Permalänk
Medlem

Funderingar ang minne till i7 920

Hej.

Har idag en i7 920 och 6gb ram (3x2gb).
Jag har köpt 12gb (3x4gb) till som antagligen kommer imorgon.

Min fundering är om det kommer funka att köra alla 6 ramstickor utan problem? 3st stickor på 2gb styck samt 3st stickor på 4gb styck.

Det är lite annorlunda time:ings på dom olika. 7-8-7-20 samt 9-9-9-24.
Hur är det egentligen med antalet stickor och klockning utav CPU, lägre antal stickor desto bättre?

Minnena i fråga är Corsair Dominator på 1600mhz.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Färre ju bättre ja då dom tenderar att störa varandra på samma kanal. Helt enkelt högre elektronisk belastning på varje buss. 1600Mhz var väl inte nåt jätte problem på X58 då jag hade det med i7 920 själv om man hade minnen kapabla av det vad jag vill minnas men det var igen garanti med två stickor per kanal från vad jag läste mig till då.

Själv körde jag 1333Mhz minnen i 1480Mhz 9-9-9-24, 6x2Gb då det inte intreserade mig så mycket med super snabba minnen då banbredden inte direkt var ett problem med 3 kanaler till å börja med. Problemet uppstod snarare vid OC där 1600Mhz minnen kunde vara smidigare då man i bland riskerade att behöva underclocka 1333Mhz minnen för att uppnå en vis CPU frekvens.

Du ska köra 9-9-9-24 då det är JEDEC standard och vad dina långsammare minnen klarar. Moderkortet bör reda ut detta själv, både frekvens och timeings efter dom långsammaste parametrarna respektive sticka stödjer.

Bättre med slappa timeings och vrida upp frekvensen istället vid överclocking av processorn.

Sedan ska du köra 2+4Gb per kanal för 6Gb per kanal då får du ballanserade tripple channel. Du bör redan ha 2Gb sticka per kanal så bara ockupera dom 3 tomma platserna.

Är alla dina minnen 1600Mhz så bör du inte ha större problem med OC. 3.7-3.8Ghz bör du klara om du kör minnena i 1480-1530Mhz ca har jag för mig man landar på där. Får kolla lite vad för multiplar och QPI buss mm du behöver köra. Lite rostig på gamla x58 då jag sålde min rigg för 2-3 år sedan.

men som sagt jag körde helt stabilt (två instanser av intel linpack) min i7 920 i 3.7Ghz med HT och minnena i 1480Mhz 9-9-9-24 med typ 1.6V.

Permalänk
Medlem

OK. tack för svar.