Permalänk
Medlem

Router med olika Mb/s

Tjena!

Det finns mängder av routrar från 150Mb/s - 1000Mb/s, finns kanske högre, men lite osäker, men det är inte relevant just nu.
Mb/s vad innebär det? Är det hur mycket den kan ta emot och skicka ut eller vad?

Mvh,
Tobbe

Permalänk
Medlem

Mb =Megabit
MB =megabyte

Det går 8 megabit på 1 megabyte.
10Megabit =1.2Megabyte/s
100Megabit=12Megabyte/s
1000Megabit=120Megabyte/s

MB=Megabyte räknar man oftast i storlek på något, Mb=Megabit räknar man oftare i hastighet på en överföring.

Routrar varierar på wan och lan portar är dom flesta 100/1000mbit dock blir 1000 allt mer vanligt.

Finns lite olika nätverks standarder men dom här e vanligaste att använda trådlöst :
802.11b/g
802.11n
802.11 a/c
Hastigheter osv finns läsa mer om här:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11b

Ja en bra grundnivå för en router är väll lägga 500kr eller uppemot 1000kr om man vill ha något rejält.

Och det finns ju inget som säger du ska ha den eller den där, det e mest e man många familje medlemmar och har mycket enheter samma nätverk flera personer som gör saker samtidigt så klarar en dyrare router av detta bättre, t.ex. att ha fleratal saker igång samtidigt på flera enheter även på en sämre lina kan en router ha enorm påverkan.

Tar vi som exempel 2 vuxna och 3 barn, dom vuxna sitter med telefonerna samma med ungarna ett par surfplattor någon dator kanske ansluten skrivare och tv osv, sitter då någon kollar youtube någon spelar osv så kan de sluta med youtube laggar högt ping när man spelar osv och det beror oftare på för dålig router än att internet anslutningens hastighet är för låg.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Mb =Megabit
MB =megabyte

Det går 8 megabit på 1 megabyte.
10Megabit =1.2Megabyte/s
100Megabit=12Megabyte/s
1000Megabit=120Megabyte/s

MB=Megabyte räknar man oftast i storlek på något, Mb=Megabit räknar man oftare i hastighet på en överföring.

Routrar varierar på wan och lan portar är dom flesta 100/1000mbit dock blir 1000 allt mer vanligt.

Finns lite olika nätverks standarder men dom här e vanligaste att använda trådlöst :
802.11b/g
802.11n
802.11 a/c
Hastigheter osv finns läsa mer om här:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11b

Ja en bra grundnivå för en router är väll lägga 500kr eller uppemot 1000kr om man vill ha något rejält.

Och det finns ju inget som säger du ska ha den eller den där, det e mest e man många familje medlemmar och har mycket enheter samma nätverk flera personer som gör saker samtidigt så klarar en dyrare router av detta bättre, t.ex. att ha fleratal saker igång samtidigt på flera enheter även på en sämre lina kan en router ha enorm påverkan.

Tar vi som exempel 2 vuxna och 3 barn, dom vuxna sitter med telefonerna samma med ungarna ett par surfplattor någon dator kanske ansluten skrivare och tv osv, sitter då någon kollar youtube någon spelar osv så kan de sluta med youtube laggar högt ping när man spelar osv och det beror oftare på för dålig router än att internet anslutningens hastighet är för låg.

Skrev visst fel där nu då, menar MB, vet vad dom står för så sätt men tänkte inte så långt när jag skrev Men jag förstår vad du säger, men om vi säger att du har fiber och du köper en router med 150 Mb/s, förlorar du då mycket av nätverkets kapacitet? eller är det så då ifall man är två så blir det 75 Mb/s var? osv, förstår du vad jag menar? Vill också veta liksom vilken router man behöver beroende på vilket nätverk man har respektive hur många som använder sig av det. För vi här hemma har då fiber, vi är 5 stycken, vi har 100 ner och 10 upp, om bara en person hade använt internet så hade en 150 Mb/s router räckt? Om fler så kanske 1000+ Mb/s. Hoppas jag inte är allt för långt ute och seglar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Skrev visst fel där nu då, menar MB, vet vad dom står för så sätt men tänkte inte så långt när jag skrev Men jag förstår vad du säger, men om vi säger att du har fiber och du köper en router med 150 MB/s, förlorar du då mycket av nätverkets kapacitet? eller är det så då ifall man är två så blir det 75 MB/s var? osv, förstår du vad jag menar? Vill också veta liksom vilken router man behöver beroende på vilket nätverk man har respektive hur många som använder sig av det. För vi här hemma har då fiber, vi är 5 stycken, vi har 100 ner och 10 upp, om bara en person hade använt internet så hade en 150 MB/s router räckt? Om fler så kanske 1000+ MB/s. Hoppas jag inte är allt för långt ute och seglar

