Tappar internet efter några timmars användande

Permalänk
Medlem

Tappar internet efter några timmars användande

Som det står i titeln så tappar jag internet efter några timmars användande. När jag tappar det brukar jag starta om modem/router 2 gånger sen funkar det felfritt igen i några timmar tills det slutar fungera igen. När jag tappar det funkar det inte på någon enhet tills jag startar om router & modem.

Router & modem är ungefär en vecka gammalt och har testat resetat båda till fabriksinställningar och satt upp det igen.

När jag tappar det blir det en gul triangel över nätverks ikonen. men jag kan fortfarande nå modem / router trådlöst

Modem : D-Link DSL-320B
Router : Asus RT-AC68U
ISP : Telia

Permalänk

Kan du testa om problemet uppstår om du är kopplad direkt till modemet? I sådana fall kan problem med routern uteslutas.
Annars skulle jag tipsa om att uppgradera firmware.
Jag var dock med om exakt samma problem för några månader sedan och då var det fel på modemet.

MVH
Erik

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Kan du testa om problemet uppstår om du är kopplad direkt till modemet? I sådana fall kan problem med routern uteslutas.
Annars skulle jag tipsa om att uppgradera firmware.
Jag var dock med om exakt samma problem för några månader sedan och då var det fel på modemet.

MVH
Erik

Testade att koppla in mig direkt i modemet via min laptop var då också tvungen att reebota/starta om för att får internet uppkoppling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Kan du testa om problemet uppstår om du är kopplad direkt till modemet? I sådana fall kan problem med routern uteslutas.
Annars skulle jag tipsa om att uppgradera firmware.
Jag var dock med om exakt samma problem för några månader sedan och då var det fel på modemet.

MVH
Erik

Och Står att jag ska använda 1.0.3 firmware och den ska vara den senaste jag kan hitta.

Permalänk
Skrivet av Ravenenz:

Testade att koppla in mig direkt i modemet via min laptop var då också tvungen att reebota/starta om för att får internet uppkoppling

Då är det troligen något fel på ditt modem. Testa med något annat eller lämna tillbaka det på garantin.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Då är det troligen något fel på ditt modem. Testa med något annat eller lämna tillbaka det på garantin.

Det skulle inte kunna vara fel på adsl splittern? eller adsl kabeln

Permalänk
Medlem

Kan det bero på att jag inte har igång DHCP i modemet?

Permalänk
Skrivet av Ravenenz:

Kan det bero på att jag inte har igång DHCP i modemet?

Det borde inte vara det. Om så var fallet skulle det troligen inte fungera över huvud taget.
Har du möjlighet att testa med något annat modem? Annars kan det vara svårt att utesluta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravenenz:

Som det står i titeln så tappar jag internet efter några timmars användande. När jag tappar det brukar jag starta om modem/router 2 gånger sen funkar det felfritt igen i några timmar tills det slutar fungera igen. När jag tappar det funkar det inte på någon enhet tills jag startar om router & modem.

Router & modem är ungefär en vecka gammalt och har testat resetat båda till fabriksinställningar och satt upp det igen.

När jag tappar det blir det en gul triangel över nätverks ikonen. men jag kan fortfarande nå modem / router trådlöst

Modem : D-Link DSL-320B
Router : Asus RT-AC68U
ISP : Telia

Har du bredband via telefonjacket be om ett TG 799 technicollor modem. Be dem brygga det. Port 4.

Har du fiber så behöver du inget modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markan_:

Har du bredband via telefonjacket be om ett TG 799 technicollor modem. Be dem brygga det. Port 4.

Har du fiber så behöver du inget modem.

Har via telejacket

Permalänk
Medlem

Hittade denna error kod i routerns systemlogg kan detta vara felet som orsakar det?

WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.