AMD | Ny processor med gammal kylare - AMD FX 9590

Permalänk
Medlem

AMD | Ny processor med gammal kylare - AMD FX 9590

Tjenare!

En polare ska köpa ny processor men vill helst inte lägga pengar på en ny kylare, såhär är tanken:

Denna nya processorn: AMD FX 9590
Med den gamla kylaren: AMD 1a02m5m00

Någon som har någon idé om hur detta kommer att hålla sig i längden? Den nya processorn kanske inte är speciellt varm av sig? Han vill streama och spela olika typer av spel.

God Jul & Gott Nytt År!

Tack på förhand!

Visa signatur

My build: MSI Z97 GAMING 5 | Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ADATA 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | 1TB WD Blue 7200rpm 64MB | Corsair Hydro H80i | ASUS DVD±RW DRW-24F1ST | EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold | NZXT Phantom 410 Svart/Orange | Windows 8.1 64-bitars |

Permalänk
Skrivet av ErikDa1:

Tjenare!

En polare ska köpa ny processor men vill helst inte lägga pengar på en ny kylare, såhär är tanken:

Denna nya processorn: AMD FX 9590
Med den gamla kylaren: AMD 1a02m5m00

Någon som har någon idé om hur detta kommer att hålla sig i längden? Den nya processorn kanske inte är speciellt varm av sig? Han vill streama och spela olika typer av spel.

God Jul & Gott Nytt År!

Tack på förhand!

Det kommer inte hålla, denna prolle blir skit varm så han måste tänka efter på det. Tänk på att 9590 inte fungerar på alla moderkrot så se till att han har rätt moderkort också. Det finns ett paket hos inet där det ingår en vattenkylning med (sluten) i förpackningen. Han kanske borde kolla på det.

Permalänk

Aldhissla skulle du kunna länka det?

Permalänk
Medlem

Du behöver corsair h80i eller större eller en fet, nog minst dubbla 120mm fläktar eller 140mm fläkt, luft kylare för att kyla den. En corsair h100i kyler den utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Skulle någon vara snälla och länka mig det där paketet?!

Permalänk
Avstängd

nehej, nej minsann, ingalunda, sällan , nix, nix pix, visst inte, Nej inte en chans i helvetet att den kylaren pallar med cpu´n
en 9590 blir varm och är inte lätt att kyla och sån kylare är skit så mitt tips en 8320 eller så med stock kylare är vettigare val ..vill han inte lägga pengar på kylning så är dom vettiga och man kan hålla nere temp ljudnivå med undervolt och fancontroll eller motstånd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDa1:

Denna nya processorn: AMD FX 9590
Med den gamla kylaren: AMD 1a02m5m00

Någon som har någon idé om hur detta kommer att hålla sig i längden? Den nya processorn kanske inte är speciellt varm av sig? Han vill streama och spela olika typer av spel.

Den nya processorn är så varm som processorer blir idag, drog en suck och lade huvudet i handflatan när AMD lanserade 9590 och jag såg 220W TDP.
Exakt som kommentarerna innan mig säger, den måste ha en riktigt maffig kylare, annars kommer du få skitdålig prestanda och över tid antagligen en trasig processor.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du sa den fanns på INET!!! Lol, vilken kylare är det tro som följer med? Kanske jag som är blind men ser inte det står ngnstans.

Lr är det paket från AMD med vattenkylare?

Tydligen är det paket med vattenkyl från amd, det är ju lite coolt imo:
http://youtu.be/WZoIJwHdbbI

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDa1:

Tjenare!

En polare ska köpa ny processor men vill helst inte lägga pengar på en ny kylare, såhär är tanken:

Denna nya processorn: AMD FX 9590
Med den gamla kylaren: AMD 1a02m5m00

Någon som har någon idé om hur detta kommer att hålla sig i längden? Den nya processorn kanske inte är speciellt varm av sig? Han vill streama och spela olika typer av spel.

God Jul & Gott Nytt År!

Tack på förhand!

Inte bara kylaren som behöver vara biffig..

Vad har din polare för moderkort?

Betänk att TDP är 220 så vad som helst går inte att använda, behöver vara ett moderkort som förutom har stöd för denna CPU också kan hantera CPU.s höga strömförbrukning = budgetkort är mer eller mindre bara att glömma bort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Du sa den fanns på INET!!! Lol, vilken kylare är det tro som följer med? Kanske jag som är blind men ser inte det står ngnstans.

Lr är det paket från AMD med vattenkylare?

Tydligen är det paket med vattenkyl från amd, det är ju lite coolt imo:
http://youtu.be/WZoIJwHdbbI

Dold text

Den fanns på inet men när jag kolla nu så hade dom tagit bort den xD ber om ursäkt för förvirringen!

Det är en sluten vatenkylare ifrån asutek. det är vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Har AMD slutat skicka med kylare till sina processorer nu? Inte för att jag klagar då den aldrig används men endå

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Har AMD slutat skicka med kylare till sina processorer nu? Inte för att jag klagar då den aldrig används men endå

En vanlig originalkylare hade ju inte mäktat med att kyla processorn så det blir väl en dyr affär även för AMD ifall dom måste skicka med en kylare som klarar av jobbet.

Citat:

AMD FX-9370 är handplockade processorer från AMD som presterar utöver det vanliga. Det här är processorn för dig som vill ha ett monster! AMD's FX-serie processorer är upplåsta och lämpar sig väl för överklockning.Tänk på att köpa till en ordentlig kylare då detta inte ingår.

Citat:

Obs, kylare medföljer ej! Glöm ej att kolla så ditt moderkort har stöd för denna processor! Processorsocket AM3+ Processorn har hög TDP så välj en kylare med bra kylförmåga, exempelvis: Be Quiet CPU Cooler Dark Rock PRO 2,
Noctua NH-D14 eller
Corsair Hydro H100i.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.