Permalänk
Medlem

asus z97 pro gamer uppdatera bios?

Tänkte uppdatera bios men har aldrig gjort det.
Har gjort följande

- Jag gick in på asus hemsida och laddade ner senaste biosfilen som heter Z97-PRO-GAMER-ASUS-0501.CAP

- Kopierat filen till en usb

- Gick in på mitt bios, där kan jag välja ez flash 2.

Nu vågar jag inte gå vidare:) Nu kan jag välja att gå in i usb enheten välja klicka på filen och uppdatera.

Har jag gjort rätt eller något jag missat? ska man ändra namn på bios filen? måste usb vara tom?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte uppdatera bios. Tror du har den senaste bios redan v.0501, det finns ingen nyare ännu.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Du behöver inte uppdatera bios. Tror du har den senaste bios redan v.0501, det finns ingen nyare ännu.

När jag kollade i bios stod det v.04 nånting men ska koll igen.

Men var jag på rätt spår om jag ska uppdatera i framtiden?

TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Tänkte uppdatera bios men har aldrig gjort det.
Har gjort följande

- Jag gick in på asus hemsida och laddade ner senaste biosfilen som heter Z97-PRO-GAMER-ASUS-0501.CAP

- Kopierat filen till en usb

- Gick in på mitt bios, där kan jag välja ez flash 2.

Nu vågar jag inte gå vidare:) Nu kan jag välja att gå in i usb enheten välja klicka på filen och uppdatera.

Har jag gjort rätt eller något jag missat? ska man ändra namn på bios filen? måste usb vara tom?

Det är helt rätt. Proceduren är inte särskilt komplicerad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Okej, då kanske dom har glömt några versioner på deras sida. Jag såg bara 0501.
Brukar uppdatera med Asus mjukvara när jag uppdaterar bios. Har funkat bra hittils

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd

moderkortet släpptes i november ! Men ja, tillvägagångsättet är korrekt

Permalänk
Medlem

Jag gick in på modekortets bios och där stod det bios v.0402.
Datorn flyter på bra så det kanske inte nödvändigt att uppdatera?

En sista fråga som jag måste ha svar på. Måste man byta namn på filen? Läste någonstans att många ändrar namn på biosfilen.

Sorry för alla frågor men har inte hängt med vidareutvecklingen senaste 6-7 åren.

TS