Börja med att lära dig skilja på trådat och trådlöst, med tanke på siffrorna du nämner gissar jag att du mest tänker på trådlöst.

En router som klarar 150Mbit trådlöst ger i regel snarare kanske 50Mbit i verklig hastighet pga overhead/avstånd/störningar.
Och du behöver inte högre hastighet på routern för att ni är många, möjligen en bättre router som klarar fler anslutningar samtidigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe_:

Skrev visst fel där nu då, menar MB, vet vad dom står för så sätt men tänkte inte så långt när jag skrev Men jag förstår vad du säger, men om vi säger att du har fiber och du köper en router med 150 MB/s, förlorar du då mycket av nätverkets kapacitet? eller är det så då ifall man är två så blir det 75 MB/s var? osv, förstår du vad jag menar? Vill också veta liksom vilken router man behöver beroende på vilket nätverk man har respektive hur många som använder sig av det. För vi här hemma har då fiber, vi är 5 stycken, vi har 100 ner och 10 upp, om bara en person hade använt internet så hade en 150 MB/s router räckt? Om fler så kanske 1000+ MB/s. Hoppas jag inte är allt för långt ute och seglar

Du bör kolla på "troughput" på routern, den anger om den kan hantera din uppkoppling, i praktiken är det inget praktiskt problem om du inte skaffar en budgetrouter och har en uppkoppling som är snabbare än 100Mbit.
Mellanklassroutrarna klarar ofta kring 2-300Mbit routing och de största modellerna behövs egentligen bara för Gbit uppkopplingar om man ser specifikt på routingkapaciteten och inte väger in andra "finesser"
Vill du kolla mätningar och tester på nätverksdelar så besök
http://www.smallnetbuilder.com/
Det är en seriös site.

När det gäller kapacitet i det egna lanet så gäller det oftast switchning och inte routing, alla nya hemmaroutrar du kan köpa lär klara av det lika snabbt som portens hastighet, switchningen är en så lätt funktion att den löses helt i hårdvara med standardkomponenter idag, dvs de flesta enheter ger Gbit förutom ett fåtal mycket billig enheter som bara har 100Mbitportar.

Du kan alltså skaffa nästan vad som helst så kommer det att klara 100Mbit routing och Gbit switching utan problem, de verkliga skillnaderna ligger i vad "burken" gör förutom att routa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Skrev visst fel där nu då, menar MB, vet vad dom står för så sätt men tänkte inte så långt när jag skrev Men jag förstår vad du säger, men om vi säger att du har fiber och du köper en router med 150 MB/s, förlorar du då mycket av nätverkets kapacitet? eller är det så då ifall man är två så blir det 75 MB/s var? osv, förstår du vad jag menar? Vill också veta liksom vilken router man behöver beroende på vilket nätverk man har respektive hur många som använder sig av det. För vi här hemma har då fiber, vi är 5 stycken, vi har 100 ner och 10 upp, om bara en person hade använt internet så hade en 150 MB/s router räckt? Om fler så kanske 1000+ MB/s. Hoppas jag inte är allt för långt ute och seglar

Asså du säger fortfarande fel för du pratar om MB=megabyte per sekund men när de kommer till den aspekten du pratar om är de överförings hastighet dvs Mb=megabit.

150Mbit/s trådlöst ja,asså om en router är 802.11N standard så klarar den 300mbit oftast dvs 150/150 ner/upp och det är på VARJE enhet.
Så har du 3 telefoner 2 surfplattor så har alla kanske 150/150 var men det gör ju inte att du får en högre hastighet ut mot internet eller mellan enheterna det ända det bevisar är ju att du har en anslutning mellan din router och dina trådlösa enheter på 150Mbit per sekund upp och ner.

