Permalänk

Koppla telejack.

Hej! Jag har ett telejack jag ska koppla in för att få adsl hemma.

Uifrån kommer vit, blå, lila & turkos.

Jacket jag hittade är numrerat 1 till 4, 1 och 2 är väl inkommande och 3 och 4 till nästa jack?!
(Sitter jacket på väggen ser man det som att 1 är nere till vänster, 2 är nere till höger, 3 är över 1 och 4 är över 2)

Jag ska bara ha ett jack aktivt så behöver bara inkommande.
Har kopplat utan resultat:
Blå på 1 tillsammans med Vit på 2
Turkos på 1 tillsammans med Lila på 2

Jacket har "tryckfäste". Ett sånt jag bara behöver trycka ner kabeln med en fin mejsel eller liknande för att kontraktera.
Har inte mycket kabel och vill inte slita på kontakten så jag söker hjälp, tack!

Permalänk

Från Wikipedia:

Citat:

3 / \ 4
1 \ | / 2
5 = bryter kortslutning mellan stift 1 och 3 respektive 2 och 4

1 = In+
2 = In-
3 = Ut+
4 = Ut-

1 och 2 från telestation eller föregående jack
3 och 4 går vid kaskadkoppling vidare till nästa jack, används ej vid parallellkoppling

Modern standard:
1 vit
2 blå
3 turkos
4 violett

Vanligt förekommande alternativ (samma som RJ11):
1 grön
2 röd
3 svart
4 gul

Äldre standard:
1 gul
2 svart
3 röd
4 vit

källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Telefonjack

Det verkar som att du ska ha vit på 1 och blå på 2.

MVH
Erik

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

Du har en inkommande kabel med två par. Vit-blå används oftast som första par och turkos-violett som reservpar (eller ev. returpar om vi pratar inne i en bostad/jackslinga).

Det mest troliga är att du kommer att få ADSL-signalen på vit-blått par i den inkommande kabeln, men det beror helt på hur det är kopplat ute i nätet. Det kan lika väl vara turkos-violett par som ligger på i plinten utanför din bostad.

Inkommande par kopplas på de nedre skruvarna i jacket. Egentligen är det skit samma om du branschvänder men precis som föregående talare säger så är vit ledare på 1 och blå ledare på 2 det som är mest rätt.

Så om du inväntar ADSL-inkoppling och vill förbereda så kan du koppla vit-blått par på de nedre stiften. Om du vet att du kommer få ett teknikerbesök så låt bara den inkommande kabeln hänga i luften, lägg undan "elektrikerjacket" (då det inte är optimalt för ADSL) och be teknikern om att få ett riktigt skruvanslutet första jack istället.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående talarna sagt så är de oftast vit blå, jobbar för tillfället som fiber svetsare och montör och vi brukar ta in fibern via telejacken och av dom 800 lägenheter/husen jag sätt sen jag började i mars har de nog bara varit en som haft annat än vit blå förutom dom äldsta lägenheterna som kör gul och svart^^.

Så kör på vit blå fungerar de inte så testa turkos violett.

Och jag vet hur dom jacken du använder ser ut du har en grön liten fin mejsel i plast du använder för trycka ner?

Tänkt på att telekabeln ska va klippt ren i ändarna först och att du inte ska använda för lång bit utanför själva tryck ytan när du gör de, för du vill helst inte att den stöter emot metallen på telejacket.
Och tryck till rejält så du känner den e nere.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Tänkt på att telekabeln ska va klippt ren i ändarna först

Om du med "klippt ren" menar att kabeln ska vara skalad så är det fel, i de jacken ska isoleringen vara kvar, annars kommer det bli ännu sämre kontakt än vad det ofta redan är i sådana jack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viRioL:

Om du med "klippt ren" menar att kabeln ska vara skalad så är det fel, i de jacken ska isoleringen vara kvar, annars kommer det bli ännu sämre kontakt än vad det ofta redan är i sådana jack.

