Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn?

Tjena!
Har börjat fundera på om det är dags att uppgradera datorn. Köpte den monterad och klar från Komplett för lite drygt 3 år sedan och har aldrig tidigare byggt ihop något själv. Börjar däremot bli lite sugen att lära mig lite mer och att uppdatera det jag har.
Har följande idag;
Corsaid Obsidian 650D
Intel i5 2500k
Corsair TX V2 650W
MSI P67-G45 B3
Vengeance CL9 16gb
Gtx 570 (har ett Asus strix 970 som kommer i veckan)
Corsair XMS3 90GB ssd
Seagate Baracuda 1TB

Det jag framförallt funderar på att byta ut är processorn alternativt kylaren (har orginal idag) och överklocka. Men eftersom jag inte har någon erfarenhet så tänkte jag få lite råd från er andra!
Tack på förhand!
MVH

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till ? Är de bara spel så skulle jag behållt den processorn då den står sig bra än idag

Som du säger så är de särimot ide med bättre kylare vet inte exakt hur mkt utrymme som finns i 650d men du borde kunna välja relativt fritt bland luftkylarna vilket jag rekommenderar före nått slutet vattensystem

När de kommer till kylare gäller nästan uteslutande störst är bäst, jag skulle rekommendera noctua alt phanteks
Kylare

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Mest spel som gäller. 650 är ett mid tower så hyffsad plats är det nog allt. kollat på NH-D14 som jag hört gott om, inte kollat än om den får plats. Det som oroar mig lite är bara att installationen då jag aldrig plockat av moderkort innan och är rädd för att skada det
Är det svårt för en amatör som mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Mest spel som gäller. 650 är ett mid tower så hyffsad plats är det nog allt. kollat på NH-D14 som jag hört gott om, inte kollat än om den får plats. Det som oroar mig lite är bara att installationen då jag aldrig plockat av moderkort innan och är rädd för att skada det
Är det svårt för en amatör som mig?

Det ska gå att byta ut CPU kylaren utan att du behöver plocka ut datorn men det är lite jobbigt att montera in en stor luftkylare när moderkortet sitter i chassit.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Mest spel som gäller. 650 är ett mid tower så hyffsad plats är det nog allt. kollat på NH-D14 som jag hört gott om, inte kollat än om den får plats. Det som oroar mig lite är bara att installationen då jag aldrig plockat av moderkort innan och är rädd för att skada det
Är det svårt för en amatör som mig?

Kolla lite monteringsvideos på YouTube och gör tvärtom

Som joonazz skrev 2500k står sig bra idag och med nytt grafikkort och ny CPU kylare och du lär dig att klocka den så har du en dator som hänger med utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Det ska gå att byta ut CPU kylaren utan att du behöver plocka ut datorn men det är lite jobbigt att montera in en stor luftkylare när moderkortet sitter i chassit.

Jo fast är nästan standard han måste ha ur kortet för att montera fästkorset till tredjepartskylaren bak på mobot.
Har TS tur är där en lucka i chassit bakom mobot så han kan montera krysset utan att demontera mobot.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jo fast är nästan standard han måste ha ur kortet för att montera fästkorset till tredjepartskylaren bak på mobot.
Har TS tur är där en lucka i chassit bakom mobot så han kan montera krysset utan att demontera mobot.

Var lite otydlig med TS chassi så går att montera in en CPU kylare på bild 4 så ser du luckan som de flesta lite dyrare chassin har nu för tiden.

http://www.sweclockers.com/recension/13809-corsair-obsidian-6...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Då kvarstår frågan, vilken kylare? Har som sagt kollat på NH-D14, är det den som gäller? Eller räcker det med en Evo?
https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...
Det skiljer sig ändå lite i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Mest spel som gäller. 650 är ett mid tower så hyffsad plats är det nog allt. kollat på NH-D14 som jag hört gott om, inte kollat än om den får plats. Det som oroar mig lite är bara att installationen då jag aldrig plockat av moderkort innan och är rädd för att skada det
Är det svårt för en amatör som mig?

Noctua gör bra grejer, men de kostar även en del. Ska du inte monster överklocka så har komplett rabatt på ett par cooler master kylare som är bland de mer prisvärda. Precis som du/ovanstående säger får du nog plocka ur moderkortet för att montera. Att montera vissa kylare kan kräva lite mer kraft än man är bekväm med. Som nämnts, spana in Youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Då kvarstår frågan, vilken kylare? Har som sagt kollat på NH-D14, är det den som gäller? Eller räcker det med en Evo?
https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar...
Det skiljer sig ändå lite i pris.

Men den noctuan är ett monster :). Deras 120mm produkter räcker bra till icke extrem överklockning och de håller riktigt hög kvalitet och låg ljudnivå:
http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2?utm_sou...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync