Funderar på GeForce GTX 970, bör jag uppgradera resten?

Permalänk
Medlem

Funderar på GeForce GTX 970, bör jag uppgradera resten?

Jag har för tillfället ett 560 Ti och börjar bli sugen på lite bättre framerates samt förmågan att spela in med Nvidia Shadowplay, undrar om ni kan ta en snabb kik på mina specs och säga om jag borde uppgradera något mer samtidigt. Spontant tänker jag att jag borde köpa lite mer RAM (från 8 till 16 t.ex.), ska jag då köpa samma klockfrekvens eller slänga ut allt och köpa ett paket med högre klockning?

Här är mina specs, tog bort saker som jag tror ni skiter i (typ diskar och NIC):

$ sudo lshw -short H/W path Device Class Description ===================================================== system Z68AP-D3 () /0 bus Z68AP-D3 /0/0 memory 128KiB BIOS /0/4 processor Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz /0/4/a memory 64KiB L1 cache /0/4/b memory 6MiB L2 cache /0/19 memory 8GiB System Memory /0/19/0 memory 4GiB DIMM 1333 MHz (0,8 ns) /0/19/1 memory 4GiB DIMM 1333 MHz (0,8 ns) /0/19/2 memory DIMM [empty] /0/19/3 memory DIMM [empty] /0/100 bridge 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller /0/100/1 bridge Xeon E3-1200/2nd Generation Core Processor Family PCI Express Root Port /0/100/1/0 display GF114 [GeForce GTX 560 Ti] /0/100/1/0.1 multimedia GF114 HDMI Audio Controller

Permalänk
Medlem

970 blir bra, se till att klocka processorn med bra kylning också om du inte redan gjort det.

Sedan hade jag nog införskaffat ett ljudkort.

Permalänk
Medlem

Det räcker som din dator ser ut nu utan problem.

Ljudkort? Varför skulle han behöva det, det gör ju inte någon skillnad på ljudet direkt så där håller jag inte med alls.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av fulbygge:

970 blir bra, se till att klocka processorn med bra kylning också om du inte redan gjort det.

Jag tror det är stock-kylare och ingen OC, har aldrig överklockat CPU förut, är det verkligen värt det? Är osugen på att bryta garantin eller ev. paja CPUn pga att jag är en idiot för en 5%-ökning eller så.

Skrivet av fulbygge:

Sedan hade jag nog införskaffat ett ljudkort.

Ljudet från moderkortet är absolut inte lysande då jag får lite störningar vid högre volym, men kopplar jag via mitt USB-headset (som har en USB -> 3.5mm-adapter) så är det knäpptyst. Inte den snyggaste lösningen men det funkar bra än så länge

Tack för ditt svar också zather!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnarn:

Jag tror det är stock-kylare och ingen OC, har aldrig överklockat CPU förut, är det verkligen värt det? Är osugen på att bryta garantin eller ev. paja CPUn pga att jag är en idiot för en 5%-ökning eller så.
Ljudet från moderkortet är absolut inte lysande då jag får lite störningar vid högre volym, men kopplar jag via mitt USB-headset (som har en USB -> 3.5mm-adapter) så är det knäpptyst. Inte den snyggaste lösningen men det funkar bra än så länge

Tack för ditt svar också zather!

Det är för att 3.5mm påverkas av att det vibrerar till exempel vilket kan störa ljudet, och då kommer kanske inte ett ljudkort lösa problemet.

Permalänk
Skrivet av hnarn:

Jag tror det är stock-kylare och ingen OC, har aldrig överklockat CPU förut, är det verkligen värt det? Är osugen på att bryta garantin eller ev. paja CPUn pga att jag är en idiot för en 5%-ökning eller så.

Tack för ditt svar också zather!

Du pajar varken cpu eller garanti om du höjer lite på multin och volten. Säg 4.4ghz ungefär. Det borde du få jätte enkelt, och garanterat ingen flaskhals fast du skulle sätta ett till gtx970 ! Sandy b håller mycket bra med i dagens läge ännu, man behöver inte höja mycket på multin för att få den på samma nivå som en hasswell refresh !
Så köp en ny kylare ! Du kommer paja din cpu hastigare med stock kylaren med cpun på stock, än om du överklockar med en eftermarknadskylare !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är för att 3.5mm påverkas av att det vibrerar till exempel vilket kan störa ljudet, och då kommer kanske inte ett ljudkort lösa problemet.

Du kan ha rätt men jag tror du har fel, jag tror snarare störningarna är elektriska och anledningen att de försvinner med t.ex. USB-ljudkort är att ljudet inte sitter lika "nära" moderkortet som det interna ljudet. Ett separat ljudkort hade säkert också hjälpt men det är bortkastade pengar för min del eftersom jag i princip skiter i ljudet.

Nu har jag i alla fall beställt följande:

GeForce GTX 970 4GB GDDR5 Kingston ValueRAM 4 GB DIMM 240-pin, DDR3, 1333 MHz / PC3-10600, CL9, 1.5 V

Hoppas jag inte köpt fel minne, wish me luck!

edit Vid närmare eftertanke skiter jag i minnet, såg nu att ett av mina favoritspel ändå bara har 4 Gb minne som "recommended".

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Det räcker som din dator ser ut nu utan problem.

Ljudkort? Varför skulle han behöva det, det gör ju inte någon skillnad på ljudet direkt så där håller jag inte med alls.

Ett ljudkort kan absolut göra enorm skillnad på ljudet. Man vänjer sig snabbt med förändring, men just i dagarna man gick över från inbyggda till ett separat ljudkort så blev det otrolig skillnad.
Det beror även mycket på hur bra högtalare man har, har du skitgrejer finns det ingen anledning att köpa ett top-notch ljudkort.

Skrivet av hnarn:

Jag tror det är stock-kylare och ingen OC, har aldrig överklockat CPU förut, är det verkligen värt det? Är osugen på att bryta garantin eller ev. paja CPUn pga att jag är en idiot för en 5%-ökning eller så.
Ljudet från moderkortet är absolut inte lysande då jag får lite störningar vid högre volym, men kopplar jag via mitt USB-headset (som har en USB -> 3.5mm-adapter) så är det knäpptyst. Inte den snyggaste lösningen men det funkar bra än så länge

Tack för ditt svar också zather!

Du behöver inte bryta garantin för att överklocka. Har för det första aldrig hört om en processor som gått sönder av överklock så länge vi inte snackar flytande kväve osv. För det andra så har intel en egen garanti som gör att du får tillbaka pengarna för processorn om den mot förmodan skulle gå sönder.
http://click.intel.com/tuningplan/ (Kan tecknas efter att processorn redan gått sönder)
Det rör sig inte heller om någon 5%-ig ökning, en ökning från 3.3Ghz->4.5Ghz som är väldigt lätt att åstadkomma är en ökning på 37%.

Att bara köpa en bättre kylning för din processor är snarare det som behövs om du är orolig för att den skulle gå sönder. Med standardkylare brukar processorer ligga på 70-80*c vid belastning, beroende på luftströmning i chassit. Med en billig luftkylare för 300kr får du ner temeraturen under 60*c.

Man kan få bort jättemycket störningar och liknande från moderkortet med ett externt ljudkort, det hjälpte jättemycket för mig då jag hade ett väldigt störningskänsligt headset (Roccat kave - 5st jättesmala kablar i samma kabel). Fungerar det dock redan bra för dig så skulle jag inte bekymra mig om det.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av hnarn:

Du kan ha rätt men jag tror du har fel, jag tror snarare störningarna är elektriska och anledningen att de försvinner med t.ex. USB-ljudkort är att ljudet inte sitter lika "nära" moderkortet som det interna ljudet. Ett separat ljudkort hade säkert också hjälpt men det är bortkastade pengar för min del eftersom jag i princip skiter i ljudet.

Nu har jag i alla fall beställt följande:

GeForce GTX 970 4GB GDDR5 Kingston ValueRAM 4 GB DIMM 240-pin, DDR3, 1333 MHz / PC3-10600, CL9, 1.5 V

Hoppas jag inte köpt fel minne, wish me luck!

edit Vid närmare eftertanke skiter jag i minnet, såg nu att ett av mina favoritspel ändå bara har 4 Gb minne som "recommended".

varför har du köpt mera minne ? Ska man uppgradera minne ska man alltid köpa ett kit, om man vill vara 100% säker på att allting ska vara stabilt. De räker mer än väl till med 8gig ram om du bara ska spela.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det rör sig inte heller om någon 5%-ig ökning, en ökning från 3.3Ghz->4.5Ghz som är väldigt lätt att åstadkomma är en ökning på 37%.

Har du någon eftermarknadskylare att rekommendera för CPUn, och nån bra guide på hur man överklockar? Gör man det i BIOS eller direkt i nån Windows-applikation, typ motsvarande MSI Afterburner?

Permalänk
Skrivet av hnarn:

Har du någon eftermarknadskylare att rekommendera för CPUn, och nån bra guide på hur man överklockar? Gör man det i BIOS eller direkt i nån Windows-applikation, typ motsvarande MSI Afterburner?

Va har du för chassi ? Om du får en Cooler master hyper evo 212 in så är det en prisvärd kylare för mildare överklockningar. Annars finns det slutna vattenkylaren också. Cooler master har en 120v, kan dock säga att den inte har världens bästa backplate (mest för praktiska orsaker)

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

varför har du köpt mera minne ? Ska man uppgradera minne ska man alltid köpa ett kit, om man vill vara 100% säker på att allting ska vara stabilt. De räker mer än väl till med 8gig ram om du bara ska spela.

I call bullshit. Det är en myt att det skulle bli ostabilt för att du har 12GB minne ist för 8/16GB.

Du får dock ut mer prestanda om du använder rätt minneskanaler.

Skrivet av hnarn:

Har du någon eftermarknadskylare att rekommendera för CPUn, och nån bra guide på hur man överklockar? Gör man det i BIOS eller direkt i nån Windows-applikation, typ motsvarande MSI Afterburner?

Det beror lite på vilket chassi du har. En kylare som är billig och enkel att montera + att det följer med kylpasta är ju tidigare nämnda Cooler Master Hyper 212 evo.

Här är fulla listan på olika kylare:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s201863533&o=lokal_rank...

Beroende på hur höga minnen du har samt hur stor plats du har i lådan får man anpassa lite. Det kan även variera lite hur lätta de är att montera.
Det finns windows-applikationer man kan överklocka med, men jag föredrar att göra det i bios. Då har man bättre översikt på vad som händer, så inga värden springer iväg vid "auto-inställningar" osv.

Jag skulle börja med att kika i denna, den är väldigt djupgående, men bra skriven så borde inte vara några problem.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

[QUOTE="WoG;15115499"]I call bullshit. Det är en myt att det skulle bli ostabilt för att du har 12GB minne ist för 8/16GB.

Du får dock ut mer prestanda om du använder rätt minneskanaler.

Finns massa fakta läsa om varför man alltid ska köpa att ett kit istället för att uppgradera med random stickor. Sen att det säkert funkar ändo, det gör det säkert, det sa ja inget om. Vad jag sa var att om man vill vara 100% säker på att ha stabilt system ska man köpa ett kit. Eller ska vi gå på din magkänsla här och inte på fakta ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnarn:

Du kan ha rätt men jag tror du har fel, jag tror snarare störningarna är elektriska och anledningen att de försvinner med t.ex. USB-ljudkort är att ljudet inte sitter lika "nära" moderkortet som det interna ljudet. Ett separat ljudkort hade säkert också hjälpt men det är bortkastade pengar för min del eftersom jag i princip skiter i ljudet.

Nu har jag i alla fall beställt följande:

GeForce GTX 970 4GB GDDR5 Kingston ValueRAM 4 GB DIMM 240-pin, DDR3, 1333 MHz / PC3-10600, CL9, 1.5 V

Hoppas jag inte köpt fel minne, wish me luck!

edit Vid närmare eftertanke skiter jag i minnet, såg nu att ett av mina favoritspel ändå bara har 4 Gb minne som "recommended".

En del som har problem med 3.5mm pga dessa vibrationer, själv så får jag inte det (Siberia V2 3.5mm kopplat direkt till moderkortet) men det vibrerar inte heller. För att veta om det är det som kan vara problemet kan du ju alltid låta hårddisken arbeta (för det är väl den som orsakar det i så fall). Annars är det ju inte en omöjlighet att det är elektriska störningar som du sa heller.

4GB är verkligen för lite RAM för spel idag skulle jag säga, speciellt när du köper något som ett 970, då kan du ge dig på att minnet kommer vara flaskhalsen i moderna spel. Du kan ju alltid köpa mer senare dock, se bara till att minnena sitter i korrekta minneskanaler

[QUOTE="dennisdvdr;15115544"]

Skrivet av WoG:

I call bullshit. Det är en myt att det skulle bli ostabilt för att du har 12GB minne ist för 8/16GB.

Du får dock ut mer prestanda om du använder rätt minneskanaler.

Finns massa fakta läsa om varför man alltid ska köpa att ett kit istället för att uppgradera med random stickor. Sen att det säkert funkar ändo, det gör det säkert, det sa ja inget om. Vad jag sa var att om man vill vara 100% säker på att ha stabilt system ska man köpa ett kit. Eller ska vi gå på din magkänsla här och inte på fakta ?

Det är skillnad på att ta helt random, från olika märken osv. En annan sak att köpa i efterhand fast samma modell, du behöver inte köpa ett "kit" som du uttrycker det. Sedan sa han ju att 8GB eller 16GB skulle vara mer stabilt 12GB är skitsnack vilket det är. Så länge du kör i korrekta kanaler, till exempel om jag har 2st 4GB och 2st 2GB, samma modeller förutom mängden GB per sticka, så sätter man in dom i varsin dual channel, nemas problemas

Permalänk

Här får du lite snabb info om vad ja menar.
https://www.youtube.com/watch?v=-D8fhsXqq4o&index=100&list=PL...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

[QUOTE="Friterad;15115562"]En del som har problem med 3.5mm pga dessa vibrationer, själv så får jag inte det (Siberia V2 3.5mm kopplat direkt till moderkortet) men det vibrerar inte heller. För att veta om det är det som kan vara problemet kan du ju alltid låta hårddisken arbeta (för det är väl den som orsakar det i så fall). Annars är det ju inte en omöjlighet att det är elektriska störningar som du sa heller.

4GB är verkligen för lite RAM för spel idag skulle jag säga, speciellt när du köper något som ett 970, då kan du ge dig på att minnet kommer vara flaskhalsen i moderna spel. Du kan ju alltid köpa mer senare dock, se bara till att minnena sitter i korrekta minneskanaler

Skrivet av dennisdvdr:

Det är skillnad på att ta helt random, från olika märken osv. En annan sak att köpa i efterhand fast samma modell, du behöver inte köpa ett "kit" som du uttrycker det. Sedan sa han ju att 8GB eller 16GB skulle vara mer stabilt 12GB är skitsnack vilket det är. Så länge du kör i korrekta kanaler, till exempel om jag har 2st 4GB och 2st 2GB, samma modeller förutom mängden GB per sticka, så sätter man in dom i varsin dual channel, nemas problemas

Det är inte garanterart för det fast du köper samma minne, kolla på videon så får du veta varför. Sen vill jag poängtera att jag verkligen INTE påstår igen att det inte skulle funka ! Det ända jag igen säger är att om man vill vara 100% säker på stabilitet köp ett kit !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Grabbar, för det första har jag redan 8 Gb minne till att börja med (jag ska alltså inte ha totalt 4) och för det andra bestämde jag mig för att inte uppgradera minnet

För det andra hittade jag den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=o5y-HkuyIs8

Att överklocka CPU verkar ge 1-3 extra fps, även om kylaren bara kostar några hundralappar så känns det ovärt just nu, men tackar ändå för alla svar och all hjälp

Permalänk
Hjälpsam

Överklockar inte heller, tvingas man dessutom byta kylare är det sällan lönsamt.
Du kanske skall byta ut ditt nätaggregat, beroende på vad du har i dag.
https://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-550w-psu/6...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |