Permalänk
Medlem

4670K Blue screen vid överklock

Hallå

Det är så att jag är ganska ny till intel och har lite problem med att överclocka procerssorn. Det funkar kanon när den går i standard turbo mode 3,9 Ghz i 1,199V men när jag drar upp frekvensen till 4,3- 4,4 Ghz och ökar volten till 1,355 vilket jag tycker låter mycket så får jag blue screen i prime 95 nästan direkt.

jag kör med
ASUS SABERTOOTH Z97 MARK 1
Corsair Pro 1600 Mhz
Corsair 750W nätagg

Permalänk

Testa sänk volten till typ 1.25v

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Har redan provat volten ifrån 1,215 och uppåt men det blir blue screen hela tiden, har glömt att nämna att jag kör med vattenkylning också.

Permalänk
Medlem

Kör du minnerna på stock eller profil? Prova byta från det ena till det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldhead:

Kör du minnerna på stock eller profil? Prova byta från det ena till det andra.

just nu kör jag med XMP 1600 Mhz i 1,5V men jag har provat att köra dom utan XMP i 1333 Mhz också det blir samma resultat tyvärr. jag har i princip provat allt.

Permalänk
Medlem

Prova pressa processorn med stock V och se hur långt du kan gå. Ställ in BIOS på default och börja om.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Olika CPUer klockar olika bra. Bara för att andra kan klocka högt behöver inte ditt exemplar kunna det. Min 4770k går t.ex bra på 1.22v i 4.3GHz. Däremot går den inte att få stabil i 4.4GHz - inte ens med 1.31v

Prova att sätta volten på t.ex 1.25 och börja sen klocka med x1 multipel i taget. Testa 4.0 . Funkar det så går du upp till 4.1 osv osv. Blir det ostabilt så provar du att höja volten med 0.01 dvs 1.26 och börjar om.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Olika CPUer klockar olika bra. Bara för att andra kan klocka högt behöver inte ditt exemplar kunna det. Min 4770k går t.ex bra på 1.22v i 4.3GHz. Däremot går den inte att få stabil i 4.4GHz - inte ens med 1.31v

Prova att sätta volten på t.ex 1.25 och börja sen klocka med x1 multipel i taget. Testa 4.0 . Funkar det så går du upp till 4.1 osv osv. Blir det ostabilt så provar du att höja volten med 0.01 dvs 1.26 och börjar om.

Provade som du sa med 4,0 ifrån 1.25 ända till 1.263 nu och datorn får blue screen i prime95 efter ungefär 12 minuter, tror jag har fått en väldigt dålig exemplar. Processorn går aldrig över 75 grader så den blir ju i alla fall inte för varm, jag har faktiskt ingen aning vad det kan vara nu men det lutar nog åt att försöka få ut en ny.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Avot:

Provade som du sa med 4,0 ifrån 1.25 ända till 1.263 nu och datorn får blue screen i prime95 efter ungefär 12 minuter, tror jag har fått en väldigt dålig exemplar. Processorn går aldrig över 75 grader så den blir ju i alla fall inte för varm, jag har faktiskt ingen aning vad det kan vara nu men det lutar nog åt att försöka få ut en ny.

Som en sista grej så kan du prova att återställa BIOS inställningarna till original först och sen prova att bara klocka som jag sa. Bara utifall att det ligger någon gammal inställning och spökar och ställer till det för dig. Nu vet jag inte exakt vart den inställningen finns i ditt bios men det brukar alltid finnas något i stil med "reset all options to factory settings" eller liknande

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Som en sista grej så kan du prova att återställa BIOS inställningarna till original först och sen prova att bara klocka som jag sa. Bara utifall att det ligger någon gammal inställning och spökar och ställer till det för dig. Nu vet jag inte exakt vart den inställningen finns i ditt bios men det brukar alltid finnas något i stil med "reset all options to factory settings" eller liknande

Hej igen!

Har inte varit vid datorn på ett tag nu, gjorde bios till stock och har nu hittat en stabil klock på 4,2 @ 1,205V men när jag går över 4,3 och ökar volten till 1,210 och högre så blir det bara blue screen. Har du några tankar på vad det kan va? vill försöka klämma ut 4,3- 4,4 men det verkar vara omöjligt.

Permalänk

Så kan det va ibland. Jag har grafikort som inte vill klocka mer och det spelar ingen roll hur mycket volts jag krämar på så vill de inte funka.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D