(Akut) Datorn stängs av, "power supply surges detected"

Permalänk

(Akut) Datorn stängs av, "power supply surges detected"

Kanske fel forumsdel, isf kan mod flytta.

Men till problemet, igårkväll när jag kollade film på datorn stängdes skärmen av och en bit av filmens ljud loopades om och om igen(skärmen fortfarande avstängd).
Ända lösningen var att starta om datorn. Men det hände flera gånger helt random, kunde vara en gång sen 20min senare.

Iallafall så testade jag att ta ut/sätta in grafikkorten,testade att köra bara med ett grafikkort i taget, det "crasha" även då. Jag körde furmark på båda korten både singel o cf. Ingenting hände..

Så jag gick o sov, idag när jag startade datorn hade jag samma problem fast när hag spelade cs:go. testa o höja powerlimit på korten till +20%, ingen skillnad. Testade då att återställa BIOS. Nu när jqg startar datorn får jag ett felmeddelande direkt om att "power supply surges detected during the previous power on"
När jag väl kommer in i Windows nu så är det HÖGST några minuter innan datorn bara dör,slocknar ingen bluescreen ingenting.

Jag hade liknande problem någon månad sen med att datorn bara slocknade körde då memtest,bytte cpu/mobo utan resultat, sedan bara försvann problemet efter en dag, och nu är eet tillbaka igen.

Har ominstallerat windows,byggt om datorn, kollat alla kablar,kopplat in i olika uttag i lägenheten.

Är det nätagget som säger sina sista ord eller något annat, isåfall sticker jag in till netonnet imorgon och byter det. (sorry för att det är konstigt skrivet, sitter på mobil)

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Avstängd

Vad är det för agg? Övriga komponenter ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av makn:

Vad är det för agg? Övriga komponenter ?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU:Core i7 4790k @ 4.7Ghz GPU: 290x Crossfire RAM:Crucial ballistik sport 8GB HDD:WD blue 1TB SSD:Intel 520 240GB PSU:Corsair RM 1000W Moderkort:Asus Maximus VII Hero z97 Chassi:Nzxt h440 Kylare:Corsair H110i

Föslagsvis

Permalänk
Medlem

Jag fick det problemet nu med nya burk men det framkom mest när jag spela o då börja det knastra o låta från nätaggregat o sen borta den om o då stod det power supply surges så jag bytte ut mitt gamla fractal Newton g2 1000w.

Så jag skulle tippa att det sjunger sin sista vers, byt ut det. Jag bytte till ett Evga supernova g2 850w

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk

Så det är som jag trodde, är de Evga 850w son gäller isf?

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Gäller o gäller vet jag inte riktigt men det toppar listan på prisjakt 750/850w o fått bra recensioner. Evga är ju en känd tillverkare o brukar göra göra saker men det är ju Corsair oxå.

Hur är det med garanti på ditt gamla nätaggregat? Kanske kan få ett via garanti om det finns kvar?

Smaksak tror jag väl men det verkar till att vara ett bra agg för slantarna. Corsair rm1000w låg högt upp o på 3 plats.

Hoppas det löser sig

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med det felmeddelandet och att datorn bara dör. Byta av nätagg löste det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

CPU:Core i7 4790k @ 4.7Ghz GPU: 290x Crossfire RAM:Crucial ballistik sport 8GB HDD:WD blue 1TB SSD:Intel 520 240GB PSU:Corsair RM 1000W Moderkort:Asus Maximus VII Hero z97 Chassi:Nzxt h440 Kylare:Corsair H110i

Föslagsvis

Signaturer syns inte i mobilversionen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt Evga Supernova iallafall! Kan rekommendera det.

Permalänk

Fick också det problemet när jag bytte till ett värre grafikkort. Trots att nätagget lätt skulle vara tillräckligt för det kortet så klarade det inte att leverera tillräckligt över en single rail, det handlade om inre konstruktionen i agget. För det klarade två klenare kort i crossfire som tillsammans drog mer än det nya. Det var ett av billigare 650W. Bytte till ett mer påkostat guld-cert 600W och det löste problemet. Ibland är det värt att kosta på lite.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Signaturer syns inte i mobilversionen...

Skickades från m.sweclockers.com

Bara en av anledningarna jag kör desktopversionen även på mobilen.

Ontopic. Nätaggsbyte låter som en bra idé.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som sagt, låter som nätagget. Byt innan det pajjar helt och riskerar dra med sig någon annan komponent samtidigt. :/

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Får väl bli en tur till netonner senare. Till er som har evga agg hur är ljudnivån på fläkten, det agg jag har nu är ju semipassovt och vill helst inte gå till någon jetmotor

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt, låter absolut inget märväkrt, finns en liten switch på baksidan som sätter fläkten i ett av två lägen såklart.

det ena är att fläkten stängs av vid mindre krävande lägen där systemet inte går fullt ut o börjar du spela eller något annat krävande så startar den eller det andra läget där fläkten går hela tiden oavsett men som det första så ändrar det hastighet om det börjas på något krävande på datorn.

Hela min burk är tyst även när jag spelar oxå. Helt klart nöjd med köpet av EVGA agget.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9