Vilket Graftikkort använder ni? [Help me]

Permalänk

Vilket Graftikkort använder ni? [Help me]

Tjena, för ungefär 2 år sen köpte jag en dator som heter Acer Predator som innehåller följande:

Processor: Intel Core i5-2320 CPU @3.00 GHz
RAM minne: 8,00 GB
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti

I början funkade det bra och lät inget när man spelade lite mer prestandakrävande spel som t.ex Battlefield 3.
Men nu kan jag inte ens spela CS:GO utan att fläckten börjar gå igång och låta högt.

Det jag har gjort för att försöka förbättra detta är:
- Dammsuga datorn
- Rollback
- Tagit bort oanvända program

Jag har använt 85 GB av ca 800 GB minne. så datorn har ju mycket plats kvar osv.

Jag själv tror att felet är att mitt grafikkort är gammalt och bör bytas ut mot något bättre, har ni några förslag/ Vilket grafikkort har ni/ Rekommenderar ni ?
Pris: 2-3000 kr , Ska kunna klara av CS:GO, Call of Duty, League of legends, tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Dammsug INTE datorn!
Köp ett GTX 760, men genom att du har en dator som troligtvis är köpt på Elgiganten/Siba mfl. så kanske det inte går att installera ett nytt grafikkort. PSU mm. brukar vara undermåligt på liknande datorer som du har.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

För 3000 kronor så ska du ha GTX 970/770. Kolla bara så att ditt nätagg har minst 500w.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

dammsuga datorn är inget som jag rekommenderar, blås rent med lufttryck på burk istället. anledningen till att datorn börjar låta kan vara att den har det svårare att kyla ner sig. rekommenderar att du byter kylpasta och blåser rent på damm på processorkylaren och grafikkortet.

Titta på 280X om du vill ha ett bra grafikkort, kostar ca 2.5K

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hattifnatten:

Dammsug INTE datorn!
Köp ett GTX 760, men genom att du har en dator som troligtvis är köpt på Elgiganten/Siba mfl. så kanske det inte går att installera ett nytt grafikkort. PSU mm. brukar vara undermåligt på liknande datorer som du har.

Instämmer, dock bör det finnas utrymme i datorn då det sitter ett 560ti (som drar runt 150W) i denna. Blir klurigare när det dyker upp datorer som har haft GTX660 i sig istället då dessa drar närmare 90W.

Skrivet av Vzano:

dammsuga datorn är inget som jag rekommenderar, blås rent med lufttryck på burk istället. anledningen till att datorn börjar låta kan vara att den har det svårare att kyla ner sig. rekommenderar att du byter kylpasta och blåser rent på damm på processorkylaren och grafikkortet.

Titta på 280X om du vill ha ett bra grafikkort, kostar ca 2.5K

280X är idagsläget ett ganska dåligt kort att gå efter ur prestanda/pris-synpunkt.
GTX760 är bättre om man endast ska lira 1080p utan sekundär-skärmar eller så kör man på 280 för 1650-1700kr som har ungefär 90% av prestandan av ett 280X.

Ska man betala 2500kr så kan man lika gärna köpa ett GTX970 för 3000kr eller ett 290 som även de går att få för runt 2700-2800kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ibland blir kylpastan dålig mellan grafikprocessorn och kylaren men två år är lite kort tid för att detta skall ske.

Dammsug aldrig i dator. Skapar mycket statisk elektricitet som kan skada komponenterna. Samt dammsugning orkar inte suga rent långt inne i kylflänsar.

Du har kollat så det är grafikkortsfläkten som låter? Kan vara den e kass o låter men annars varvar den upp och låter mer ju varmare grafikkortet blir.

Köp tryckluft på sprayflaska och ta ut datorn utomhus. Sen håller du fläktarna still medan du riktigt blåser rent kylflänsar på grafikkort, CPU kylare o psun kan också få sig en omgång.
Fläktarna håller du still så de ej varvar upp och ev skadar lager.

Du behöver ej ett så dyrt kort som 3000kr för att köra spelen du nämner. Kör du 1080 funkar ett sånt här utmärkt och det är mycket bättre än det du har idag och netonnet har riktigt bra pris på det:
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci...
R9 280 3gb för 1499kr

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

grafik kortet är i dagens standard inte en värsting o varvar upp av den orsaken att den måste arbeta rätt så hårt.
det finns 2 alternativ, antigen byter du ut emot GTX750 eller något liknande , alternativ 2 är att hitta en mer effektiv kylare för kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brevet94160:

Tjena, för ungefär 2 år sen köpte jag en dator som heter Acer Predator som innehåller följande:

Processor: Intel Core i5-2320 CPU @3.00 GHz
RAM minne: 8,00 GB
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti

I början funkade det bra och lät inget när man spelade lite mer prestandakrävande spel som t.ex Battlefield 3.
Men nu kan jag inte ens spela CS:GO utan att fläckten börjar gå igång och låta högt.

Det jag har gjort för att försöka förbättra detta är:
- Dammsuga datorn
- Rollback
- Tagit bort oanvända program

Jag har använt 85 GB av ca 800 GB minne. så datorn har ju mycket plats kvar osv.

Jag själv tror att felet är att mitt grafikkort är gammalt och bör bytas ut mot något bättre, har ni några förslag/ Vilket grafikkort har ni/ Rekommenderar ni ?
Pris: 2-3000 kr , Ska kunna klara av CS:GO, Call of Duty, League of legends, tack i förhand!

Kan se at du alle rede fått en del forslag på grafikk kort her i tråden. For de spill du nevner kan det like gjerne være prosessoren der vil bli varm under lavere oppløsning (da CPU vil bli mer belastet enn GPU). Det kan derfor være en idé å se på en kjølere som Cooler Master Hyper 212 EVO der nå under mellomdagene ligger nede på 199 kr (Komplett.se) mot normalt ca 300 kr.

Du kan få fatt i et Sapphire R9 290 Tri-X kort på Net on Net for 2 495 kr. Dette kort er akkurat nå ikke mulig å bestille (kun boka), men finnes fortsatt på visse lagershopper rundt i landet, så du må se dersom det finnes noen butikker der ligger i nærheten for deg. Innen GTX 970 serien kom nå i senhøsten fra Nvidia, så var AMDs 290 blant de bedre kortene når det gjelder pris i forhold til kraft i antall FPS.

Du må sjekke slik at du vil ha tilstrekkelig bra ventilasjon i ditt system. Ligner innsiden på ditt system på det her billedet (på en Acer Predator)? Da vill jeg nok fundere på skaffe nytt kabinett for å få bedre gjennomstrømming av luft. Fronten virke å være veldig tett og ikke mye sirkulasjon fra fremsiden til bak.