LGA2011 i7-3930k, hur ser den ut under HS:en?

Permalänk

LGA2011 i7-3930k, hur ser den ut under HS:en?

Försöker bistå min fader i felsökning av hans burk som (antagligen) nådde slutet av sitt liv när vattenkylaren havererade (pump och block särade på sig under drift....).
Efter att ha låtit systemet torka upp och fått en omgång med elektronikrengöring så vägrar kortet fortfarande att starta.
POST koden kommer aldrig förbi 00 vilket på asus kort (förmodligen andra kort också) är det absolut första som visas när man spänningssätter systemet.

Hur som helst, åter till topic, när jag plockade isär systemet så upptäckte jag att det kommit in vatten under HS:en på cpu:n via hålet nere i ena hörnet.

TLDR; Sitter där några komponenter runt kärnan?
Om det inte gör det så känns det som om vatten där inte ställt till med rent för mycket skada.

Har googlat efter en delid:ad cpu men eftersom dom är lödda så är det inte direkt så att dom bilderna är lätta att hitta (om någon ens gjort det).

Permalänk
Medlem

Lägg CPU i ugnen på 100-120c med IHS mot gallret i 1-2 timmar. Prova sedan igen. Kolla också så ingen pin är böjd på moderkortet.

Hur längesedan hände detta? Torktiden är minst ett dygn i väldigt varm miljö. 3 dygn i rumstemp.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Ja pinnarna i sockeln är det inga problem med men det jag var rädd för var just cpu:n iom att jag inte vet hur det ser ut på insidan.

Hur som, ligger redan i ugnen

EDIT: det var nog 2 veckor sedan "olyckan" men har inte haft tid att titta på det förrns nu.
Kan tilläggas att hålet i hörnet var delvis igenkleggat med kylpasta så nog därför vattnet inte avdunstat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Ja pinnarna i sockeln är det inga problem med men det jag var rädd för var just cpu:n iom att jag inte vet hur det ser ut på insidan.

Hur som, ligger redan i ugnen

EDIT: det var nog 2 veckor sedan "olyckan" men har inte haft tid att titta på det förrns nu.
Kan tilläggas att hålet i hörnet var delvis igenkleggat med kylpasta så nog därför vattnet inte avdunstat.

Testa också med en ramsticka i taget. Testa alla stickor för sig i olika slots.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Jo jag har redan testat alla dom "grundläggande" prylarna så är väl rätt säker på att moderkortet gått åt helsike men känns inte motiverat att försöka hitta ett nytt mb om cpu också är kass.

Därför jag försökte utröna om vattnet under hs:en kanske varit "ofarligt".

Permalänk
Medlem

Skölj av grejorna med destillerat vatten & torka i ugn i max 50 grader i 24h..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless