Coil whine gtx 980 MSI Gaming och ASUS Strix

Permalänk
Medlem

Coil whine gtx 980 MSI Gaming och ASUS Strix

Hittade bara trådar om gtx 970 och om det finns en för gtx 980 så ursäkta.
Har haft hemma ett GTX 980 MSI Gaming och det hade hemskt coil whine till och med under windows och i tex Unigine Heaven låter det som en liten gäll enuck bakis R2D2 sitter i burken.
Provade ett ASUS gtx 980 Strix och det har inte coil whine i windows och inte i Unigine Heaven men det har det i tex 3DMARK och i spel till och med enkel grafik i lir som Dark Souls 2låter det bzzz bzziit bzzzuu när man springer runt och i dota 2 bzzz bzzzuuz.
Hemskt besviken på alla reviews som inte säger sanningen om coil whine eller så har korttillverkarna skickat perfekta kort för review.
Sökte efter coil whine trådar innan jag provade korten men hoppades att det inte skull evara så farligt.
Finns en del om coil whine bl a denna där han har provat 6 st gtx 980 https://www.youtube.com/watch?v=cqewc_uX714

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Hittade bara trådar om gtx 970 och om det finns en för gtx 980 så ursäkta.
Har haft hemma ett GTX 980 MSI Gaming och det hade hemskt coil whine till och med under windows och i tex Unigine Heaven låter det som en liten gäll enuck bakis R2D2 sitter i burken.
Provade ett ASUS gtx 980 Strix och det har inte coil whine i windows och inte i Unigine Heaven men det har det i tex 3DMARK och i spel till och med enkel grafik i lir som Dark Souls 2låter det bzzz bzziit bzzzuu när man springer runt och i dota 2 bzzz bzzzuuz.
Hemskt besviken på alla reviews som inte säger sanningen om coil whine eller så har korttillverkarna skickat perfekta kort för review.
Sökte efter coil whine trådar innan jag provade korten men hoppades att det inte skull evara så farligt.
Finns en del om coil whine bl a denna där han har provat 6 st gtx 980 https://www.youtube.com/watch?v=cqewc_uX714

Tror inte några seriösa recensenter avsiktligt mörkat problem med spoltjut.

Däremot är det ju en svår sak att recensera rent allmänt:
* Det varierar från exemplar till exemplar
* Det varierar beroende på andra komponenter i systemet
* Det varierar beroende på last (oftast allra värst i lättdrivna spel utan fps-begränsning, dvs där kortet inte har några problem att vräka ur sig skyhöga framerates)

Dessutom har det ju traditionellt inte varit något som diskuterats särskilt om det inte varit extrema problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror att tillverkarna nästan alltid skickar bästa möjliga kort till recention.

Hardwarecanucs hade gjort ett försök att kartlägga coil whine på olika kort
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Jag har läst och läst runt för att hitta vilklet 980 man ska köpa för att slippa coil whine men det verkar som om de flesta kort har lite coil whine. Å andra sidan är det bara de som har kort med coil whine eller de som upplever det som ett problem som skriver om det.

Jag tycket vi borde ha en tråd om just detta där folk kan rapportera om det (välja model och subjektiv nivå av coil whine).

Från det egna perspektivet tycker jag att man ska skicka tillbaka kortet tills man får en utan coil whine. Om det blir ett tillräckligt stort problem för tillverkarna så kommer de att tvingas att lösa det. Just nu är det ffa vana användare som ens förstår vad det är de hör och sedan en mindre andel av de gör något åt det och får sedan olika svar när de försöker med RMA.

Funderar själv mellan Gigabyte 980 G1 och ASUS Strix. Hade hittills uppfattningen att Strix hade minsta coil whine av alla kort och att det är vanligare med coil whine med referenskort.

Det blir sannolikt två kort i SLI på luft initialt. Har nu två 680 ref i SLI och de låter en del men konstigt nog mest när man scrollar i webbrowsern. Har man snålat nånstans (i mitt fall moderkortet) så tror man alltid att det kan spela in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Jag tror att tillverkarna nästan alltid skickar bästa möjliga kort till recention.

Hardwarecanucs hade gjort ett försök att kartlägga coil whine på olika kort
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Jag har läst och läst runt för att hitta vilklet 980 man ska köpa för att slippa coil whine men det verkar som om de flesta kort har lite coil whine. Å andra sidan är det bara de som har kort med coil whine eller de som upplever det som ett problem som skriver om det.

Jag tycket vi borde ha en tråd om just detta där folk kan rapportera om det (välja model och subjektiv nivå av coil whine).

Från det egna perspektivet tycker jag att man ska skicka tillbaka kortet tills man får en utan coil whine. Om det blir ett tillräckligt stort problem för tillverkarna så kommer de att tvingas att lösa det. Just nu är det ffa vana användare som ens förstår vad det är de hör och sedan en mindre andel av de gör något åt det och får sedan olika svar när de försöker med RMA.

Funderar själv mellan Gigabyte 980 G1 och ASUS Strix. Hade hittills uppfattningen att Strix hade minsta coil whine av alla kort och att det är vanligare med coil whine med referenskort.

Det blir sannolikt två kort i SLI på luft initialt. Har nu två 680 ref i SLI och de låter en del men konstigt nog mest när man scrollar i webbrowsern. Har man snålat nånstans (i mitt fall moderkortet) så tror man alltid att det kan spela in.

Det är nog som du säger att de som upplever det ett problem som rapporterar om det och de allra flesta märker det inte då de inte vet vad de ska lyssna efter. ASUS strix som jag provade hade inte mycket coil whine, dock för mycket för mig och jag vet inte om det är någon ide att prova ett annat då jag tror att de allra flesta gtx 980 kort har coil whine i mindre eller mer omfattning.
Det hjälpte inte att sätta fps begränsning i MSI afterburner för att få bort coil whine och v sync "on" som minskar coil whine kan ge upphov till input lag.