Hade jag menat det hade jag sagt skala, menade klippa rent eventuellt det som är på ändarna om de suttit i ett telejack tidigare.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Hade jag menat det hade jag sagt skala, menade klippa rent eventuellt det som är på ändarna om de suttit i ett telejack tidigare.

OK, då tycker jag att det var väldigt otydligt formulerat. Vad bra att det blev utrett så att inte TS missförstår och gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viRioL:

OK, då tycker jag att det var väldigt otydligt formulerat. Vad bra att det blev utrett så att inte TS missförstår och gör fel.

Han skrev klippt och inte skalad, hur kunde det vara otydligt formulerat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

...av dom 800 lägenheter/husen jag sätt sen jag började i mars har de nog bara varit en som haft annat än vit blå förutom dom äldsta lägenheterna som kör gul och svart^^.

Intressant. De gamla blykablarna jag stött på har antingen varit svarta eller vita.

Svart/gul är däremot vad som används i telestationerna i Malmötrakten.

Nu är det off topic men det är intressant det här med telekablar och de frågor kring längd som dyker upp allt som oftast. Att längden på kabel mellan modem och telejack skulle spela roll är ren nonsens (i rimliga längder givetvis), det är samma skrot hela vägen till telestationen och även där inne. Inget hokus pokus. Ärligt talat så är man iofs förvånad att det övh.taget fungerar efter att ha sett en större telestation (100kvm+)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Intressant. De gamla blykablarna jag stött på har antingen varit svarta eller vita.

Svart/gul är däremot vad som används i telestationerna i Malmötrakten.

Nu är det off topic men det är intressant det här med telekablar och de frågor kring längd som dyker upp allt som oftast. Att längden på kabel mellan modem och telejack skulle spela roll är ren nonsens (i rimliga längder givetvis), det är samma skrot hela vägen till telestationen och även där inne. Inget hokus pokus. Ärligt talat så är man iofs förvånad att det övh.taget fungerar efter att ha sett en större telestation (100kvm+)

Skrivet av Dimman:

Off topic men läs vad han skriver igen så är det rätt uppenbart att han ändrat sig i efterhand. Svårt stt förklara varför något skulle sticka ut utanför, dvs "använda för lång bit utanför tryckytan" .. "för du vill helst inte att den stöter emot metallen i telejacket". Låter helt klart som det är skalad kabel som refereras, för så vitt jag vet har resten av tråden isolering och ovanstående "makes no sense" isf.

Jobbar i norra skåne så här stöter jag på de oftast i lite äldre 60-70 tals lägenheter.
Jadu man kan dra en hel del kabel som du säger flertal m innan det börjar påverka något direkt.

För att klargöra en gång för alla så dom här telejacken som TS pratar om har en metallkant inte långt från där du stoppar i själva telekabeln och trycker i den med medföljande plast verktyg, om du inte klippt rent kabeln före i änden så själva ledaren e borta så kan den nudda eventuellt metallen i telejacket där om du har en bit och att det blir en typ av rundgång/kortslutning alternativt försämrad signal.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jobbar i norra skåne så här stöter jag på de oftast i lite äldre 60-70 tals lägenheter.
Jadu man kan dra en hel del kabel som du säger flertal m innan det börjar påverka något direkt.

För att klargöra en gång för alla så dom här telejacken som TS pratar om har en metallkant inte långt från där du stoppar i själva telekabeln och trycker i den med medföljande plast verktyg, om du inte klippt rent kabeln före i änden så själva ledaren e borta så kan den nudda eventuellt metallen i telejacket där om du har en bit och att det blir en typ av rundgång/kortslutning alternativt försämrad signal.

Ja precis, jag insåg att det gick att tolka det på två sätt och att han menade så som du beskriver, så jag raderade inlägget (innan du svarat), men du lyckades hinna klicka på citera-knappen innan

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux