Permalänk
Medlem

Koppla in stationär dator

Hej!
Är ny här på forumet o läst en del men inte skrivit nåt,är inte så haj på detta med nätverk o dylikt..men skall försöka förklara vad jag vill ha hjälp med..
Har haft adsl o nu fått fiber,kopplade in routern i fiberskåpet,o har ett uttag på övervåningen o ett på newdervåningen i vardagsrummet,i vardagsrummet står min statinära dator plus boxen till larmet som oxå skall gå till bredbandet,måste dra en nätverkssladd till datan då där inte är nåt trådlöst nätverkskort i datan så undrar om man kan dra en kabel o vid datan sätta en split o dela upp den i två kopplingar ett till datan o en till larmet,eller jag måste dela upp den i uttaget o dra två sladdar en till var grej,eller det finns bättre sätt.

Permalänk
Medlem

Oj, det var en lång mening där, men du kan alltid sätta en switch vid datorn som delar uppkopplingen till fler användare.

Permalänk
Medlem

Hur ser en sån switch ut då??
Kortare nu??

Permalänk
Medlem

Inte möjligt att placera routern nära både datorn och boxen och dra kortare sladd från båda?

En switch är simpelt sagt en router utan router-funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar som delar upp en nätverkskabel i två stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Det finns adaptrar som delar upp en nätverkskabel i två stycken.

Och du menar alltså inte en switch? Kan du i så fall linka vart jag kan finna denna adapter hos en svensk pålitlig återförsäljare?
Känns som att jag borde ha sett denna produkt men kanske bara har missat den så därför jag undrar vart man får tag i den

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

vad skall jag göra med den routern då?Jo jag kan sätta routern där nere,men måste ju dra nätverkskabel ändå.Ifiberskåpet har jag två uttag men behöver en switch där då så jag kan använda bägge uttagen,för tänkte köra trådat till mitt ps3'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaed:

Och du menar alltså inte en switch? Kan du i så fall linka vart jag kan finna denna adapter hos en svensk pålitlig återförsäljare?
Känns som att jag borde ha sett denna produkt men kanske bara har missat den så därför jag undrar vart man får tag i den

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Tror dock du behöver två. En i vardera ände av kabeln så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Tror dock du behöver två. En i vardera ände av kabeln så att säga.

Värt att tänka på dock är att kabeln när kabeln delas upp så går det inte att köra Gbit länk, 100 Mbit blir högsta hastighet.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

En sån jag menade man sätter i uttaget i väggen men varför behöver du två??då går det ju ihop till en o vad är vitsen då??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragan:

vad skall jag göra med den routern då?Jo jag kan sätta routern där nere,men måste ju dra nätverkskabel ändå.Ifiberskåpet har jag två uttag men behöver en switch där då så jag kan använda bägge uttagen,för tänkte köra trådat till mitt ps3'

Om du har ett ställe med flera enheter som använder sig av trådad anslutning placera routern i deras närhet (blir ju lika lång sladd iaf, bara en istället för två). Om du har flera ställen med flera enheter som ansluter via kabel, komplementera med switchar. Alternativt se över möjligheten att använda dig av trådlösa lösningar och behåll routern nära fiberkontakterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, vad är det för råd ni ger TS? Han ska ha en vanlig switch ("grenuttag för nätverk").
Netgear GS105 är en bra standardswitch. Kostar 250kr.
Är lågt pris högsta prioritet så testa Zyxel dimension GS-105b, kostar drygt hundralappen.

Permalänk
Medlem

Precis... köp en vanlig switch. Hatta inte runt med någon oseriös "splitter"

Här en 5 portars för 79kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/106808-t...

De som TeeJee nämner är bra, men snäppet dyrare. Du klarar dig fint på en för 50-80kr.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Precis... köp en vanlig switch. Hatta inte runt med någon oseriös "splitter"

Här en 5 portars för 79kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/106808-t...

De som TeeJee nämner är bra, men snäppet dyrare. Du klarar dig fint på en för 50-80kr.

Om TS inte för över stora filer mellan sina enheter så funkar ditt förslag bra. Annars rekommenderar jag switch som även klarar 1gbit (ihop med router som klarar 1gbit).