Hjälp med internetuppkoppling och router

Permalänk
Medlem

Hjälp med internetuppkoppling och router

Hej! Jag har ett problem som jag behöver er hjälp att få rätsida på. I torsdags kväll satt jag framför datorn när helt plötsligt uppkopplingen dog. Jag har stadsnät via bostadsbolaget. Har kollat med Bahnhof som är internetleverantör och de kan inte se att det är något problem. Kopplar jag ethernetsladden direkt in i datorn kommer jag ut på nätet. Problemet blir när jag kopplar den via routern. Har en Asus RT-N66U. Går jag in i routerns programvara står det att jag är frånkopplad, men jag kan på något sätt inte få igång anslutningen. Har även testat med en annan router av precis samma modell och det blev samma resultat. Vad bör jag kolla efter? Var kan felet sitta?

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Säger routern själv att den får internetanslutning i sin kontrollpanel? Får du IP-adress av routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

Säger routern själv att den får internetanslutning i sin kontrollpanel? Får du IP-adress av routern?

Nej, det fick den inte. Jag gissar att det var något DNS-problem. Jag fann en lösning på problemet genom att helt enkelt uppdatera till de senaste drivrutinerna. Då fungerade det helt plötsligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro