Permalänk

3-pin till 12 volt.....

Hej

Jag har köpt en chassifläkt som drivs av 12 volt DC.

Den har en "3-pins anslutning".

Jag behöver koppla den till en adapter som omformar 220 V AC till 12 V DC och driva fläkten på maxvarv............ Men icke....

Från nämnda fläkt går det mycket riktigt tre sladdar, alla svarta utan märkning på isoleringen.......

Sladdarna sitter på en plattkabel.

Hur ska jag koppla kablarna för att fläkten ska gå konstant på maxvarv när den matas med 12 V Dc ?

Jag har läst mig till att en av sladdarna är tänkt att styra varvtalet men den är jag inte intresserad av. Men vilken är det ???

I ren desperation har jag redan provat mig fram. Utan resultat...... Förhoppningsvis har jag inte bränt motorn.....

Någon som vet hur den ska kopplas ?

Robert Sollare/ Vän av ordning undrar ängsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Sollare:

Hej

Jag har köpt en chassifläkt som drivs av 12 volt DC.

Den har en "3-pins anslutning".

Jag behöver koppla den till en adapter som omformar 220 V AC till 12 V DC och driva fläkten på maxvarv............ Men icke....

Från nämnda fläkt går det mycket riktigt tre sladdar, alla svarta utan märkning på isoleringen.......

Sladdarna sitter på en plattkabel.

Hur ska jag koppla kablarna för att fläkten ska gå konstant på maxvarv när den matas med 12 V Dc ?

Jag har läst mig till att en av sladdarna är tänkt att styra varvtalet men den är jag inte intresserad av. Men vilken är det ???

I ren desperation har jag redan provat mig fram. Utan resultat...... Förhoppningsvis har jag inte bränt motorn.....

Någon som vet hur den ska kopplas ?

Robert Sollare/ Vän av ordning undrar ängsligt.

En 3-pin fläkt styrs genom att spänningen minskas/ökas från 5V till 12V. Varvtalsstyrning på specifik sladd är 4-pins PWM du tänker på.
Tre sekunders google gav följande: Länk
Den kanske kan hjälpa dig, oavsett färg på sladd bör alla vara i den ordningen.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Hej. kopplar man plus eller minus fel så går elektroniken i fläkten sönder. den tredje kabeln styr inte varvtalet utan ger 2 pulser per varv

Permalänk

3-pin till 12 volt

Hej igen

Jag har högst troligen bränt elektroniken i fläkten......

Man lär sig den hårda vägen......

Tack för hjälpen i alla fall !

Gott Nytt År på er när det inträffar !!

Mvh Robert Sollare / Vän av ordning undrar inte längre ängsligt .-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.funny:

Hej. kopplar man plus eller minus fel så går elektroniken i fläkten sönder. den tredje kabeln styr inte varvtalet utan ger 2 pulser per varv

Nja, om du kopplar + och - fel så startar inte fläkten, men inte så troligt att den går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Sollare:

Hej igen

Jag har högst troligen bränt elektroniken i fläkten......

Man lär sig den hårda vägen......

Tack för hjälpen i alla fall !

Gott Nytt År på er när det inträffar !!

Mvh Robert Sollare / Vän av ordning undrar inte längre ängsligt .-)

Är du 100% säker på att adaptern fungerar?

Dubbelkolla med (tex) ett 9V batteri.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”