Permalänk
Medlem

Avaktivera UPnP?

Tjenare!

Nu har jag mer än en fråga här men jag måste vara helt ärlig varför jag vill avaktivera UPnP.
Det är så att min brorsa (storebror) har då laddat ner BitTorrent och laddar ner flera filmer, porr och allt sånt. Det gör vårat internet jävligt segt och jag kan knappast spela några spel för min ping är så hög hela tiden. Vad jag gjorde var då att jag loggade in på min router och tog bort portarna 6881 - 6889 tror jag det var. Det funkade inte så jag tog bort hela skiten istället och blockerade bittorrent webbsidan. Det fungerade utmärkt för jag kunde höra han viska ''vafan är det som händer?'' till sig själv. Men ojoj efter 3 timmar när jag spelade så laddade han ner uTorrent istället och när han gick på toa kollade jag snabbt om det var han som hade gjort något och ja det var 156 torrents. Jag tänkte göra samma sak som jag gjorde på BitTorrent men uTorrent fanns ju inte ens på listan i routern (Spel & programdelning). Tills slut så bara bestämde jag mig att avaktivera UPnP och då blev mitt spel jävligt snabbt. Men! Jag läste någonstans att man måste först ''port forward'' grejer om man ska använda dem om man avaktiverar UPnP. Så jag port forwardade alla mina spel ports. Så här kommer frågorna:

1. Är det något farligt att avaktivera UPnP?
2. Om något händer kan jag sätta på det igen?
3. Fungerar mitt spel bara för att jag port forwardade? Mina andra spel då? Miin andra brorsa spelar ju också kommer inte han kunna spela eller?
4. Fattar inte direkt varför det går att spela när jag stänger av det, det är ju min brorsa som laddar ner. Är det för att det är något mellan UPnP och uTorrent?

Förlåt om detta är tjatigt vill bara vara helt säker om jag kan göra detta

Ps: Det går att surfa på internet också utan UPnP om det ska hjälpa något alls.

Permalänk
Medlem

Innan jag svarar på dina frågor ---

kan du inte bara prata med brorsan och be honom sätta en lämplig upp- och nerbegränsning i sin torrentklient, så ni kan samsas om bandbredden?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem

Passar bättre här.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hjälp din bror att hitta en flickvän - allt blir frid och fröjd

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

1. Man behöver inte ladda ner porr.. Blockera alla porr sidor du kommer på i huvudet i routern.

2. Måste han verkligen ha 157 torrents? Han kan möjligtvis inte ta bort dem som är klara eller ladda ner 1 torrent i taget?

Eller som någon annan sa, begränsa bandbredden i utorrent så ni kan dela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Innan jag svarar på dina frågor ---

kan du inte bara prata med brorsan och be honom sätta en lämplig upp- och nerbegränsning i sin torrentklient, så ni kan samsas om bandbredden?

Jo men han lyssnar inte varken på mig eller mamma. Jag gjorde det själv då när han var borta på hans dator men han ändrade det igen.

Skrivet av Darkboot:

1. Man behöver inte ladda ner porr.. Blockera alla porr sidor du kommer på i huvudet i routern.

2. Måste han verkligen ha 157 torrents? Han kan möjligtvis inte ta bort dem som är klara eller ladda ner 1 torrent i taget?

Eller som någon annan sa, begränsa bandbredden i utorrent så ni kan dela.

Det jag såg var 156 torrents som laddas ner bara, de som är klart tar han bort sedan tror jag.
Jag ska nog också blockera alla porr sidor jag kommer på men det är bara hälften som är porr och hälften som är filmer/serier dock.

Skrivet av MultiMan:

Passar bättre här.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Tack så mycket, är ny här och förstår inte så mycket haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhillePs:

1. Är det något farligt att avaktivera UPnP?
2. Om något händer kan jag sätta på det igen?
3. Fungerar mitt spel bara för att jag port forwardade? Mina andra spel då? Miin andra brorsa spelar ju också kommer inte han kunna spela eller?
4. Fattar inte direkt varför det går att spela när jag stänger av det, det är ju min brorsa som laddar ner. Är det för att det är något mellan UPnP och uTorrent?

Ok, jag uppskattar din ärlighet, ska besvara dina frågor så gott jag kan

1. Nej
2. Ja
3. Spel som kräver port forward brukar idag försöka fixa det med universal plug and play. Detta innebär att en port forward regel automatiskt sätts upp av spelets installationsprogram. När du stänger av UPnP kommer du --antagligen-- för varje NYTT spel/program behöva manuellt sätta upp en port forward regel i din router. Det är busenkelt - du har ju redan satt upp en. Det gäller även andra program, inte bara spel. Detta förstår du säkert, eftersom du redan vet att uTorrent nyttjar UPnP.
4. När du stänger av UPnP så sitter ju port forward regeln redan i routern och påverkas således inte av att du stänger av UPnP. Det som påverkas är när en programvara installeras/vill sätt upp genom UPnP. Då kommer inte regeln in, porten forwardas inte osv.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Vad har ni för router? Om det är en någorlunda bra router kan du slå på QoS och ge BT lägsta prioritet och högsta prioritet till web, spel och DNS så kan han sitta med femtielva torrents utan att det rör dig i ryggen.
Är det någon lite sämre router blir det bara värre dock, eftersom dålig QoS är värre än ingen QoS.
Du kan även kolla om den har någon slags brandvägg, DoS-skydd eller liknande som kan begränsa antalet connections varje dator får göra.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Vad har ni för router? Om det är en någorlunda bra router kan du slå på QoS och ge BT lägsta prioritet och högsta prioritet till web, spel och DNS så kan han sitta med femtielva torrents utan att det rör dig i ryggen.
Är det någon lite sämre router blir det bara värre dock, eftersom dålig QoS är värre än ingen QoS.
Du kan även kolla om den har någon slags brandvägg, DoS-skydd eller liknande som kan begränsa antalet connections varje dator får göra.

Jag har ingen QoS på min router tyvärr Thomson TG789vn är det och fyfan vad komplicerat det ska vara att göra saker på den ibland.

Skrivet av ggwp:

Ok, jag uppskattar din ärlighet, ska besvara dina frågor så gott jag kan

1. Nej
2. Ja
3. Spel som kräver port forward brukar idag försöka fixa det med universal plug and play. Detta innebär att en port forward regel automatiskt sätts upp av spelets installationsprogram. När du stänger av UPnP kommer du --antagligen-- för varje NYTT spel/program behöva manuellt sätta upp en port forward regel i din router. Det är busenkelt - du har ju redan satt upp en. Det gäller även andra program, inte bara spel. Detta förstår du säkert, eftersom du redan vet att uTorrent nyttjar UPnP.
4. När du stänger av UPnP så sitter ju port forward regeln redan i routern och påverkas således inte av att du stänger av UPnP. Det som påverkas är när en programvara installeras/vill sätt upp genom UPnP. Då kommer inte regeln in, porten forwardas inte osv.

Tack så mycket! Så tillexempel om ett spel eller ett program inte funkar så kan jag väl port forward den? Vad händer med min andra brorsas dator då? Alltså hans spel o så, jag antar att jag måste också port forwarda på hans spel o program om det inte funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhillePs:

Tack så mycket! Så tillexempel om ett spel eller ett program inte funkar så kan jag väl port forward den? Vad händer med min andra brorsas dator då? Alltså hans spel o så, jag antar att jag måste också port forwarda på hans spel o program om det inte funkar?

Precis. Hans spel forwardar du till hans dator, dina spel till din.

Bästa lösningen vore ju om det gick att prata med brorsan om han kan begränsa bandbredden - brorsan hittar nog till slut ett sätt att ladda ner utan port forward.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Precis. Hans spel forwardar du till hans dator, dina spel till din.

Bästa lösningen vore ju om det gick att prata med brorsan om han kan begränsa bandbredden - brorsan hittar nog till slut ett sätt att ladda ner utan port forward.

Aa jag vet. Men han lyssnar ju aldrig och jag sa till mamma igen. Om han hittar ett sätt att ladda ner, kan man inte bara avinstallera utorrent från hans dator (när jag har chansen) och sedan blockera utorrent webbsidan? Eller har du några andra bra lösningar som du kan ge svar på? Jag frågade en gång snällt och han sa att han skulle inte ladda ner mer men han började igen, efter ungefär 2 dagar.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig någonsin aktivera UPnP av säkerhetsskäl. Med "rätt" virus så kan datorn tala om för routern att öppna netbios-portar eller liknande. Port forward gör att du i alla fall har någon begränsning och vetskap om vilka portar du öppnar och vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Jaha,'förlåt ska inte skriva mer nu då Ville bara säga att jag gick till min brorsas dator och när jag var där kunde man inte göra någonting, man kunde inte söka på google eller ens öppna google chrome, inte ens task manager. Jag antar att han laddade ner ett virus?