Permalänk
Medlem

Överklockning på ett Maximus Gene VII

Hej, som titeln lyder så har jag följande problem när jag försöker överklocka

Min cpu är en 4690k

Hur sattan ställer man in vcore på detta moderkort utan att nerklockningen av volten lägger av? sätter jag på fully manual mode så stängs alla C-states av och det får volten att konstant vara på max. Roliga är också att sätter jag på fully manual mode och skriver in 1.15v på vcore override så är min core # VID detstamma den ändras aldrig, men kollar jag längre ner på HWiNFO så visar den att vcore0,1,2,3 ligger på 1.36-1.47v vilket gör att jag blir smått paranoid, så har inte vågat starta något stress program.

Någon som kan förklara för mig hur detta fungerar för jag fattar inte det, och när jag googlar så gäller det alltid den äldre versionen av mitt moderkort och det ser inte alls samma ut

Permalänk

Kör med adaptiv volt som jag då åker volten upp och ner tillsammans med klocken. Har du adaptiv volt på brädan det borde du ha va.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Kör med adaptiv volt som jag då åker volten upp och ner tillsammans med klocken. Har du adaptiv volt på brädan det borde du ha va.

Jo det har jag, men adaptiv är inte bra för använder du program som använder sig av AVX så kan volten åka hela vägen upp till 1.5v därför man inte ska använda prime95/IBT eller OCCT med adaptive, så vill helst inte använda det

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Jo det har jag, men adaptiv är inte bra för använder du program som använder sig av AVX så kan volten åka hela vägen upp till 1.5v därför man inte ska använda prime95/IBT eller OCCT med adaptive, så vill helst inte använda det

Jag kör bara stress test med manuell volt och haswell processorer ska du inte använda prime95 på kör med Aida64 istället.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag kör bara stress test med manuell volt och haswell processorer ska du inte använda prime95 på kör med Aida64 istället.

Kör med x256 i loop, men om man kör offset då? hur fungerar den egentligen, har bara klockat 1 gång innan och då var det med en i7 860, så uefi och allt detta är rätt nytt, men skulle epu,eist och c-states funka då?

Permalänk

Har för mig att offset följer med klocken upp men går inte hela vägen ner och typ stannar på ca 1.00 volt. Medans adaptiv går upp och hela vägen ner om det finns möjlighet till det.

Har för mig att det var så jag har fattat det så iallafall.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Har för mig att offset följer med klocken upp men går inte hela vägen ner och typ stannar på ca 1.00 volt. Medans adaptiv går upp och hela vägen ner om det finns möjlighet till det.

Har för mig att det var så jag har fattat det så iallafall.

Hmm ok, men ja 1v är iallafall ändå bättre än att den skulle gå i ca 1.25v konstant beroende på klockhastigheten, och lägsta volten jag ser just nu är 0.735 när den är idle så inte så jätte stor skillnad, kan pröva iallafall