Bahnhof - fast tele och bredband lösningar?

Permalänk
Medlem

Bahnhof - fast tele och bredband lösningar?

Har fiber och skall byta till Bahnhof. Då min sambo absolut vill ha att vi skall ha hemtelefoni så står jag i valet och kvalet över bästa lösningar som fungerar.

I all hast så beställde jag en VOIP-box som Bahnhof säljer på deras hemsida. Den kostar 600:-. Att köpa en extra pryl för 600:- känns så där, blir så att säga en pryl extra som måste ligga någonstans. Läst att vissa rekommenderar att man lägger denna tele-box förre routern, känns lite trist att lägga en extrapryl förre routern där all datatrafik kommer passera.

Ursprungligen så tänkte jag att om man köper en router med inbyggd VOIP så kanske man slipper extra "boxar" som ligger och skräpar. Tänkte på Asus RT-AC87U som har 802.11AC och VOIP/SIP. Visserligen rätt dyr, men antar att det är en väldigt bra framtidssäker router och OM man då dessutom skulle kunna slippa skräpig extra boxar så.....

Frågan är hur man kopplar in en IP-telefon i denna router, ser inga uttag märkt VOIP, eller är det bara att använda av LAN-portarna? Sedan är frågan om denna funkar med Bahnhofs telefoni. En speciell IP-telefon krävs även.

Någon som har några erfarenheter eller kanske som har telefoni från Bahnhof och kan berätta om deras lösningar. Är inte tekniskt bortkommen men i detta fallet känner jag mig väldigt vilsen

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Får jag föreslå ett omtänk?
Phonzo (29:- i månaden, 400 minuters samtal ingår) och en SPA112 / 122:a kan stå bakom routern. Jag valde dom enbart för att jag ville ha routern innan bredbandstelefoniboxen... (eller ja, så som du menar) - ingen ny telefon behövdes heller.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Får jag föreslå ett omtänk?
Phonzo (29:- i månaden, 400 minuters samtal ingår) och en SPA112 / 122:a kan stå bakom routern. Jag valde dom enbart för att jag ville ha routern innan bredbandstelefoniboxen... (eller ja, så som du menar) - ingen ny telefon behövdes heller.

Njo ett omtänk har jag också tänkt kanske behövs. Ser dock inte skillnaden riktigt mot Bahnhofs lösning. I princip är den samma? En extra box och IP->analogt. Dock ser prissättningen väldigt trevlig ut.

Får man fråga vad du har för router till denna? Har du kopplat boxen bakom routern i LAN-porten? Var den krångelfri att installera?

Funkar det bra att ha bakom routern i LAN-porten och att den är så enkel att installera utan krångel som det står så låter det ju väldigt lovande. Får nog se om jag kan backa ett steg imorgon och avbeställa boxen och telefonin från Bahnhof men köra vidare på bredbandet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Njo ett omtänk har jag också tänkt kanske behövs. Ser dock inte skillnaden riktigt mot Bahnhofs lösning. I princip är den samma? En extra box och IP->analogt. Dock ser prissättningen väldigt trevlig ut.

Får man fråga vad du har för router till denna? Har du kopplat boxen bakom routern i LAN-porten? Var den krångelfri att installera?

Funkar det bra att ha bakom routern i LAN-porten och att den är så enkel att installera utan krångel som det står så låter det ju väldigt lovande. Får nog se om jag kan backa ett steg imorgon och avbeställa boxen och telefonin från Bahnhof men köra vidare på bredbandet.

En ASUS AC-56U och det är över en vanlig LAN-port.
Phonzo skickar förkonfigurerade men jag köpte en och gjorde själv, det var väldigt simpelt och tydligt. Hoppade igång med en gång. Jag har en steg-för-steg manual jag gjorde och gav vänner, den får du om du vill ha.

Det tar ett par dagar att portera nummret och man beställer via ett formulär över deras hemsida.

Har inte krånglat en enda gång under ca 1 år.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Själv tänkte jag köpa gigasets ip telefon och skippa boxen. Telefonen kostar visserligen 800kr men det får det bara värt.

Permalänk

Routern före telefonlådan, det kan du ha även med Bahnhof, eller kunde för ett par år sen i alla fall. Jag bytte från Bahnhof enbart för att jag flyttade till en gruppansluten fastighet som använder BBB.

Jag hade först "telefonilådan" före routern, därför att jag ville att den skulle vara först med att plocka åt sig bandbredd så att säga. Dock blev jag tvungen att sätta routern först efter ett par månader, annars fick jag inget IP-nr. Säkerligen hade det löst sig om jag hade haft nog med tålamod att försöka eskalera ett ärende förbi första linjen, men jag gav upp efter två samtal där de båda gångerna hävdade att det skulle fungera strax efter avslutat samtal.

Jag behövde för övrigt bara en knapptelefon, den behövde inte vara anpassad på något vis utöver det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Får jag föreslå ett omtänk?
Phonzo (29:- i månaden, 400 minuters samtal ingår) och en SPA112 / 122:a kan stå bakom routern. Jag valde dom enbart för att jag ville ha routern innan bredbandstelefoniboxen... (eller ja, så som du menar) - ingen ny telefon behövdes heller.

Kör också med phonzo samt en SPA 112. Jag valde dock phonzo cash (utan månadsavgift) då jag/vi nästan inte ringer alls på hemtelefon.
Har funkat helt perfekt, m.a.o mycket bättre än telias svindyra bråte man hade med adsl abbet innan man fick fiber till kåken.

Känns onödigt att inte ha hemtelefon när det kostar 100kr per år. (o nummerpresentation ingår)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

En ASUS AC-56U och det är över en vanlig LAN-port.
Phonzo skickar förkonfigurerade men jag köpte en och gjorde själv, det var väldigt simpelt och tydligt. Hoppade igång med en gång. Jag har en steg-för-steg manual jag gjorde och gav vänner, den får du om du vill ha.

Det tar ett par dagar att portera nummret och man beställer via ett formulär över deras hemsida.

Har inte krånglat en enda gång under ca 1 år.

Låter ju väldigt bra. Frågan är ju dock om Phonzo är lättare att installera än Bahnhof eller om det är samma och beror på "otur" om man får problem. Känns ju dock hur som helst bra att backa och ta bort telefonin och boxen så länge och utforska alternativen lite.

Läst lite och det verkar vara lite delade meningar om hur felfritt det funkar hos Bahnhof med telefonin och om boxen skall vara innan eller efter routern. Vill som sagt ha tele-boxen efter routern till LAN-porten till varje pris, allt annat känns jättefel.

Skrivet av Role_Model:

Routern före telefonlådan, det kan du ha även med Bahnhof, eller kunde för ett par år sen i alla fall. Jag bytte från Bahnhof enbart för att jag flyttade till en gruppansluten fastighet som använder BBB.

Jag hade först "telefonilådan" före routern, därför att jag ville att den skulle vara först med att plocka åt sig bandbredd så att säga. Dock blev jag tvungen att sätta routern först efter ett par månader, annars fick jag inget IP-nr. Säkerligen hade det löst sig om jag hade haft nog med tålamod att försöka eskalera ett ärende förbi första linjen, men jag gav upp efter två samtal där de båda gångerna hävdade att det skulle fungera strax efter avslutat samtal.

Jag behövde för övrigt bara en knapptelefon, den behövde inte vara anpassad på något vis utöver det.

Är ju en klar fördel att ha teleboxen efter routern om du frågar mig, känns mer rätt och bättre för mig. Så bara positivt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBkrd:

Själv tänkte jag köpa gigasets ip telefon och skippa boxen. Telefonen kostar visserligen 800kr men det får det bara värt.

Känns ju lite ovärt att köpa en IP-telefon när man redan har en telefon. Vad jag förstått så finns det IP-telefoner som klarar lite mer och har lite mer funktioner, men frågan är om det gör någon större skillnad.

Utbudet av IP-telefoner verkar vara minst sagt kasst.

Antar dock att det bara är att koppla in en IP-telefon i ena LAN-porten, funderar faktiskt på att köpa en Asus RT-AC87U, eftersom den klarar VOIP/SIP, ifall man skulle ångra sig i framtiden. Idag känns det dock bättre att köra vidare med sin analoga om man kan, och speciellt om man får hyra boxen i abonnemanget.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Du kan köpa den färdig av phonzo men då lite dyrare.. Det är inte svårt att fixa själv men lite får man leta o läsa om man aldrig gjort det förut.

http://www.phonzo.se/foretag/utrustning/telefonadapter_linksy...

hopps, var visst för företag...

hyra/låna som privatkund http://www.phonzo.se/privat/utrustning/telefonadapter/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kör också med phonzo samt en SPA 112. Jag valde dock phonzo cash (utan månadsavgift) då jag/vi nästan inte ringer alls på hemtelefon.
Har funkat helt perfekt, m.a.o mycket bättre än telias svindyra bråte man hade med adsl abbet innan man fick fiber till kåken.

Känns onödigt att inte ha hemtelefon när det kostar 100kr per år. (o nummerpresentation ingår)

Jo känns bra och smidigt. Får snacka med sambon imorgon, så kanske hon kan få ha sin hemtelefon kvar och båda blir nöjda.

Gillar den där svarta boxen, tyvärr verkar dom ha bytt till grå nu som (kanske) är lite större men med märke Linksys. Men bara det funkar klockrent så....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Du kan köpa den färdig av phonzo men då lite dyrare.. Det är inte svårt att fixa själv men lite får man leta o läsa om man aldrig gjort det förut.

http://www.phonzo.se/foretag/utrustning/telefonadapter_linksy...

hopps, var visst för företag...

0:- i hyra för abonnemang och 199:- vid "cash", så det blir hur som helst billigare än dom 600:- som Bahnhof ville ha. Kommer helt klart ta en "förkonfiguerad box" via dom.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Jo känns bra och smidigt. Får snacka med sambon imorgon, så kanske hon kan få ha sin hemtelefon kvar och båda blir nöjda.

Gillar den där svarta boxen, tyvärr verkar dom ha bytt till grå nu som (kanske) är lite större men med märke Linksys. Men bara det funkar klockrent så....

Ja jag har haft 100% uptime i 1.5år. Hade förväntat mig lite strul p.g.a priset men det har funkat så bra det kan göra.