Köpråd: Processor till moderkort Asus P8Z68V PRO

Permalänk
Medlem

Köpråd: Processor till moderkort Asus P8Z68V PRO

Jag letar efter en relativt billig processor till mitt moderkort (Asus P8Z68V PRO). Jag har ingen större budget då jag är student men skulle kunna sträcka mig till 1500 kr som mest.

Moderkortet har sockel 1155 och stödjer andra generationens processorer (tror jag?). Jag har inte riktigt uppdaterat mig gällande "nyare" processorer.

Länk till moderkortet: www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PRO

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

titta på begagnade processorer, kanske du kan hitta en 3570K under 1000-lappen eller 3770K om du behöver det. kolla bara så att ditt moderkort stödjer ivy bridge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

titta på begagnade processorer, kanske du kan hitta en 3570K under 1000-lappen eller 3770K om du behöver det. kolla bara så att ditt moderkort stödjer ivy bridge.

Nu har jag inte direkt koll på Ivy Bridge men försökte läsa mig till lite. Jag förstår dock inte riktigt vad jag ska kolla efter på processorn. Jag har inget större krav på processorn. En i3 skulle fungera bra för mina behov.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Jonde:

Nu har jag inte direkt koll på Ivy Bridge men försökte läsa mig till lite. Jag förstår dock inte riktigt vad jag ska kolla efter på processorn. Jag har inget större krav på processorn. En i3 skulle fungera bra för mina behov.

Okej, ska du inte spela särskilt mycket så räcker en i3a. Men om du vill ha nyare processor får du byta moderkort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Okej, ska du inte spela särskilt mycket så räcker en i3a. Men om du vill ha nyare processor får du byta moderkort.

Nej jag behöver inte spela de nyaste spelen. Idag sitter jag på en 4 år gammal Athlon 64 och den orkar med (nästan) alla spel jag vill spela.

Jag fick tag på moderkortet för en billig peng så jag tänkte använda det så länge som möjligt.

Men alla typer av Intel i3 skulle fungera med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonde:

Nej jag behöver inte spela de nyaste spelen. Idag sitter jag på en 4 år gammal Athlon 64 och den orkar med (nästan) alla spel jag vill spela.

Jag fick tag på moderkortet för en billig peng så jag tänkte använda det så länge som möjligt.

Men alla typer av Intel i3 skulle fungera med andra ord?

En intel i3 som börjar på 2xxx eller 3xxx har rätt fysika måttmen kan inte hitta nån stans på doms sida att det finns stöd för 3xxx.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av Jonde:

Jag letar efter en relativt billig processor till mitt moderkort (Asus P8Z68V PRO). Jag har ingen större budget då jag är student men skulle kunna sträcka mig till 1500 kr som mest.

Moderkortet har sockel 1155 och stödjer andra generationens processorer (tror jag?). Jag har inte riktigt uppdaterat mig gällande "nyare" processorer.

Länk till moderkortet: www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PRO

Tack på förhand!

http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PRO/HelpDesk_CPU/

Här ser du vilka processorer moderkortet kan använda. Jag skulle nog rekommendera att söka efter en i5-2500K. Den är överklockningsbar och står pall ett bra tag till. Var den CPU:n "alla" använde förr. Du borde kunna hitta en på Swec marknad, då de flesta entusiaster har gått/går över till Haswell CPUer nu. Dock måste du kontrollera vilken BIOS version ditt moderkort har. Kan kräva uppdatering för att stödja aktuell CPU.

Snabb sökning gav detta http://www.sweclockers.com/annons/106042-1-st-intel-core-i5-2...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Hejsan Jonde,

Om du vill köpa ny CPU, och inte planerat att överklocka den är nog en i7 2600 ytterst prisvärd; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=771838
Fyra kärnor, med hyperthreading för 1354:-
Den borde uppfylla dina nuvarande krav och för en lång tid framöver.

Annars, som andra säger, sök i Marknaden här hos Sweclockers, Blocket och Tradera.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag känner att jag har lite mer kött på benen. Nu börjar jakten

Edit; Jag har nu hittat en processor som jag tror ska kunna täcka alla mina behov; Intel Core i5 3470 3,2GHz Socket 1155 Box