Samsung 512MB DDR PC3200 CL3 ( Eller behövs det annan info ? )
2. * Se bifogad bild.
3. * Se bifogad bild.
4. * Se bifogad bild.
5. Jag tror att det är ett 32 bitars jag har.
---------------------------------------------------------------------

Du har 32-bit OS vilket medför att du endast fått 1,25GB mer tillgängligt, vilket kan vara för lite för att märka någon direkt skillnad.
Dom nya stickorna verkar inte heller vara ett paket färdigt för att samköras, vet dock inte hur mycket det kan påverka.

Hur upplever du den segare efter bytet?

Permalänk
Medlem

Dom äldre datorerna hade en tendens till att bli långsammare när man fyllde alla minnesplatserna, så med 2 stycken 2gb minnen istället så hade det fungerat bättre.
Det står även i manualen till moderkortet på många av dom äldre att det kan bli långsammare när man fyller alla portar.
Sen såna förbyggda som dell, fujitsu-siemens, compaq mfl krånglade väldigt mycket om man skulle uppgradera dom för dom hade bara specifika stöd för vissa modeller av minnen t.ex.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du har 32-bit OS vilket medför att du endast fått 1,25GB mer tillgängligt,
vilket kan vara för lite för att märka någon direkt skillnad.
Dom nya stickorna verkar inte heller vara ett paket färdigt för att samköras, vet dock inte hur mycket det kan påverka.

Hur upplever du den segare efter bytet?

Kruxet är som sagt att datorn är segare än innan,
tex när jag byter mellan olika program eller när jag byter mellan sidor på nätet.
Även skrivbordet har blivit helt tomt ett par gånger för att först efter ett tag bli fullt med alla ikoner osv.
Enligt mig borde allting åtminstone löpa lättare och smidigare med mera RAM.
men nu har det snarare blivit tvärtom.
( Jag spelar INTE på datorn )

Skrivet av Mac83:

Dom äldre datorerna hade en tendens till att bli långsammare när man fyllde alla minnesplatserna,
så med 2 stycken 2gb minnen istället så hade det fungerat bättre.
Det står även i manualen till moderkortet på många av dom äldre att det kan bli långsammare när man fyller alla portar.
Sen såna förbyggda som dell, fujitsu-siemens, compaq mfl krånglade väldigt mycket om man skulle uppgradera dom för dom hade bara specifika stöd för vissa modeller av minnen t.ex.

Detta är ju en Fujitsu/Siemens som jag haft sedan den var ny.
Men vad göra åt situationen då ?
Jag hade ju redan innan alla 4 platserna fyllda.
Känns knepigt att behöva plocka bort dem 4 x 1024 MB och sätta i 4 x 512 MB istället !

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Kruxet är som sagt att datorn är segare än innan,
tex när jag byter mellan olika program eller när jag byter mellan sidor på nätet.
Även skrivbordet har blivit helt tomt ett par gånger för att först efter ett tag bli fullt med alla ikoner osv.
Enligt mig borde allting åtminstone löpa lättare och smidigare med mera RAM.
men nu har det snarare blivit tvärtom.
( Jag spelar INTE på datorn )

Detta är ju en Fujitsu/Siemens som jag haft sedan den var ny.
Men vad göra åt situationen då ?
Jag hade ju redan innan alla 4 platserna fyllda.
Känns knepigt att behöva plocka bort dem 4 x 1024 MB och sätta i 4 x 512 MB istället !

Serienummer och vecka-år ser konstiga ut på minnet i slot 4.
Prova byta plats på minnena i slot 2 och 4, och se om det gör skillnad.

-Provat köra memtest86+ ?
-Provat ClrCmos?

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Kruxet är som sagt att datorn är segare än innan,
tex när jag byter mellan olika program eller när jag byter mellan sidor på nätet.
Även skrivbordet har blivit helt tomt ett par gånger för att först efter ett tag bli fullt med alla ikoner osv.
Enligt mig borde allting åtminstone löpa lättare och smidigare med mera RAM.
men nu har det snarare blivit tvärtom.
( Jag spelar INTE på datorn )

Detta är ju en Fujitsu/Siemens som jag haft sedan den var ny.
Men vad göra åt situationen då ?
Jag hade ju redan innan alla 4 platserna fyllda.
Känns knepigt att behöva plocka bort dem 4 x 1024 MB och sätta i 4 x 512 MB istället !

Prova dig fram om det är något speciellt av minnena som kanske är fel på och ger dig det långsamma, använd bara 2 minnen och flyter det på bra prova att byta ut ett till ett av dom andra och se om det blir segt, fortsätt att byta och testa olika minnen med varandra och blir det inte långsamt så prova med 3 minnen och se hur det känns och funkar det så prova med 4 igen och blir det segt så prova att flytta runt dom och se om det märks någons skillnad.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Serienummer och vecka-år ser konstiga ut på minnet i slot 4.
Prova byta plats på minnena i slot 2 och 4, och se om det gör skillnad.

-Provat köra memtest86+ ?
-Provat ClrCmos ?

Jag tycker både serie # och produktions tider ser konstiga ut på 3 av 4 minnen ! Eller ?

Har inte provat någon av dessa program förut.
Dum fråga kanske, men var laddar jag ner dessa så att de är "KÖR" bara ?

Ska även prova flytta runt minnena.

Skrivet av Mac83:

Prova dig fram om det är något speciellt av minnena som kanske är fel på och ger dig det långsamma, använd bara 2 minnen och flyter det på bra prova att byta ut ett till ett av dom andra och se om det blir segt, fortsätt att byta och testa olika minnen med varandra och blir det inte långsamt så prova med 3 minnen och se hur det känns och funkar det så prova med 4 igen och blir det segt så prova att flytta runt dom och se om det märks någons skillnad.

Ska prova flytta runt minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Jag tycker både serie # och produktions tider ser konstiga ut på 3 av 4 minnen ! Eller ?

Har inte provat någon av dessa program förut.
Dum fråga kanske, men var laddar jag ner dessa så att de är "KÖR" bara ?

Memtest86+
Ta versionen för USB-minne, som du sedan bootar från.

http://www.memtest.org/#downiso

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ett säkert kort är ju att sätta tillbaka de gamla för att se om det blir någon skillnad igen.

Permalänk
Avstängd

Installera ett 64-bitars OS så ordnar sig allt, minnet i slot 4 kan upplevas se konstigt ut i CPU-Z då ditt OS inte ens registrerar det för att det inte används alls just nu då 32-bitars OS inte läser det alls.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Installera ett 64-bitars OS så ordnar sig allt, minnet i slot 4 kan upplevas se konstigt ut i CPU-Z då ditt OS inte ens registrerar det för att det inte används alls just nu då 32-bitars OS inte läser det alls.

Att Windows känner av alla 4 minnesstickor, visas ganska väl på TS bifogade bilder.

Till TS, är BIOS uppdaterat?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Jag rörde inte CPU kylaren.
Faktiskt ingen aning om det här med farten men jag vet att de äldre RAM minnena var PC3200
och även på de nya står PC3200 !?!?
Eller kan det vara olika fart i alla fall ?

1. Samsung 512MB DDR PC3200 CL3 ( Eller behövs det annan info ? )
2. * Se bifogad bild.
3. * Se bifogad bild.
4. * Se bifogad bild.
5. Jag tror att det är ett 32 bitars jag har.
---------------------------------------------------------------------
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/gnohjdmhnpmnow/

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/pkppzkkrkyzfc/

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/hzuhibcseugq/

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/eaxmawhrkyrat/

Den viktigaste bilden hade varit memory-fliken, och den har du utelämnat. Där ser du vilken hastighet som minnet körs i, samt om det är single eller dual channel. Gamla P4 käkar minnesbandbredd så det står härliga till. Dual channel är ett måste, framförallt med PC3200 (DDR400).

Fastän båda minnena är PC3200 påverkas prestandan rejält beroende på timingen. De minnen du har nu är 3-3-3-8, vilket i princip är de långsammasre som finns för PC3200. Står det något mer på de gamla minnena, utöver CL3?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

TACK alla för hjälpen !

....tyvärr så gick moderkortet paj idag.

Tråden kan låsas.