Permalänk

Phenom II x4 945 till 4ghz?

Funderar på att överklocka min gamla dator till 4 ghz för att ha den till att nöta igenom massa video och stora bildfiler medans jag spelar på min nya.

Frågan är vilken kylning jag ska ha eller om jag behöver byta kylning?

Vad jag har förstått efter att ha läst lite så är 1.472 spänning hyffsat vettigt till 4ghz.

Jag har nu gamla cooler master 212. Behöver jag byta och isåfall till vad inom rimlig budget? Helst luftkylning.

Tips mottages tacksamt!

EDIT: Alternativt, hur mycket kan jag överklocka utan att byta kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Funderar på att överklocka min gamla dator till 4 ghz för att ha den till att nöta igenom massa video och stora bildfiler medans jag spelar på min nya.

Frågan är vilken kylning jag ska ha eller om jag behöver byta kylning?

Vad jag har förstått efter att ha läst lite så är 1.472 spänning hyffsat vettigt till 4ghz.

Jag har nu gamla cooler master 212. Behöver jag byta och isåfall till vad inom rimlig budget? Helst luftkylning.

Tips mottages tacksamt!

Kolla hur långt du kommer på den kylningen du har idag. Blir den alldeles för varm i stock temperatur efter ett par timmar belastning så är det nog dags att vända sig till en annan kyllösning.

Jag tror dock att du måste köra på någon vattenlösning och du kanske ska nöja förbereda dig på att 3.5Ghz är en rimligare gräns för den processorn!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Kolla hur långt du kommer på den kylningen du har idag. Blir den alldeles för varm i stock temperatur efter ett par timmar belastning så är det nog dags att vända sig till en annan kyllösning.

Jag tror dock att du måste köra på någon vattenlösning och du kanske ska nöja förbereda dig på att 3.5Ghz är en rimligare gräns för den processorn!

Mycket bra tips! Då är 3.5ghz mitt nya mål Lär ju ändå ge en extra boost gissar jag? Märkbar boost alltså.

Permalänk

Okej, om jag ska skaffa ny luftkylning, vad ska jag köra på då?

Vill helst inte hålla på med vattenkylning då Define XL chassit som systemet sitter i blir lite knepigt med vatten tycker jag, för jag vill gärna ha bra luftflöde i övrigt och då finns det inga bra platser kvar för radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Okej, om jag ska skaffa ny luftkylning, vad ska jag köra på då?

Vill helst inte hålla på med vattenkylning då Define XL chassit som systemet sitter i blir lite knepigt med vatten tycker jag, för jag vill gärna ha bra luftflöde i övrigt och då finns det inga bra platser kvar för radiator.

212 Evo är inte så ringa ändå. Ska det bli mycket bättre får det bli en stor Noctua eller Silver Arrow. Vill du verkligen lägga så mycket pengar på en gammal rigg?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

212 Evo är inte så ringa ändå. Ska det bli mycket bättre får det bli en stor Noctua eller Silver Arrow. Vill du verkligen lägga så mycket pengar på en gammal rigg?

Detta.

3,5GHz når du nog ganska enkelt men det är vid 3.5Ghz+ som Phenom 2-or blir riktigt krångliga vid överklockning och mycket spänning behövs vlket kan få Hyper 212 EVO att gå på knäna och då får man fråga sig hur värdefulla 500Mhz verkligen är för ska du ha en ny kylare så gäller en prispunkt på runt 500kr och då betalar du 1kr/MHz

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Inte för att vara tråkig då detta är sweCLOCKERS men om du ska ha den i ett hörn och tugga igenom filmer/bilder så skulle jag satsa på tyst och sval istället för någon X tid snabbare rendering.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk

So summa summarum, borde jag kunna överklocka lite med 212'an? Typ 3.3 eller 3.4 utan att byta kylare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klinkhammar:

So summa summarum, borde jag kunna överklocka lite med 212'an? Typ 3.3 eller 3.4 utan att byta kylare?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Blir det en kännbar skillnad i prestanda?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klinkhammar:

Blir det en kännbar skillnad i prestanda?

Det vet du först när du gjort det. Du har allt du behöver. Överklocka processorn, så kanske du kan berätta för oss

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har överklockning tre sånna processorer själv, två kom upp i 3.8 å en i 4GHz. Alla med luftkylning. Var inte värmen som var bekymret direkt på dom heller, utan att att man gatt öka volten nå kopiöst för å ta sig högre. Köp bara en vettig tornkylare av modell större så ska du se att de går bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Blir det en kännbar skillnad i prestanda?

Har en Phenom 940 3.0GHz som jag klockade till 3.3GHz, vill inte göra dig besviken men jag märkte knappt skillnad Och ja du kan klocka till typ 3.5GHz utan att byta kylare gissar jag. Det är bara testa och blir den för varm så för du la byta upp dig Däremot min FX-4100 3.6GHz överklockad till 4.8GHz märker jag skillnad på! Men att bara kolla film osv behöver du inte ens överklocka den

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur