Geforce 970 - vilket rekommenderas?

Permalänk

Geforce 970 - vilket rekommenderas?

Jag vet att det finns en del trådar på detta men frågan ställs aldrig riktigt efter mina egna preferenser. Så det får bli en till tråd. ^^

Jag har nyligen bytt ut allt i datorn bortsett från grafikkortet så det är min flaskhals just nu. Så jag har tänkt köpa nytt grafikkort och tanken är att jag vill ha två och köra SLI. Och jag vill att de ska hålla länge då jag vill helst avvakta några år innan en ny uppgradering sker. Jag har då i alla fall bestämt mig för 970 korten då jag tycker det blir för dyrt med 980 korten.
Vilket av 970 korten rekommenderar ni och varför? Vilket ger mest kort för pengarna? Storlek spelar ingen roll då jag har ett stort chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle_nr1:

Jag vet att det finns en del trådar på detta men frågan ställs aldrig riktigt efter mina egna preferenser. Så det får bli en till tråd. ^^

Jag har nyligen bytt ut allt i datorn bortsett från grafikkortet så det är min flaskhals just nu. Så jag har tänkt köpa nytt grafikkort och tanken är att jag vill ha två och köra SLI. Och jag vill att de ska hålla länge då jag vill helst avvakta några år innan en ny uppgradering sker. Jag har då i alla fall bestämt mig för 970 korten då jag tycker det blir för dyrt med 980 korten.
Vilket av 970 korten rekommenderar ni och varför? Vilket ger mest kort för pengarna? Storlek spelar ingen roll då jag har ett stort chassi.

Ska du köra SLI tycker jag du ska ha referenskort. Annars är väl gigabyte, asus och msi aldrig fel.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av oolllee:

Ska du köra SLI tycker jag du ska ha referenskort. Annars är väl gigabyte, asus och msi aldrig fel.

tror det kvittar ganska hårt. har själv 2 st gigabyte i mitt define r3 och har inget problem ligger runt 40°c idle och runt 60°c load på bägge och bara 2 fläktar i fronten och en i baksidan för cirkulation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror det kvittar ganska hårt. har själv 2 st gigabyte i mitt define r3 och har inget problem ligger runt 40°c idle och runt 60°c load på bägge och bara 2 fläktar i fronten och en i baksidan för cirkulation.

Jo, alla kylare idag brukar hålla ganska hög kvalite.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Ska du köra SLI tycker jag du ska ha referenskort. Annars är väl gigabyte, asus och msi aldrig fel.

Det finns väl egentligen inga referenskort av 970?

De som har någon form av referenskylare har ju den gamla sunkiga varianten, inte den nya referenskylaren som introducerades med Titan och använts på referenskorten sedan dess. Den sistnämnda kan ju vara intressant i vissa sammanhang men den gamla referenskylaren ska man nog bara undvika rakt av, SLI eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salle_nr1:

Jag vet att det finns en del trådar på detta men frågan ställs aldrig riktigt efter mina egna preferenser. Så det får bli en till tråd. ^^

Jag har nyligen bytt ut allt i datorn bortsett från grafikkortet så det är min flaskhals just nu. Så jag har tänkt köpa nytt grafikkort och tanken är att jag vill ha två och köra SLI. Och jag vill att de ska hålla länge då jag vill helst avvakta några år innan en ny uppgradering sker. Jag har då i alla fall bestämt mig för 970 korten då jag tycker det blir för dyrt med 980 korten.
Vilket av 970 korten rekommenderar ni och varför? Vilket ger mest kort för pengarna? Storlek spelar ingen roll då jag har ett stort chassi.

Ett 970 är ett 970 så jag förstår inte din fundering?! :/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det finns väl egentligen inga referenskort av 970?

De som har någon form av referenskylare har ju den gamla sunkiga varianten, inte den nya referenskylaren som introducerades med Titan och använts på referenskorten sedan dess. Den sistnämnda kan ju vara intressant i vissa sammanhang men den gamla referenskylaren ska man nog bara undvika rakt av, SLI eller ej.

Finns med titan-kylaren att beställa ifrån Tyskland. Minns ej vart men såg i galleriet här på SC att hade ett sådant. Han länkade även till en butik i tyskland som sålde dn.

Skrivet av Salle_nr1:

Jag vet att det finns en del trådar på detta men frågan ställs aldrig riktigt efter mina egna preferenser. Så det får bli en till tråd. ^^

Jag har nyligen bytt ut allt i datorn bortsett från grafikkortet så det är min flaskhals just nu. Så jag har tänkt köpa nytt grafikkort och tanken är att jag vill ha två och köra SLI. Och jag vill att de ska hålla länge då jag vill helst avvakta några år innan en ny uppgradering sker. Jag har då i alla fall bestämt mig för 970 korten då jag tycker det blir för dyrt med 980 korten.
Vilket av 970 korten rekommenderar ni och varför? Vilket ger mest kort för pengarna? Storlek spelar ingen roll då jag har ett stort chassi.

Finns recesioner här på SC. Läs samtliga så har du nog rätt bra koll på vilket som är bäst.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

Finns med titan-kylaren att beställa ifrån Tyskland. Minns ej vart men såg i galleriet här på SC att hade ett sådant. Han länkade även till en butik i tyskland som sålde dn.

Mvh

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=GX-205-O...

Blev riktigt sugen på två stycken sådana till mitt mercury s5

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Ett 970 är ett 970 så jag förstår inte din fundering?! :/

Jag menar alltså om jag ska köpa MSI, Gainward, Zotac osv. Jag var kanske lite otydlig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle_nr1:

Jag menar alltså om jag ska köpa MSI, Gainward, Zotac osv. Jag var kanske lite otydlig där.

Det är som sagt inte så jättenoga. Dom kända märkerna gör bra kylare som går att lita på.

Just nu är Asus strix ganska billig så det kanske inte vore så dumt. Priserna brukar dock variera från vecka till vecka typ.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Ta ett med fet kylare för övrigt är det inte så stor skillnad på GTX970
gärna från en känd tillverkare

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit det som överklockar bäst. Då detta aldrig är ett garanti hade jag kollat recensioner och tagit det som överlag når högst frekvenser.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Personlig åsikt efter cirka 7 grafikkort: Asus. Har aldrig haft problem med någon av deras modeller. Har däremot haft problem med msi och gigabyte. Men allas erfarenheter är olika.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.