Permalänk
Medlem

Mobilt Bredband - Gränser

Hej!

Hittade någon tråd från förra året men tänkte att en ny tråd vore bättre än att gräva upp en gammal.

Jag kommer snart att flytta in i en villa på landet för att starta företag (gitarrbyggare) och vill hitta en bra lösning både privat och för företaget.
Men ja, jag blev ju väldigt snopen när jag bara hittade bredband med sjukt låga begränsningar. 60gb är ju två spel i steam och sen är gränsen nådd.

ADSL funkar inte bra ute i skogen där då det är för långt från station, men jag har testat med min mobil och använda det bredbandet över någon helg och det funkar väldigt bra.

Är det verkligen så att sverige skapat massa begränsningar som inte finns i andra länder som t.ex. finland där jag har en polare som kör mobilt bredband obegränsat.

Är det någon lag som säger något om begränsning eller är det bara pengar det går ut på?

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Tjenare, Ja förtillfället så finns det inga obegränsade Mobila abbonemang längre, telenor hade på företags sidan men tog bort detta för ett par år sedan.

Dom som har mest idag och prisvärdast är väll isf tre med 100GB tror inte någon annan erbjuder såpass mycket för det priset.

Och det finns ingen lag som begränsar utan det är bara operatörerna som vill tjäna så mycket pengar dom kan på det.
Och man kan inte heller säga att "Sverige skapat massa begränsningar som inte finns andra länder" dom flesta länder är faktiskt betydligt mer begränsade än Sverige, mindre surf kostar mer pengar och i många länder har du även en databegränsning på fasta linor som adsl och fiber.

Så även om det e surt att gå skaffa ADSL så har du ju inte så mycket till alternativ om du nu inte klarar dig på den data begränsningen som du får av ett mobilt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Haha, det är ju helt galet tycker jag. Men samtidigt så är jag inte jätteförvånad.

Men ja, sjukt tråkigt. Känns stört att t.ex. bredbandsbolaget erbjuder 12gb spärr för "dig som surfar mycket".

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Bandbredden i luften är begränsad, att ha 4G som ersättare för fast bredband har aldrig varit en vettig lösning. Det tragiska är ju att alla operatörer har marknadsfört 4G som ersättare för just fast bredband (borde inte vara tillåtet).
I början med få användare gick det ha obegränsad datamängd, men om det kommer finna obegränsade abbonnemang i framtiden som kommer de vara mkt dyra.

Skaffa ADSL för volymanvändning, kan du inte få 8/1 mbit där du bor iaf?

Permalänk
Medlem

Det kommer bli stor "falloff" från station, så skaffar jag 8 så blir det nog snarare 1. Men jag får testa, verkar inte finnas mycket andra lösningar.

Grejen är att jag får ta min farsas villa som han har kvar fast han flyttat till Finland nu. Så jag får en väldigt smidigt och billig start för företaget. Så jag måste hitta en lösning för internet som funkar. Man vänjer sig väl till slut kanske

Men jag har haft detta som plan i några år och när jag började planera så fanns mobilt/trådlöst bredband utan gräns.

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Vad är det som begränsar i praktiken att du har din farsa att skaffa ett Sonera abonnemang i Finland (Telia i Sverige) och skickar det åt dig? Sonera har ju ingen roaming avgift i de länder där de erbjuder tjänster... Finland, Sverige, Estland, hur det är med Norge och Danmark vet jag inte.

I teorin borde det funkar kanon, hur det är i praktiken vete gudarna.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtrows:

Det kommer bli stor "falloff" från station, så skaffar jag 8 så blir det nog snarare 1. Men jag får testa, verkar inte finnas mycket andra lösningar.

Grejen är att jag får ta min farsas villa som han har kvar fast han flyttat till Finland nu. Så jag får en väldigt smidigt och billig start för företaget. Så jag måste hitta en lösning för internet som funkar. Man vänjer sig väl till slut kanske

Men jag har haft detta som plan i några år och när jag började planera så fanns mobilt/trådlöst bredband utan gräns.

sitter själv på ett mobilt hos tele2 med 80GB i månaden. men största problemet är att jag kan max använda 2.66GB/dag för att inte få slut och skulle jag kolla på en netflix film så får jag problem för det drar ungefär 2GB. Så man kan inte göra mycket med 80GB i månaden.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Finns ju lösningar, kolla runt online efter olika bredband. Kan ju finnas någon som vill överlåta ett bra obegränsat abonnemang som har några år på nacken. Eller rent av sälja det. Finns ju även en hel den från 3 med 100GB surf för 199kr/månad bland annat, har själv ett sådant t.ex. Men finns ju personer som vill överlåta det också!

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

TROR du eller VET du att adsl skulle funka dåligt?
Telia har ju nu ett prova-på-erbjudande för bla adsl som kan vara värt att testa, är ingen bindningstid på det och ingen installationskostnad eller liknande så kostar inte mer än månadskostnaden (just nu 99kr/mån oavsett hastighet första 3 månaderna) den tiden du provar.

Permalänk
Medlem

Jag har Telenor abbonemang på min iPhone 4s som jag köpte för 2 och ½ år sen. Har obegränsad trafik (det är privatabb inte företagsabb), tyvärr är det bara 3G för att 4G fanns inte till 4S så jag kommer bara upp i sådär 7Mb i hastighet. De kommer med alla möjliga erbjudanden om att byta abonnemang men jag vill inte.