Permalänk
Medlem

Styra TV åt mormor hemmifrån?

Tjo! Hade ingen aning om vart jag skulle lägga denna tråd..

Har en mormor som inte fixar att starta TVn ens med instruktioner via telefon.. Finns det något man kan köpa/ordna för att kunna starta tvn hemmifrån och kanske till och med ändra source? Tar gärna emot alla förslag, detta kanske inte ens är möjligt? Hon har en något år gammal SamsungTV som inte har wifi.

Sebbe

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Absolut är det möjligt, om än ganska krångligt.

Vad har mormor mer för hårdvara och nätverk i huset?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Absolut är det möjligt, om än ganska krångligt.

Vad har mormor mer för hårdvara och nätverk i huset?

Hon har ingenting, är detta möjligt så kommer vi skaffa något bredband och router samt vad mer som behövs

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Alltså, att starta olika enheter kan man smidigt göra med t.ex detta -> http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fjarrstrombrytare/sjalvlarande/start-up-kit/startpaket-smarta-hem-p50424. Behövs dock router osv. Då styr du allt från din mobil där du själv befinner dig.

Att kunna byta source vet jag inte hur man går tillväga.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Hon har ingenting, är detta möjligt så kommer vi skaffa något bredband och router samt vad mer som behövs

Hmmm låt mig klura lite, men jag tänkte typ arduino, wifi, IR sändare. Då behöver hon wifi hemma... fck

Eller det kanske går med nån smartphone som har IR sändare... vet inte hur utbudet ser ut i dagens iPhone inspirerade touchphone värld.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Det går inte ens med en minimalistisk fjärr, typ denna?

http://www.ebay.com/itm/Mini-White-Universal-Covert-Clicker-A...

Skulle "mute" / "TV/AV" ställa till med bekymmer så går det ju att dissekera fjärren och ta bort funktionen för dessa knappar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hmmm låt mig klura lite, men jag tänkte typ arduino, wifi, IR sändare. Då behöver hon wifi hemma... fck

Eller det kanske går med nån smartphone som har IR sändare... vet inte hur utbudet ser ut i dagens iPhone inspirerade touchphone värld.

Gör gärna det Wifi hemma där kan vi nog enkelt ordna, hon har en del i kassan då huset är sålt och hon flyttat in i lägenhet. Alternativet är väl det du säger, en smartphone (billig) med ir som man kopplar mot typ 3G i sådana fall?

Edit: Vi har en Dlink Dir-655 som ligger och skräpar. Den lär väl duga att använda?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det går inte ens med en minimalistisk fjärr, typ denna?

http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/3sMAAOSwfcVUJOzy/$_1...

http://www.ebay.com/itm/Mini-White-Universal-Covert-Clicker-A...

Skulle "mute" / "TV/AV" ställa till med bekymmer så går det ju att dissekera fjärren och ta bort funktionen för dessa knappar.

Detta kanske är ännu bättre Dock gillar jag tekniska, advancerade lösningar Kanske är det onödigt att lägga ut pengar på bredband med mera även om det skulle vara roligare.

Tar och funderar lite jag med, tack för alla förslag

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

jag tycker du gör problemet svårare snarare än löser det. varför inte bara tejpa över alla knappar på kontrollen förutom power, kanal upp/ner och volym upp/ner?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vad är det som måste startas? TV + Box? Kanske kan vara bra för mormor att lära sig att starta TVn iaf. Ska hon ringa dig varje gång hon vill byta kanal också?

Permalänk
99:e percentilen

Min erfarenhet är att en (för oss) övertydlig steg-för-steg-guide fungerar bra. Gör en i Word, skriv ut, laminera och tejpa/lägg på hennes TV-bord. Varje steg ska ha en tillhörande bild som tydligt visar vilken knapp som ska tryckas på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad är det som måste startas? TV + Box? Kanske kan vara bra för mormor att lära sig att starta TVn iaf. Ska hon ringa dig varje gång hon vill byta kanal också?

Det är bara TV som ska startas. Tyvärr så har hon kunnat detta en gång i tiden men nu börjar bli dement :s Nu bor hon på ett ställe där flera gamla bor i egna lägenheter med personal som kommer förbi dagligen.

Skrivet av Alling:

Min erfarenhet är att en (för oss) övertydlig steg-för-steg-guide fungerar bra. Gör en i Word, skriv ut, laminera och tejpa/lägg på hennes TV-bord. Varje steg ska ha en tillhörande bild som tydligt visar vilken knapp som ska tryckas på.

Detta är ett väldigt bra förslag. Nu står det mellan ditt val kombinerat med att tejpa över alla onödiga knappar och att skaffa en Doro fjärrkontroll

Mycket bra tips

Skrivet av morxy49:

jag tycker du gör problemet svårare snarare än löser det. varför inte bara tejpa över alla knappar på kontrollen förutom power, kanal upp/ner och volym upp/ner?

Bra idé kanske kommer att kombinera ditt tips med Allings tips

Tack för alla bra förslag, Sweclockers sviker aldrig! Ska se hur min mor vill att vi gör, (hon som alltid får ta bilen och åka allt för ofta..)

Edit: Hur vet man om Doro HandleEasy fungerar med en Samsung TV?

Sebbe

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Edit: Hur vet man om Doro HandleEasy fungerar med en Samsung TV?

"Universell" <--- borde väl funka.
Annars köp en och testa... borde väl få skicka tillbaks den annars, i värsta fall har du slösat några kronor på frakt.
Bra mycket billigare i längden än att skaffa internet abonnemang

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238286

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Edit: Hur vet man om Doro HandleEasy fungerar med en Samsung TV?

Enligt manualen lär man in knapparna i Doro-fjärren med hjälp av original-fjärren.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Gå in på ebay köp en learning remote med 5 knappar. Lär den on/off ljud samt byta kanal. Om det nu inte är mer hon behöver kunna göra. Stoppa originalet i en låda och be henne att inte använda den.

De som har htpc-setuper där de vill programera använder typ logitech harmony eller en ir-sändare till datorn och programvara. Vet inte om det finns någon nätverksbaserad grunka där du kan bygga upp din fjärrkontroll och nå hemifrån ditt