Permalänk
Medlem

3 fungerande ram-stickor eller 4

Hejsan! jag har 8gb hyperx fury ramminne, men den ena ramstickan har blivit defekt då den hittas i bios och windows men går inte att användas. så jag beslöt mig för att köpa ett nytt kit men 2x4gb precis likadant som det jag har nu. men nu kommer min fråga, ska jag ha de 3 stickorna som fungerar i datorn eller ska jag låta den 4:de också sitta i? (har hört att köra bara 3 stickor i ett moderkort med dualchannel sänker prestandan)

datorn fungerar med den defekta ram-stickan den går bara att inte använda
övrig info:
moderkort: Gigabyte 970a-ds3p
processor : AMD fx 8320
gpu: gigabyte windforce 280 (nonx)
psu: evga supernova 750w (bronze)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustisch:

Hejsan! jag har 8gb hyperx fury ramminne, men den ena ramstickan har blivit defekt då den hittas i bios och windows men går inte att användas. så jag beslöt mig för att köpa ett nytt kit men 2x4gb precis likadant som det jag har nu. men nu kommer min fråga, ska jag ha de 3 stickorna som fungerar i datorn eller ska jag låta den 4:de också sitta i? (har hört att köra bara 3 stickor i ett moderkort med dualchannel sänker prestandan)

datorn fungerar med den defekta ram-stickan den går bara att inte använda
övrig info:
moderkort: Gigabyte 970a-ds3p
processor : AMD fx 8320
gpu: gigabyte windforce 280 (nonx)
psu: evga supernova 750w (bronze)

Har du kört en memtest så det är bekräftat att den är kass?
Mest så det inte är något annat problem.

Vet faktiskt inte om det påverkar prestandan att köra 3 stickor, har aldrig provat.

Permalänk
Medlem

Du får sämre prestanda men idag är burkarna så snabba att det inte gör någon praktisk skillnad, vi pratar max en halv FPS alltså.
Jag skulle absolut kört på 3 stickor, självklart ska du inte ha en trasig komponent i datorn och just eftersom det är ett trasigt minne kommer du så klart inte få dual channel på grund av det heller.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hjälpsam

HyperX Fury har väl 5 års garanti, och de har inte varit ute så länge så du måste väl ha garanti kvar på ditt ursprungliga kitt?

Annars hade jag nog valt att köra med 2 moduler över 3st,

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du kört en memtest så det är bekräftat att den är kass?
Mest så det inte är något annat problem.

Vet faktiskt inte om det påverkar prestandan att köra 3 stickor, har aldrig provat.

har testat att starta datorn med vardera sticka för sig själv. den startade inte när jag testade med den ena :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Du får sämre prestanda men idag är burkarna så snabba att det inte gör någon praktisk skillnad, vi pratar max en halv FPS alltså.
Jag skulle absolut kört på 3 stickor, självklart ska du inte ha en trasig komponent i datorn och just eftersom det är ett trasigt minne kommer du så klart inte få dual channel på grund av det heller.

Skrivet av Fluf:

HyperX Fury har väl 5 års garanti, och de har inte varit ute så länge så du måste väl ha garanti kvar på ditt ursprungliga kitt?

Annars hade jag nog valt att köra med 2 moduler över 3st,

ok tackar för svaren ska kolla med kingston och se om jag kan få nytt kit. kör på 3 medans (tror att dem har livstid garanti på just fury minnena)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustisch:

har testat att starta datorn med vardera sticka för sig själv. den startade inte när jag testade med den ena :/

Tänker bara att datorn brukar ofta inte starta när den känner av ett felaktigt minne.
Körde du alla stickorna i samma slot när du testa dom en och en?
Kan ju annars vara fel på minnessloten t.ex. därför undra jag om det är bekräftat minnesfel via memtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tänker bara att datorn brukar ofta inte starta när den känner av ett felaktigt minne.
Körde du alla stickorna i samma slot när du testa dom en och en?
Kan ju annars vara fel på minnessloten t.ex. därför undra jag om det är bekräftat minnesfel via memtest.

aa jag tog ram slot nr 1 och det fungerade med ena bara. (var tvungen att trycka på start knappen 2 gånger för att datorn skulle starta)
men tack för hjälpne

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustisch:

Hejsan! jag har 8gb hyperx fury ramminne, men den ena ramstickan har blivit defekt då den hittas i bios och windows men går inte att användas. så jag beslöt mig för att köpa ett nytt kit men 2x4gb precis likadant som det jag har nu. men nu kommer min fråga, ska jag ha de 3 stickorna som fungerar i datorn eller ska jag låta den 4:de också sitta i? (har hört att köra bara 3 stickor i ett moderkort med dualchannel sänker prestandan)

datorn fungerar med den defekta ram-stickan den går bara att inte använda
övrig info:
moderkort: Gigabyte 970a-ds3p
processor : AMD fx 8320
gpu: gigabyte windforce 280 (nonx)
psu: evga supernova 750w (bronze)

bara köra på 3 stickor det är en så liten skillnad så den påverkar inte direkt din fps i spel i dagens läge.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

tack alla för hjälpen det fungerade bra med 3 stickor

Permalänk
Skrivet av gustisch:

tack alla för hjälpen det fungerade bra med 3 stickor

Kul att höra att det löste sig för dig mannen!

Ja att köra single-channel torde mest bara begränsa dig i syntetiska tester och inte i vardagligt bruk. Jag hade nog ändå provat att köra endast 2st stickor i Dual-Channel också, mest för att 8GB är för det mesta tillräckligt om du inte kör tunga renderingsapplikationer och annat som käkar minne.

Nu så fungerar ju maskinen för dig och då torde det vara bra nog ändå.

Gott Nytt!

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7