Permalänk
Medlem

Internet dör lite då och då.

Hejsan, Mitt internet har varit dåligt i snart 1 år, det kan funka bra i någon dag sen helt plötsligt så går det ner i 2-3 sekunder varje timme i någon vecka. Har pratat med Bredbandsbolaget och dom ser inget som är fel.

Så jag tänkte fråga om någon här kanske kan ge lite tips, det enda jag hittar som visar att det är något fel när internet väl slås av är detta:

Någon som har något tips?

Visa signatur

Awesomeness I guess!

Permalänk
Medlem

Nollställ routern till fabrik på valfritt sätt (knapp på baksidan, från inuti webinterfacet eller med 30-30-30 metoden.)

Installera om drivrutinen för nätverkschippet i arbetsstationen detta berör.

Återkom med reultat.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladfisk:

Hejsan, Mitt internet har varit dåligt i snart 1 år, det kan funka bra i någon dag sen helt plötsligt så går det ner i 2-3 sekunder varje timme i någon vecka. Har pratat med Bredbandsbolaget och dom ser inget som är fel.

Så jag tänkte fråga om någon här kanske kan ge lite tips, det enda jag hittar som visar att det är något fel när internet väl slås av är detta:

http://i.gyazo.com/92144fa931fe4a32926572c94d507766.png

Någon som har något tips?

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Se om det finns ett nytt uppdaterat firmware(för router), har haft ett liknande med ett dir-655. Funkar top-notch nu efter en nyare firmware uppdatering.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nollställ routern till fabrik på valfritt sätt (knapp på baksidan, från inuti webinterfacet eller med 30-30-30 metoden.)

Installera om drivrutinen för nätverkschippet i arbetsstationen detta berör.

Återkom med reultat.

Skrivet av Dragone:

Vad har du för moderkort?

Skrivet av TheBodyLotion:

Se om det finns ett nytt uppdaterat firmware(för router), har haft ett liknande med ett dir-655. Funkar top-notch nu efter en nyare firmware uppdatering.

Jag har nollställt och även kollat med annan firmware, det hjälper inte. Har dock inte testat att installera om drivrutinen på nätverkschippet.

Moderkortet jag använder är ett ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0.

Edit:

Har nu testat att installera om drivrutinerna för nätverkskortet, men det funkade inte.

Visa signatur

Awesomeness I guess!

Permalänk
Medlem

Låter som att det är routern som strular. Hade samma problem ett tag när jag bodde hemma hos föräldrarna för länge sedan, tappade anslutningen exakt varannan timme eller en gång i timmen ungefär, väldigt irriterande. Visade sig vara routern som var trasig och när den blev utbytt löste sig allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Låter som att det är routern som strular. Hade samma problem ett tag när jag bodde hemma hos föräldrarna för länge sedan, tappade anslutningen exakt varannan timme eller en gång i timmen ungefär, väldigt irriterande. Visade sig vara routern som var trasig och när den blev utbytt löste sig allting.

Okej, jag har dock bytt router 2 gånger och modem 3 gånger.

Visa signatur

Awesomeness I guess!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladfisk:

Jag har nollställt och även kollat med annan firmware, det hjälper inte. Har dock inte testat att installera om drivrutinen på nätverkschippet.

Moderkortet jag använder är ett ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0.

Edit:

Har nu testat att installera om drivrutinerna för nätverkskortet, men det funkade inte.

Prova att uppdatera bios på ditt moderkort.
Det var problemet för mig.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Yes jag hade problem med att mitt nätverkskort hade inställt på "energispar funktion" ..... har dock telia men samma symtom och jobbat med detta så är kunnig och letat runt testat osv till slut hittade jag inställningar på nätverkskortet som var problemet.

På jobbet nu kan återkomma hemma med vart exakt jag hittade mina inställningar.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Yes jag hade problem med att mitt nätverkskort hade inställt på "energispar funktion" ..... har dock telia men samma symtom och jobbat med detta så är kunnig och letat runt testat osv till slut hittade jag inställningar på nätverkskortet som var problemet.

På jobbet nu kan återkomma hemma med vart exakt jag hittade mina inställningar.

Inställningarna hittar du under powercfg.cpl

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Inställningarna hittar du under powercfg.cpl

Har redan stängt av allt sådant.

Visa signatur

Awesomeness I guess!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladfisk:

Okej, jag har dock bytt router 2 gånger och modem 3 gånger.

Modem säger du! Likadant eller olika modem?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Samma modem.

Visa signatur

Awesomeness I guess!

Permalänk
Medlem

Kanske dumt och onödigt, men kan ju iaf inte skada. Kör

ipconfig /release
ipconfig /renew

se till att tjänsterna "wired autoconfig"/"DHCP Client"/"DNS Client" är satta till automatisk upstart i services.msc

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Kanske dumt och onödigt, men kan ju iaf inte skada. Kör

ipconfig /release
ipconfig /renew

se till att tjänsterna "wired autoconfig"/"DHCP Client"/"DNS Client" är satta till automatisk upstart i services.msc

Har gjort det med tyvärr. Har dock inte testat som en annan skrev att uppdatera mitt bios på datorn ska göra det senare.

Visa signatur

Awesomeness I guess!

Permalänk
SpelClockers

vilken internet leverantör har du och vad heter modem och routern?

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabbengrå:

vilken internet leverantör har du och vad heter modem och routern?

Bredbandsbolaget
Modem: Zyxel P-2601HN-F1
Router: Asus RT-N56U

Visa signatur

Awesomeness I guess!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladfisk:

Har gjort det med tyvärr.

Då vet jag inte... jag lämnar över felsökandet till mer erfarna nätverksråttor.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladfisk:

Bredbandsbolaget
Modem: Zyxel P-2601HN-F1
Router: Asus RT-N56U

Modemet är uselt. Dör snabbt vid belastning. Klarar sig lite bättre i bryggat läge?
Kan du problemfritt surfa in på routern (och modem om det inte är bryggat) när avbrotten sker behöver du inte leta fel i datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Modemet är uselt. Dör snabbt vid belastning. Klarar sig lite bättre i bryggat läge?
Kan du problemfritt surfa in på routern (och modem om det inte är bryggat) när avbrotten sker behöver du inte leta fel i datorn.

Routern vet jag att jag kan gå in på när det händer modemet är jag osäker på, men gissar också på att det dör vid belastning, fick ju det från bredbandsbolaget så litar inte helt på det, finns det något modem som någon rekommenderar om jag ska byta?

Visa signatur

Awesomeness I guess!

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Inställningarna hittar du under powercfg.cpl

Helt fel vad jag tänker på då man redan ställt in powercfg inställningar.

Jag tänker på enhets hanteraren och sedan välja inställningar när man högerklickar på sitt nätverkskort där hade jag sedan en flik som heter "Power Management" kolla dom inställningarna jag fick boka ur "energy efficient ethernet" så fungerade mitt mycket bättre sen utan problem.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Helt fel vad jag tänker på då man redan ställt in powercfg inställningar.

Jag tänker på enhets hanteraren och sedan välja inställningar när man högerklickar på sitt nätverkskort där hade jag sedan en flik som heter "Power Management" kolla dom inställningarna jag fick boka ur "energy efficient ethernet" så fungerade mitt mycket bättre sen utan problem.

Precis det jag gjort och det hjälper tyvärr inte.

Visa signatur

Awesomeness I guess!