250Mbit från Comhem eller Bredbandsbolaget?

Permalänk
Medlem

250Mbit från Comhem eller Bredbandsbolaget?

Det är så att jag ska bli student och jag vill ta del av ett erbjudande som både Comhem och Bredbandsbolaget erbjuder till studenter..

100mbit - 199 Kr
250mbit - 249 Kr

Ska jag välja då Comhem eller BBB?

Just nu har jag Bredbandsbolagets 100/10mbit och har haft det i 7 år tror jag.. Så är Comhem bättre?.. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Om du spelar och latencyn är viktig så lär BBB vara bättre eftersom att Comhem är koax.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Om du spelar och latencyn är viktig så lär BBB vara bättre eftersom att Comhem är koax.

Jo, spelar mycket CS:GO..

Ingen aning vad koax är, men det gör att man har en högre ping i spel som CS:GO, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Jo, spelar mycket CS:GO..

Ingen aning vad koax är, men det gör att man har en högre ping i spel som CS:GO, va?

http://www.bing.com/images/search?q=coaxial&FORM=HDRSC2 är vad han pratar om, Men jag har för mig att comhem erbjuder fiber de med.
Edit
https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/fiberlan/fiber-typer-...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://www.bing.com/images/search?q=coaxial&FORM=HDRSC2 är vad han pratar om, Men jag har för mig att comhem erbjuder fiber de med.

Vem söker med bing?

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inte mycket till övers för comhem, men pingen kan vara helt ok, även om de kör coax. Så just det argumentet håller jag inte riktigt med om.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vem söker med bing?

Jonätän bland annat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://www.bing.com/images/search?q=coaxial&FORM=HDRSC2 är vad han pratar om, Men jag har för mig att comhem erbjuder fiber de med.

Nästan helt hundra på att studentabbonemangen från comhem är koax och inte fiber.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Har själv 250mbit fiber från BBB och det har alltid fungerat klockrent. Superb latency osv osv. Comhem har varit på mig uti att dom har hastighetsgarantier som inte BBB har osv osv, men jag bad dom bara fara åt helvete

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Funkar BBB bra så varför byta ?

CH har både koax och fiber , vad du kan nyttja vet bara du själv.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag har levt med både BBB och ComHem, även fast ComHem körde koax upplevde jag ingen som helst större skillnad. Jag hade kanske 5 - 10 mer i ping med ComHem men låg ändå alltid under 45 - 50 i CS:GO. BBB tycker jag har grym kundservice och inte upplevt några större avbrott. Comhem hade jag ett längre avbrott med samt lite slöare kundservice.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

Tror jag kör på BBB.. Det som fick mig att fundera lite över detta var också att med Comhem så medföljer ju en router med, och eftersom den jag nu har är gammal så är jag "typ" i behov av en..

Men aja, tror det får bli BBB, och sen får jag köpa en router..

Tack till alla som tog sin tid att skriva här..

Permalänk
Medlem

När du ringer och säger att du funderar på att uppgradera ditt BBB till 250mbit så kan du ju sticka in med att du verkligen behöver en router. För min jag hade gick "sönder" och leka lite okunnig och säga att du behöver en trådlös för din smartphone etc ;p För då kanske dom erbjuder en eftersom du uppgraderar och väljer att stanna hos dom istället för att byta till tex comhem som du även kan påpeka ger dig en trådlös router om du tar deras, sen kan du ju om du varit BBB kund länge påpeka detta också, att du helst vill fortsätta vara det. Jag fick en router hemskickat när jag uppgraderade min lina iaf Inte för att deras trådlösa routrar kanske är dom bästa men jag får iaf ut awesome hastighet och den har inte krånglat och den är väldigt enkelt att hantera och jag behövde deras eftersom min dåvarande router inte ville fungera med BBB HD boxen jag tog av dom även om det bara säkert var nå inställningar men orkade inte tänka

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Kvittar vilket pris du får av comhem. Välj aldrig comhem vad du än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Tror jag kör på BBB.. Det som fick mig att fundera lite över detta var också att med Comhem så medföljer ju en router med, och eftersom den jag nu har är gammal så är jag "typ" i behov av en..

Men aja, tror det får bli BBB, och sen får jag köpa en router..

Tack till alla som tog sin tid att skriva här..

japp, kör BBB och ta 100mbit, gör ingen skillnad i spel mellan 100 o 250. o att vara fattig student vet man

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jonätän bland annat.

Varför måste jag fråga då du är den första människan jag någonsin sett söka med bing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Varför måste jag fråga då du är den första människan jag någonsin sett söka med bing.

Jag vet inte om jag har någon speciell anledning till det har blivit en vana bara. I mobilen kör jag google pga Android.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skäggig legend

BBB förtusan!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kan också välja mellan ComHem och BBB.
Comhem: 9ms ping till Sunet
BBB: 1ms ping till Sunet

Hastighetsmässigt levererar bägge runt 100Mbit/s ner och runt 10 upp (om man köper 100/10).

Visa signatur

RIPE LIR