Fråga om pumpen till Fractal Design Kelvin vattenkylning

Permalänk
Medlem

Fråga om pumpen till Fractal Design Kelvin vattenkylning

Hej.

Finns det någon mer här på sweclockers som kör med en Fractal Design Kelvin serie.

Isåfall tänkte jag höra med er hur många rpm eran pump snurrar i?
Min pump snurrar i ca.2600rpm, det står på Fractals sida att pumpen ska snurra i 2400rpm. Har kollat med olika program och alla visar samma, 2600rpm.
Förut har pumpen bara surrat lite, men det hör man knappt. Nu mitt i allt har pumpen börjat låta annorlunda, liksom ett skorrande ljud, hoppas ni förstår hu jag menar
MVh

Rubrik.
Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

den går snabbare än den borde kika om du kan sänka hastigheten till under 2400 rpm i bios men att den håller sig på minst 1800 rpm konstant

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det går att ställa den via bios, men inte att den går typ 1800 rpm konstant. Helst ska den gå få full rpm enligt Fractal. Dumt att dom inte kunde göra en PWM pump istället. Då hade det varit perfekt.
Men en kille på Fractal skulle ta reda på om man kan köra pumpen med en 9volts adapter utan att den tar skada.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Det går att ställa den via bios, men inte att den går typ 1800 rpm konstant. Helst ska den gå få full rpm enligt Fractal. Dumt att dom inte kunde göra en PWM pump istället. Då hade det varit perfekt.
Men en kille på Fractal skulle ta reda på om man kan köra pumpen med en 9volts adapter utan att den tar skada.

En lägre spänning på pumpen ska inte skada men du förlorar kylförmåga en del då vattnet inte kan åka runt i loopen lika snabbt utan stannar kvar en längre stund på samma yta.

En annan väg att smita runt detta är ju att du köper en fläktkontroller och justerar ned den tills ljudet försvinner eller tills det är tyst nog och du fortfarande har den kylningen du behöver.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

En lägre spänning på pumpen ska inte skada men du förlorar kylförmåga en del då vattnet inte kan åka runt i loopen lika snabbt utan stannar kvar en längre stund på samma yta.

En annan väg att smita runt detta är ju att du köper en fläktkontroller och justerar ned den tills ljudet försvinner eller tills det är tyst nog och du fortfarande har den kylningen du behöver.

Det är väldigt marginellt med kylförmåga man förlorar på att sänka hastigheten på pumpen såvida man inte redan har väldigt dåligt flöde (detta är baserat på riktigt vattenkylning då jag inte vet hur flödet är i just denna färdiga lösningen) så det bör inte vara någon fara men det är ju lätt att kolla om temperaturerna påverkas när man sänker hastigheten på pumpen. Jag har tex mindre än 1 grads skillnad i mitt system när jag kör pumpen på 9V istället för 12.

Permalänk
Medlem

Ska ta loss radiatorn senare idag och vända den åt alla håll och kanter, tror att jag har luftbubblor i systemet där av det nya konstiga ljudet.

Har mail kontakt med en kille på Fractal. så här skrev han till mig.
Jag har skickat vidare din feedback till våra produktutvecklare om 9V till pumpen. Det måste genomföras lite fler tester på 9V innan vi kan säga helt säkert vad som gäller för att använda low voltage adaptrar till pumpen. Jag kan tyvärr inte säga mer än så just nu

Så jag får vänta på svar från honom innan jag börjar mixtra med 9v och fläktkontroller.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

och jag som får min s36 på fredag, i hopp om att den skulle va tystare en h100i..

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapp3:

och jag som får min s36 på fredag, i hopp om att den skulle va tystare en h100i..

Körde med en h80i innan där hörde man inte pumpen alls, men iofs så är det ju lite skillnad på pumpen på en H80i/H100i och Kelvin S36.
Pumpen på S36 låter lite mer än vad H80i/H100i gör. Om man inte har luftbubblor i systemet så låter inte S36 pumpen mycket alls, jag uppfattar det som ett svagt surrande ljud.

Men om det funkar att köra med 9v adapter då lär den vara tyst. Iofs går det att ställa i pumpen i bios, men det är tydligen inte att rekommendera.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

jag hör inte min s36 alls, fläktarna däremot.. min rullar också på i 2636rmp enligt asus monitor program

h80i och h110 som jag har på gpuerna låter mer

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

jag hör inte min s36 alls, fläktarna däremot.. min rullar också på i 2636rmp enligt asus monitor program

h80i och h110 som jag har på gpuerna låter mer

Då stämmer rpm iallafall :). Då kanske det är något knas med min pump eftersom den låter sådär skumt. Börjar bli lite irriterande ljud nu.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Kör S24 och funderar på att testa i 9v om det går. Om jag förstår kommentaren från Fractal rätt här borde det inte vara något problem? Förutom lite sämre kylning då alltså.
http://hexus.net/tech/reviews/cooling/78029-fractal-design-ke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carus:

Kör S24 och funderar på att testa i 9v om det går. Om jag förstår kommentaren från Fractal rätt här borde det inte vara något problem? Förutom lite sämre kylning då alltså.
http://hexus.net/tech/reviews/cooling/78029-fractal-design-ke...

Har mail kontakt med en kille på Fractal och han skrev så här när jag frågade ang. 9v adapter.
Jag har skickat vidare din feedback till våra produktutvecklare. Jag frågade om 9V till pumpen. Det måste genomföras lite fler tester på 9V innan vi kan säga helt säkert vad som gäller för att använda low voltage adaptrar till pumpen. Jag kan tyvärr inte säga mer än så just nu.

Btw, hur låter din pump. Ger den bara ifrån dig ett svagt surrande ljud som man knappt hör?
Min ger ifrån sig ett tickande ljud och låter lite som en akvariepump.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Har mail kontakt med en kille på Fractal och han skrev så här när jag frågade ang. 9v adapter.
Jag har skickat vidare din feedback till våra produktutvecklare. Jag frågade om 9V till pumpen. Det måste genomföras lite fler tester på 9V innan vi kan säga helt säkert vad som gäller för att använda low voltage adaptrar till pumpen. Jag kan tyvärr inte säga mer än så just nu.
Då har Fractal med andra ord testat 9v till pumpen om jag förstår det hela rätt. Men vart hittar man en 9v adapter?

Btw, hur låter din pump. Ger den bara ifrån dig ett svagt surrande ljud som man knappt hör?
Min ger ifrån sig ett tickande ljud och låter lite som en akvariepump.

se till att du hittar en adapter som klarar av Effekten pumpen genererar! i västra fall får du köpa egna motstånd och löda ihop något.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Har ingen adapter alls hemma. Jo iofs, det kan man ju också göra.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Har mail kontakt med en kille på Fractal och han skrev så här när jag frågade ang. 9v adapter.
Jag har skickat vidare din feedback till våra produktutvecklare. Jag frågade om 9V till pumpen. Det måste genomföras lite fler tester på 9V innan vi kan säga helt säkert vad som gäller för att använda low voltage adaptrar till pumpen. Jag kan tyvärr inte säga mer än så just nu.
Då har Fractal med andra ord testat 9v till pumpen om jag förstår det hela rätt. Men vart hittar man en 9v adapter?

Btw, hur låter din pump. Ger den bara ifrån dig ett svagt surrande ljud som man knappt hör?
Min ger ifrån sig ett tickande ljud och låter lite som en akvariepump.

Skulle nog beskriva den som svagt surrande i mitt fall, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carus:

Skulle nog beskriva den som svagt surrande i mitt fall, inget annat.

Okej, då låter min pump värre, i början så var det ett svagt surrande ljud, men efter 2v så började den låta mer skorrande/tickande ljud, jobbigt att lyssna på.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Körde med en h80i innan där hörde man inte pumpen alls, men iofs så är det ju lite skillnad på pumpen på en H80i/H100i och Kelvin S36.
Pumpen på S36 låter lite mer än vad H80i/H100i gör. Om man inte har luftbubblor i systemet så låter inte S36 pumpen mycket alls, jag uppfattar det som ett svagt surrande ljud.

Men om det funkar att köra med 9v adapter då lär den vara tyst. Iofs går det att ställa i pumpen i bios, men det är tydligen inte att rekommendera.

Låter pumpen mer än en h100i. Jag tycker att alla corsair-pumpar låter något fruktansvärt, helt klart starkast och jobbigast i min dator.

Jag som var hoppfull över denna produkt, men antar att jag är kräsen efter att ha haft d5 i några år.

EDIT. Är det bara när man har luftbubblor i s36:an som det låter?

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Låter pumpen mer än en h100i. Jag tycker att alla corsair-pumpar låter något fruktansvärt, helt klart starkast och jobbigast i min dator.

Jag som var hoppfull över denna produkt, men antar att jag är kräsen efter att ha haft d5 i några år.

EDIT. Är det bara när man har luftbubblor i s36:an som det låter?

Den låter mer än H80i pumpen iallafall, men H100i och H80i har väl samma pump. Jag hörde inte min H80i pump överhuvudtaget, den gick tyst och fint.
Vissa som har Kelvin S36 säger att dom inte hör pumpen alls och vissa säger att den hörs.
Nä, den låter lite mer än H100i/H80i pumpen, har nog inte med luftbubblor att göra.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S