Permalänk
Medlem

h100i, kan inte ändra fläkthastighet?

Hey!

Min h100i rullar på 2200-2300RPM hela tiden, och har 25-30c stabilt. Men tycker det är lite för hög speed på fläkten, den låter mer än vad den behöver så att säga.

Har tankat Corsair link och försökt ändra, men lyckas in få ner hastigheten på min fläkt någonting, hur fan löser jag detta?

Har tryckt i Quiet mode också, men ingen skillnad. Hur löser jag detta?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det är väl förhoppningsvis vattenpumpen du menar? En fläkt i 2000+ rpm skulle låta helt sjukt.
Tyvärr går det inte att ändra pumpens hastighet, den ska gå på fullt hela tiden. Den borde dock inte låta mycket. Jag kan inte höra min pump över mina Noctua fläktar i 600rpm, typ helt ljudlös.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är väl förhoppningsvis vattenpumpen du menar? En fläkt i 2000+ rpm skulle låta helt sjukt.
Tyvärr går det inte att ändra pumpens hastighet, den ska gå på fullt hela tiden. Den borde dock inte låta mycket. Jag kan inte höra min pump över mina Noctua fläktar i 600rpm, typ helt ljudlös.

Jag lär väl vara vattenpumpen? jag vet inte haha.

Det låter ganska mycket!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalbjer:

Jag lär väl vara vattenpumpen? jag vet inte haha.

Det låter ganska mycket!

Det är pumpen, och den ska gå i den hastigheten.

Fläktarna heter H100i Fan 1 respektive H100i Fan 2 i CorsairLINK.

Men även om du får det att funka som det ska är bättre fläktar att rekommendera. Exempelvis Noctua NF-F12 PWM.

Permalänk
Medlem

Har själv en h100i och jag har också haft problem med fläktarna. Testa att installera senaste versionen av corsair link och se om det blir bättre.

Jag löste det hela genom att byta ut originalfläktarna mot andra tystare fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är pumpen, och den ska gå i den hastigheten.

Fläktarna heter H100i Fan 1 respektive H100i Fan 2 i CorsairLINK.

Men även om du får det att funka som det ska är bättre fläktar att rekommendera. Exempelvis Noctua NF-F12 PWM.

Skrivet av fredrik831:

Har själv en h100i och jag har också haft problem med fläktarna. Testa att installera senaste versionen av corsair link och se om det blir bättre.

Jag löste det hela genom att byta ut originalfläktarna mot andra tystare fläktar.

Har lyckats hitta vart "oljudet" kommer ifrån. Och det är från fläktarna till min H100i, dom gör ifrån sig ljud när dom går igång, inte mycket ljud, utan bara lite småirriterande.

Så jag antar att jag bara behöver köpa två nya fläktar som är lite tystare, vilka rekommenderar ni? Är noctua tysta och bra?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Skrivet av dalbjer:

Har lyckats hitta vart "oljudet" kommer ifrån. Och det är från fläktarna till min H100i, dom gör ifrån sig ljud när dom går igång, inte mycket ljud, utan bara lite småirriterande.

Så jag antar att jag bara behöver köpa två nya fläktar som är lite tystare, vilka rekommenderar ni? Är noctua tysta och bra?

Jag kör med dessa på min h100i fungerar fin fint

http://www.inet.se/produkt/5322328/corsair-air-series-sp120-q...

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Aight, tysta och bra? Vad betyder PWM?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Skrivet av dalbjer:

Aight, tysta och bra? Vad betyder PWM?

Tycker dem är tysta och fina då har jag ändå "getto" moddat mitt chassi så fläktarna + radioatorn sitter utanför chassit.

Pwm betyder att man får med adaptrar med motstånd för att typ halvera/sänka hastigheten emot vad dem går orginal. Original går dem i 1450rpm ansluter man pwm så får man väll ner dem i 7-800 rpm tänker jag (inte säker hur snabbt dem går med pwm)

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra en egen fläktkurva?
Mina går sällan över 800 rpm = tyst

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??