Permalänk
Medlem

köpa nytt moderkort ,mitx

Hej skulle vilja ha lite råd då jag kanske ska köpa lite delar så jag får en allmänt mindre dator har nu ett switch 810 och tyckter det börjar bli bökigt o flytta runt
Så jag har kollat lite på bitfenix prodigy men för att ja ska ha ett sådant måste jag köpa nytt moderkort.
Har nu en fx 8350 prolle alltså Am3+ så vet någon om det finns ett moderkort i mitx som har plats för en am3+ prolle. En Pci x16 och har 4 men gärna mer sata portar.

tack så mycket för svar på förhand

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

vad jag vet så finns det inga mITX moderkort med sockeln AM3+

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

vad jag vet så finns det inga mITX moderkort med sockeln AM3+

kan ev byta till intel om det är så

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av specel:

kan ev byta till intel om det är så

Det finns inga AM3+ i mITX. Det finns dock AM3. Dessa tillverkas inte sen år tillbaka och går knappt att få tag på. De kostar massor och har en begränsning på 95W på CPU, dvs din CPU är inte heller stödd av moderkortet.

Bara att byta dessvärre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns inga AM3+ i mITX. Det finns dock AM3. Dessa tillverkas inte sen år tillbaka och går knappt att få tag på. De kostar massor och har en begränsning på 95W på CPU, dvs din CPU är inte heller stödd av moderkortet.

Bara att byta dessvärre.

Okej :/ nått du har o rekommendera pris är inte så super viktigt men inte helt onödigt mycket :3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av specel:

Okej :/ nått du har o rekommendera pris är inte så super viktigt men inte helt onödigt mycket :3

Ska du ha någon direkt vinst med att byta till Intel och mITX så kommer du behöva satsa på en i5:a. (Har ägt båda k-varianterna av i5:or på LGA1155 och en FX8350). Prestandan är snarlik i spel.

Kör man på i3:or eller billigare intel så börjar man ofta tappa en del i bättre trådade spel som BF3/4.
Ska man ändå köpa nytt bör man satsa på en upplåst i5:a och med de tillkommer Z97 moderkort. Blir väl minst 3000kr och uppåt för detta. Vad hade du tänkt dig i budget?

Återkommer med billigast möjliga och mest prisvärda uppgradering till i5+mITX.

Billigaste i5+mITX
Webhallen varukorg

Överklockningsbar i5+mITX
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2730343&view=c
3150kr från Komplett. Stödjer Överklockning + ett Moderkort som inte har Sockeln så att stora tornkylare krockar med PCIe och grafikkort.
Sedan finns det fler moderkort med bättre trådlöst, blåtand etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ska du ha någon direkt vinst med att byta till Intel och mITX så kommer du behöva satsa på en i5:a. (Har ägt båda k-varianterna av i5:or på LGA1155 och en FX8350). Prestandan är snarlik i spel.

Kör man på i3:or eller billigare intel så börjar man ofta tappa en del i bättre trådade spel som BF3/4.
Ska man ändå köpa nytt bör man satsa på en upplåst i5:a och med de tillkommer Z97 moderkort. Blir väl minst 3000kr och uppåt för detta. Vad hade du tänkt dig i budget?

Återkommer med billigast möjliga och mest prisvärda uppgradering till i5+mITX.

går det inte o köra en i7a med haswell eller så?

wifi är ett+ men inte ett måste. o ja kommer köpa me en h100i så det är lungt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av specel:

går det inte o köra en i7a med haswell eller så?

Jo men då pratar vi 4000kr eller mer, Ska du spela så får du ingen direkt prestandaökning heller jämfört med en i5:a. Värt att nämna.

Har uppdaterat ovanstående inlägg med exempellänkar.

Ska du inte överklocka eller bryr dig om möjligheten så är en i7 4790k och ett moderkort som stödjer Devils Canyon bäst prestanda. Bör ligga runt 4000kr det med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo men då pratar vi 4000kr eller mer, Ska du spela så får du ingen direkt prestandaökning heller jämfört med en i5:a. Värt att nämna.

Har uppdaterat ovanstående inlägg med exempellänkar.

Ska du inte överklocka eller bryr dig om möjligheten så är en i7 4790k och ett moderkort som stödjer Devils Canyon bäst prestanda. Bör ligga runt 4000kr det med.

Tackar

Har inte tänkt och överklocka men om man sparar in dom pengarna så kan det vara värt och göra det ändå

Permalänk
Medlem

Du kanske ev har lust att "byta ner" dig?
Det finns det fm2+ itx mobos. Kör ett sådant själv (se signatur) och en överklockad AMD 760k och den presterar riktigt bra. Är 860k som gäller idag och den är bättre.

Annars i3or med hyperthreading (4 trådar) som i3-4160 funkar bra med men är dyrare än 860k.

Tänkte bara ge lite alternativ till dyra 4690k. Men har du hög budget så kör på i5 för jag ser du frågar efter i7 nu med. Skillnaden i spel är minimal.

En liten dräpare under 1500kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2730359

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av specel:

går det inte o köra en i7a med haswell eller så?

wifi är ett+ men inte ett måste. o ja kommer köpa me en h100i så det är lungt

Köper du H100 eller annan sluten vattenkylning är det väldigt viktigt att du kyler strömförsörjning och kontrollers på moderkortet med ordentligt luftflöde.

Skrivet av specel:

Tackar

Har inte tänkt och överklocka men om man sparar in dom pengarna så kan det vara värt och göra det ändå

Ska du inte överklocka så kommer det billigaste i5-paketet ge absolut mest prestanda per krona.

Skrivet av stimpen:

Du kanske ev har lust att "byta ner" dig?
Det finns det fm2+ itx mobos. Kör ett sådant själv (se signatur) och en överklockad AMD 760k och den presterar riktigt bra. Är 860k som gäller idag och den är bättre.

Annars i3or med hyperthreading (4 trådar) som i3-4160 funkar bra med men är dyrare än 860k.

Tänkte bara ge lite alternativ till dyra 4690k. Men har du hög budget så kör på i5 för jag ser du frågar efter i7 nu med. Skillnaden i spel är minimal.

Instämmer, 760k är en mycket trevlig processor (har ägt även den med!). Dock bra mycket mindre prestanda än FX8350 då den endast 4st ALU:er och 4st värdelösa AGU:er. I spel är det ganska påtagligt tyvärr men fungerar fint i de flesta, dock inte CSGO och Total War Spelen där den är riktigt tråkigt att ha att göra med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köper du H100 eller annan sluten vattenkylning är det väldigt viktigt att du kyler strömförsörjning och kontrollers på moderkortet med ordentligt luftflöde.

Ska du inte överklocka så kommer det billigaste i5-paketet ge absolut mest prestanda per krona.

Instämmer, 760k är en mycket trevlig processor (har ägt även den med!). Dock bra mycket mindre prestanda än FX8350 då den endast 4st ALU:er och 4st värdelösa AGU:er. I spel är det ganska påtagligt tyvärr men fungerar fint i de flesta, dock inte CSGO och Total War Spelen där den är riktigt tråkigt att ha att göra med.

Intressant, hur är nyare 860k i jämförelse vilken är den som gäller idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stimpen:

Intressant, hur är 860k i jämförelse?

28nm så lägre spänning, högre förbrukning i load men lägre i Idle.

Lite högre IPC då det är excavator istället för Piledriver. Säg 3-5% i flesta fall. Max 15% i bästa fall. (Fall-till-fall alltså, så det varierar. Exakta siffror på Integer/float prestanda har jag inte i huvudet men finns på nätet).

Bör gå att klocka ungefär lika bra som 760k, ser ut som att i slutändan går Kaveri att klocka lite mindre än Richland så prestandan bör vara snarlik i slutändan när båda är överklockade och IPC ökningen är medräknad. Dock bör 860k ha en liten fördel här. Både klockat och oklockat men inte nog att motivera en uppgradering från 760k.

Närmsta motsvarigheten är väl i5 4670k mot i5 4690k.

Min 760k klarade:
4.5GHz, 1.412V på stockkylaren i öppen bench med en extra fläkt blåsandes på kylaren och VRM. Så troligen bra mer om jag hade haft möjligheten att leka med en ordentlig kylare.

Gissar på att Excavator har en brantare kurva för Temperaturen(Frekvens) mot Richland.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

28nm så lägre spänning, högre förbrukning i load men lägre i Idle.

Lite högre IPC då det är excavator istället för Piledriver. Säg 3-5% i flesta fall. Max 15% i bästa fall. (Fall-till-fall alltså, så det varierar. Exakta siffror på Integer/float prestanda har jag inte i huvudet men finns på nätet).

Bör gå att klocka ungefär lika bra som 760k, ser ut som att i slutändan går Kaveri att klocka lite mindre än Richland så prestandan bör vara snarlik i slutändan när båda är överklockade och IPC ökningen är medräknad. Dock bör 860k ha en liten fördel här. Både klockat och oklockat men inte nog att motivera en uppgradering från 760k.

Närmsta motsvarigheten är väl i5 4670k mot i5 4690k.

Min 760k klarade:
4.5GHz, 1.412V på stockkylaren i öppen bench med en extra fläkt blåsandes på kylaren och VRM. Så troligen bra mer om jag hade haft möjligheten att leka med en ordentlig kylare.

Gissar på att Excavator har en brantare kurva för Temperaturen(Frekvens) mot Richland.

Dold text

Ah tack för infon. Sorry för lite off topic.

Jo 760 är fin att klocka. Har en h60 kylare på den så tempen är inget problem (tror jag i load ligger på strax under 20 grader thermal margin) men läste att 1,5v lr 1,55v? (Minns ej exakt) var max rekommenderade spänningen men fick den inte stabil i 4.8ghz när jag nådde max så backade tillbaka volten och la mig på stabila 4.7ghz. Minns dock ej vilken volt jag kör på.

EDIT Kunde backa rätt duktigt när jag la den på 4.7ghz. Har för mig jag kör på 1.43v men osäker men var en bra bit från max den var stabil på 4.7 men på 4.8 fick jag bara öka och öka volten men blev aldrig stabil innan jag nådde max. Orkade ej fibbla med fsb var nöjd med 4.7ghz

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stimpen:

Ah tack för infon. Sorry för lite off topic.

Jo 760 är fin att klocka. Har en h60 kylare på den så tempen är inget problem (tror jag i load ligger på strax under 20 grader thermal margin) men läste att 1,5v lr 1,55v? (Minns ej exakt) var max rekommenderade spänningen men fick den inte stabil i 4.8ghz när jag nådde max så backade tillbaka volten och la mig på stabila 4.7ghz. Minns dock ej vilken volt jag kör på.

Om du inte får till 4.8V på 1.55V så är det bara att backa.
1.5V kan jag tänka mig är ganska schysst att ha på 4.7V det med. Det stiger ganska fort de sista 500MHz:en.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin