Permalänk
Medlem

Fläktproblem

Har ett Geforce GTX 970. När datorn bootar snurrar båda fläktarna men när själva uppstarten är klar stannar dom. Har provat att spela för att belasta kortet och se om de går igång men händer inget.. Kan detta bero på defekt kort eller har jag gjort något fel när jag kopplade in de?

Edit: Skulle kanske varit tydligare. ASUS GEFORCE GTX 970 STRIX

Permalänk
Skrivet av flod943:

Har ett Geforce GTX 970. När datorn bootar snurrar båda fläktarna men när själva uppstarten är klar stannar dom. Har provat att spela för att belasta kortet och se om de går igång men händer inget.. Kan detta bero på defekt kort eller har jag gjort något fel när jag kopplade in de?

Är det strix kortet du har?

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Är det strix kortet du har?

Ja det är de.

Permalänk

Om det är ett msi eller asus du har så har de semipassiv kylning på sina 970 kort, vilket innebär att fläktarna inte går igång förrän kortet är uppe i runt 50-60 grader. Alltså beter sig ditt exemplar helt normalt.

Permalänk
Medlem

Tjena, Nu vet inte jag vilken specifik modell du har men vissa 970 grafikkort kan ju stänga av fläktarna om det inte behövs dvs om kortet inte når en viss temperatur.
Men om du belastat kortet genom att starta ett spel eller något och fläktarna inte går igång så ja då låter det lite skumt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av flod943:

Ja det är de.

Strix kortet är nämligen semi passivt och har fläktarna avstängda så mycket som det går om du kör en benchmark så ska du se att de går igång

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Strix kortet är nämligen semi passivt och har fläktarna avstängda så mycket som det går om du kör en benchmark så ska du se att de går igång

Okej något bra förslag på benchmark program? Hade gärna även benchmarkat min processor.

Permalänk

Eller om du kör ett spel som typ BF4 på högsta grafikinställningarna så lär de gå igång, för mig går de igång när jag kör far cry 4, så testa ett lite tyngre spel om du har möjlighet.

Permalänk

Och om bara en fläkt snurrar ibland så är det inte heller någon fara, det är meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Och om bara en fläkt snurrar ibland så är det inte heller någon fara, det är meningen.

Speedfan säger att kortet ligger på 60 grader och då borde fläktarna gått igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flod943:

Speedfan säger att kortet ligger på 60 grader och då borde fläktarna gått igång?

Kortets fläktar sätter inte igång förrän kortet är uppe i 67 grader, bara kolla med HWiNFO eller liknande och starta ett spel, och sen kolla av fläktarna, men kan säga att dem är tysta som bara den, har manuellt startar mina fläktar och har dem på 40% och dem hörs inget.

Permalänk
Skrivet av flod943:

Okej något bra förslag på benchmark program? Hade gärna även benchmarkat min processor.

3DMark vantage?

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av flod943:

Speedfan säger att kortet ligger på 60 grader och då borde fläktarna gått igång?

Enligt Nordic Hardware drar de igång vid 65°

Edit/ och enligt flera andra ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Kortets fläktar sätter inte igång förrän kortet är uppe i 67 grader, bara kolla med HWiNFO eller liknande och starta ett spel, och sen kolla av fläktarna, men kan säga att dem är tysta som bara den, har manuellt startar mina fläktar och har dem på 40% och dem hörs inget.

okej vad använder du för att starta dom manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flod943:

okej vad använder du för att starta dom manuellt?

MSI afterburner, och enda anledningen jag gör det är för att VRM temperaturerna är galet höga på dem här korten, själva kärnan blir oftast inte så varm