Sen får du ju också räkna in aspeketen med störningar på nätet om det finns fler routrar i närområdet som ligger på samma 2.4ghz/5ghz kanaler som du ligger på.

Du får också räkna in att eventuella väggar och andra hinder som en router måste ta sig igenom har man tex en garderob eller något där man förvarar den kan det ju drastiskt försämra hastigheten med wifi utåt.

Och somsagt det har jag redan svarat på det är ju någon man får ta ställning till med olika scenario men det finns ju så många routrar där ute och tillverkare att man kan inte bara säga det eller de funkar för det e helt beroende på men mellan 500-1000kr.

En sak som du inte heller riktigt verkar ha förstått är att hastigheten har betydligt mindre viktighet på en router, du när du pratar om router slänger ur dig siffror hejvilt kring megabit hit och megabyte dit osv, men du tänker inte på det viktigaste och det är att routern måste klara av rent hårdvaru mässigt att skyffla trafiken och paketen annars säckar den ihop och ingen kan göra något, för det spelar ju ingen roll hur snabbt internet du har och om du har en router som klarar av 1000000mbit ut om den är så dålig att den inte klarar av flera samtidiga användare som gör massa saker samtidigt dvs flertal aktiva sessioner och paket som går igenom routern samtidigt.

Du är fortfarande helt fel på det, ni har 100/10 ni är 5 personer, har alla varsin telefon i handen så har ju alla 150/150mbit anslutningen mellan telefon och router, och sen när alla dom här 5 enheterna når routern så delar ju dom på 100/10 ut mot internet.
Det du inte verkar förstå är att fler användare resulterar inte i att du behöver skaffa en router med högre hastighet, för det är ju isf bara hastigheten mellan routern och enheten som förändras och det spelar ju egentligen ingen roll vid vardaglig användning och inte vid större tyngre filöverföringar internt i nätverket.

Somsagt det är extremt svårt att sitta förklara någonting för en individ som använder Megabit och megabyte helt fel i flera områden och det gör det nästan omöjligt att förstå vilka aspekter du pratar om kring en router, om du pratar om throughput om du pratar om wan hastighet eller pratar om hastighet på wifi endast eller om du pratar om flera av alternativen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Okej allt blev lite för rörigt nu, mina frågor var inte tillräckligt bra skrivna så svaren blir annorlunda, jag är inte kunnig när det kommer till router så därför frågorna ställdes på fel sätt. Förstår hyfsat antar jag, så tack för svaren, får försöka pussla ihop bitarna lite nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Asså du säger fortfarande fel för du pratar om MB=megabyte per sekund men när de kommer till den aspekten du pratar om är de överförings hastighet dvs Mb=megabit.

150Mbit/s trådlöst ja,asså om en router är 802.11N standard så klarar den 300mbit oftast dvs 150/150 ner/upp och det är på VARJE enhet.
Så har du 3 telefoner 2 surfplattor så har alla kanske 150/150 var men det gör ju inte att du får en högre hastighet ut mot internet eller mellan enheterna det ända det bevisar är ju att du har en anslutning mellan din router och dina trådlösa enheter på 150Mbit per sekund upp och ner.

Sen får du ju också räkna in aspeketen med störningar på nätet om det finns fler routrar i närområdet som ligger på samma 2.4ghz/5ghz kanaler som du ligger på.

Du får också räkna in att eventuella väggar och andra hinder som en router måste ta sig igenom har man tex en garderob eller något där man förvarar den kan det ju drastiskt försämra hastigheten med wifi utåt.

Och somsagt det har jag redan svarat på det är ju någon man får ta ställning till med olika scenario men det finns ju så många routrar där ute och tillverkare att man kan inte bara säga det eller de funkar för det e helt beroende på men mellan 500-1000kr.

En sak som du inte heller riktigt verkar ha förstått är att hastigheten har betydligt mindre viktighet på en router, du när du pratar om router slänger ur dig siffror hejvilt kring megabit hit och megabyte dit osv, men du tänker inte på det viktigaste och det är att routern måste klara av rent hårdvaru mässigt att skyffla trafiken och paketen annars säckar den ihop och ingen kan göra något, för det spelar ju ingen roll hur snabbt internet du har och om du har en router som klarar av 1000000mbit ut om den är så dålig att den inte klarar av flera samtidiga användare som gör massa saker samtidigt dvs flertal aktiva sessioner och paket som går igenom routern samtidigt.

Du är fortfarande helt fel på det, ni har 100/10 ni är 5 personer, har alla varsin telefon i handen så har ju alla 150/150mbit anslutningen mellan telefon och router, och sen när alla dom här 5 enheterna når routern så delar ju dom på 100/10 ut mot internet.
Det du inte verkar förstå är att fler användare resulterar inte i att du behöver skaffa en router med högre hastighet, för det är ju isf bara hastigheten mellan routern och enheten som förändras och det spelar ju egentligen ingen roll vid vardaglig användning och inte vid större tyngre filöverföringar internt i nätverket.

Somsagt det är extremt svårt att sitta förklara någonting för en individ som använder Megabit och megabyte helt fel i flera områden och det gör det nästan omöjligt att förstå vilka aspekter du pratar om kring en router, om du pratar om throughput om du pratar om wan hastighet eller pratar om hastighet på wifi endast eller om du pratar om flera av alternativen.

Antar att CPUn spelar en central roll här. Hur viktig är CPUn för att kunna maxa routern, dvs säg att du har 1000 Mbit/s in (det är väl max på routrar idag) och har 3-6 samtidiga användare som max, spelar en CPU dual-core på 800 MHz , 1 GHz eller 1.2 GHz någon roll eller alla klarar säg galant?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Antar att CPUn spelar en central roll här. Hur viktig är CPUn för att kunna maxa routern, dvs säg att du har 1000 Mbit/s in (det är väl max på routrar idag) och har 3-6 samtidiga användare som max, spelar en CPU dual-core på 800 MHz , 1 GHz eller 1.2 GHz någon roll eller alla klarar säg galant?

Jo självklart gör den de men oftast så behöver man inte ens så mycket som en 800mhz dual core även det är ganska overkill i dom flesta fallen skulle jag säga.

Ram är också väldigt viktigt att ha för eventuella saker som ska "cachas" aktiva sessioner osv, fast cpun har en mer central roll när de kommer till behandling av trafik och mycket trafik samtidigt.

Japp,1000mbit in är max idag på konsument routrar, även om du hade haft mer så sitter de varken fiber konverterare i hemmen eller adsl modem som klarar mer än 1000mbit därmed skulle det vara onödigt ur den aspekten.

Men när internet hastigheterna går uppåt som dom gör och användandet blir mer och mer och trådlösa hastigheten blir snabbare så pratas det om att utöka den trådbudna hastigheten under 2015/2016 med en ny standard för den standarden som finns idag på 10gbit är extremt dyr och används oftast bara internt i ett nätverk om man räknar på privat personer så kan detta vara mellan fil server och en arbetsmaskin som behöver snabb anslutning mellan t.ex. video redigering eller så.

Somsagt det spelar knappt någon roll det borde klara allt det galant utan några större problem.
Kollar man på asus routrar så skriver dom bland annat ut på sina paket att dom ska klara tex 200 000 samtidigt sessioner på deras Asus RT-N56U modell.
Räknar vi då på att vanlig dator kanske använder 100-200st max med extremt mycket igång så får man ändå säga det är väldigt imponerande.
Nu vet ju jag inte om det stämmer att den klarar av så många sessioner men om den gör det så är det imponerande.

För dom som är intresserad vill förstå mer om hur routrar fungera med flertal sessioner och användare i ett nätverk som sitter gör flertal saker samtidigt så skulle jag rekommendera den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=a76mjIg8cZ0
Skulle också rekommendera den här:
https://www.youtube.com/watch?v=lgKbwDIsg7Q

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Problemet när det kommer till routrar är att specifikationerna för det trådlösa nätverket är i högsta grad teoretiska.

Ta till exempel min gamla 802.11n router som enl. spec. skulle klara 300mbit/s över wifi.
Egentligen klarar den bara 150mbit/s per wifi-kanal, men har möjlighet att använda "dubbla kanalbredden" förutsatt att mottagande enheten också stödjer 802.11n standard. I teorin kan dubbla kanalbredden ge dubbla bandbredden, men i praktiken kan det lika gärna resultera i långsammare överföringshastigheter, t.ex. pga ökade störningar.

Det är på så vis man får till snygga siffror att skylta med som 1750mbit/s, dvs genom att plussa ihop de teoretiska bandbredden av samtliga kanaler som i teorin ska gå att kombinera med varandra. Det är dock oerhört sällsynt att själva enheterna som man kopplar upp sig med stödjer dessa avancerade kombinationer. Därför bör man vad hastighet beträffar snarare hålla sig till grundspecifikationerna för de olika standard a/b/g/n/ac, eftersom det oftast bara är det som de övriga enheterna i nätverket klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Okej jag känner att jag fortfarande är rätt lost, och mina felsteg gjorde så ni inte heller kunde hjälpa mig då jag som du sa blandade ihop Mb och MB, ursäkta för det, men om vi på ett sätt kan starta om så ska jag försöka ställa frågorna bättre så du förstår mig lite mer, vill verkligen fatta detta.

Vi säger ett scenario istället som jag är med om i verkligheten. En person kommer fram till mig och frågar efter en router, det kunden vet är att han har fått fiber, är 4 stycken medlemmar och bor i en villa med två våningar, dock allt i trä, ingen metall med mera. De har 4 mobiler och en stationär PC som ska ha kabel. Hur ska jag ta reda på vilken router som passar denna person bäst?

På hyllan där routrar finns, finns det och det står då på 150 Mbit/s upp till 1200 Mbit/s priset varierar mellan alla de olika routrarna med ca 100 kr. Nu är det ju såklart inte hastigheten som man ska räkna men det är detta jag ser, förstår du mig vad jag är ute efter?

Ursäkta min ovisshet men är inte alls bra på routrar, vet endast lite om grunderna men ja..tack för allt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shogun-r:

Antar att CPUn spelar en central roll här. Hur viktig är CPUn för att kunna maxa routern, dvs säg att du har 1000 Mbit/s in (det är väl max på routrar idag) och har 3-6 samtidiga användare som max, spelar en CPU dual-core på 800 MHz , 1 GHz eller 1.2 GHz någon roll eller alla klarar säg galant?

Antar att du menar en cpu i en "hårdvarurouter", hur snabb den behöver vara beror ju på konstruktionen av routern. Smallnetbuilder brukar lista vilken cpu som finns i routrar.
Ska du däremot köra med en pc som router så behövs det mycket kraftigare delar eftersom pcn är en så pass dålig plattform att utgå från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe_:

Okej jag känner att jag fortfarande är rätt lost, och mina felsteg gjorde så ni inte heller kunde hjälpa mig då jag som du sa blandade ihop Mb och MB, ursäkta för det, men om vi på ett sätt kan starta om så ska jag försöka ställa frågorna bättre så du förstår mig lite mer, vill verkligen fatta detta.

Vi säger ett scenario istället som jag är med om i verkligheten. En person kommer fram till mig och frågar efter en router, det kunden vet är att han har fått fiber, är 4 stycken medlemmar och bor i en villa med två våningar, dock allt i trä, ingen metall med mera. Hur ska jag ta reda på vilken router som passar denna person bäst?

På hyllan där routrar finns, finns det och det står då på 150 Mbit/s upp till 1200 Mbit/s priset varierar mellan alla de olika routrarna med ca 100 kr. Nu är det ju såklart inte hastigheten som man ska räkna men det är detta jag ser, förstår du mig vad jag är ute efter?

Ursäkta min ovisshet men är inte alls bra på routrar, vet endast lite om grunderna men ja..tack för allt

Vilken router som helst förutom "ultrabudget" lär klara 100Mbit routing utan problem.

Om du egentligen avser wifiprestanda och inte routing så bör du tänka på att ha minst en accesspunkt per våning och att det är bra om de klarar 5GHz och gärna 802.11ac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Okej jag känner att jag fortfarande är rätt lost, och mina felsteg gjorde så ni inte heller kunde hjälpa mig då jag som du sa blandade ihop Mb och MB, ursäkta för det, men om vi på ett sätt kan starta om så ska jag försöka ställa frågorna bättre så du förstår mig lite mer, vill verkligen fatta detta.

Vi säger ett scenario istället som jag är med om i verkligheten. En person kommer fram till mig och frågar efter en router, det kunden vet är att han har fått fiber, är 4 stycken medlemmar och bor i en villa med två våningar, dock allt i trä, ingen metall med mera. De har 4 mobiler och en stationär PC som ska ha kabel. Hur ska jag ta reda på vilken router som passar denna person bäst?

På hyllan där routrar finns, finns det och det står då på 150 Mbit/s upp till 1200 Mbit/s priset varierar mellan alla de olika routrarna med ca 100 kr. Nu är det ju såklart inte hastigheten som man ska räkna men det är detta jag ser, förstår du mig vad jag är ute efter?

Ursäkta min ovisshet men är inte alls bra på routrar, vet endast lite om grunderna men ja..tack för allt

Ehm, somsagt det e svårt att förklara bara såhär man behöver någon form av grundkunskap kring hur routrar fungerar för man ska kunna sätta sig in i aspekten kring det.
Och eftersom jag inte vet vilka routrar ni har eller säljer där du arbetar så kan ju jag varken säga bu eller bä kring de för att jag kan ju inte utläsa någonting kring hur bra en router är med endast hastigheter som 150mbit/s eller 1200mbit/s.

Min rekommendation är fortfarande routrar som ligger mitt emellan pris mässigt dvs inte det billigaste men inte det dyraste.
När det kommer till personer som ska ha flera individer som sitter gör saker samtidigt eller kunder som har lite krav på utrustningen för att dom kanske har mycket enheter eller gör mycket saker osv så ska man ju helst börja med något mellanting.

Det man kan börja fundera på när man pratar villa/hus med flera våningar eller stor yta är ju eventuellt att ha acesspunkter på ovanvåning för att förstärka wifi signalen eftersom den kanske är väldigt dålig på delar av ovanvåningen.

Skrivet av mrqaffe:

Antar att du menar en cpu i en "hårdvarurouter", hur snabb den behöver vara beror ju på konstruktionen av routern. Smallnetbuilder brukar lista vilken cpu som finns i routrar.
Ska du däremot köra med en pc som router så behövs det mycket kraftigare delar eftersom pcn är en så pass dålig plattform att utgå från.

Kanske ska omformulera de och skriva Windows specifikt istället för PC, för PC beskriver ju inte varken hårdvara eller os som körs i dagsläget.

Kan ju köpa små fina moderkort i mini-itx storlek med en integrerad atom cpu och dubbla lan portar som inte har överdriven prestanda för att agera router för 500-1000kr, sen ska du ju ha chassi till det lite ram något som usb minne/sd kort eller disk som det ska köras på så hamnar förmodligen på 2000-3000kr

http://www.sweclockers.com/galleri/9189-atom-server-bygge
Länk till ett av mina byggen, ett exempel på detta dock har den här bara en Lan port därmed kan den inte agera router, sålänge du inte har en switch där du går in och konfigurerar va all trafik ska gå igenom via Vlan men det är lite mer avancerat och hör till ett annat kapitel.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ehm, somsagt det e svårt att förklara bara såhär man behöver någon form av grundkunskap kring hur routrar fungerar för man ska kunna sätta sig in i aspekten kring det.
Och eftersom jag inte vet vilka routrar ni har eller säljer där du arbetar så kan ju jag varken säga bu eller bä kring de för att jag kan ju inte utläsa någonting kring hur bra en router är med endast hastigheter som 150mbit/s eller 1200mbit/s.

Min rekommendation är fortfarande routrar som ligger mitt emellan pris mässigt dvs inte det billigaste men inte det dyraste.
När det kommer till personer som ska ha flera individer som sitter gör saker samtidigt eller kunder som har lite krav på utrustningen för att dom kanske har mycket enheter eller gör mycket saker osv så ska man ju helst börja med något mellanting.

Men hastigheten på Routern (Mbit/s), delas den då upp beroende på hur många som använder det? Eller ges den hastigheten till varje individ som tar del av det trådlösa nätverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Men hastigheten på Routern (Mbit/s), delas den då upp beroende på hur många som använder det? Eller ges den hastigheten till varje individ som tar del av det trådlösa nätverket?

Den delas inte upp den ges till varje enskild enhet som ansluter, har du en 802.11N router med 300mbit så räknas det som 150/150mbit upp och ner och då får varje trådlös enhet i nätverket 150/150mbit.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Den delas inte upp den ges till varje enskild enhet som ansluter, har du en 802.11N router med 300mbit så räknas det som 150/150mbit upp och ner och då får varje trådlös enhet i nätverket 150/150mbit.

Det var ett bra svar, och den klarnade upp en hel del Vet om att mina frågor osv säkert är helt självklara men tack ändå för att du tar dig tid att besvara dem.
När det kommer till dom andra standarden som tex 802.11ac, hur blir det då? respektive B m.m.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe_:

Men hastigheten på Routern (Mbit/s), delas den då upp beroende på hur många som använder det? Eller ges den hastigheten till varje individ som tar del av det trådlösa nätverket?

Skrivet av BaZZe:

Den delas inte upp den ges till varje enskild enhet som ansluter, har du en 802.11N router med 300mbit så räknas det som 150/150mbit upp och ner och då får varje trådlös enhet i nätverket 150/150mbit.

Nej om det gäller wifi så har det inga mekanismer för att specifikt fördela bandbredd, det är närmast slumpmässigt hur utfallet blir.
För att styra det på något sätt behövs mer avancerade funktioner än de som finns i wifi och det är ju dessutom svårt att kontrollera wifi eftersom man är helt beroende av allt annat som finns i etern, man har ju inga tilldelade frekvenser och tidsluckor som i ett mobildatanät.

TS. exakt vad är det du frågar om? handlar det om wifi eller routing ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Det var ett bra svar, och den klarnade upp en hel del Vet om att mina frågor osv säkert är helt självklara men tack ändå för att du tar dig tid att besvara dem.
När det kommer till dom andra standarden som tex 802.11ac, hur blir det då? respektive B m.m.

Det ända som skiljer Är ju hastigheten som dom "teoretiskt" klarar av att överföra.
802.11B/G brukar man räkna med 54mbit och det brukar oftast i verkligheten hamna på 22-24mbit ner och 22-24mbit upp.

802.11N brukar man räkna med 300mbit och det brukar oftast i verkligheten hamna på runt 120/120mbit.

802.11A/C brukar man räkna med klarar hastighet upp emot 800mbit per sekund men sällan skulle jag säga du hamnar över 500-600mbit(om ens det) om du inte har en riktigt bra router och du sitter väldigt närma utan några hinder.

Sen får man också säga alla hastigheter e teoretiska för det finns så många aspekter som kan försämra hastigheten men då går vi in på ett annat kapitel.
Dvs routrar som ligger på samma wifi kanaler och andra störningar, också hur bra räckvidd routern har och hur huset e uppbyggt osv bara väggar osv kan ha väldigt stor inverkan på hastighet och ping trådlöst.

Men samtidigt får man också säga så det är nästan ingen som behöver mer än 802.11N standarden idag för att snabbare hastighet ut mot internet har sällan ingen.
Ända gången någon skulle behöva snabbare än det är om man flyttar stora filer internt i nätverket trådlöst mellan både trådlösa och trådbundna enheter.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Det ända som skiljer Är ju hastigheten som dom "teoretiskt" klarar av att överföra.
802.11B/G brukar man räkna med 54mbit och det brukar oftast i verkligheten hamna på 22-24mbit ner och 22-24mbit upp.

802.11N brukar man räkna med 300mbit och det brukar oftast i verkligheten hamna på runt 120/120mbit.

802.11/A/C brukar man räkna med klarar hastighet upp emot 800mbit per sekund men sällan skulle jag säga du hamnar över 500-600mbit(om ens det) om du inte har en riktigt bra router och du sitter väldigt närma utan några hinder.

Sen får man också säga alla hastigheter e teoretiska för det finns så många aspekter som kan försämra hastigheten men då går vi in på ett annat kapitel.
Dvs routrar som ligger på samma wifi kanaler och andra störningar, också hur bra räckvidd routern har och hur huset e uppbyggt osv bara väggar osv kan ha väldigt stor inverkan på hastighet och ping trådlöst.

Men samtidigt får man också säga så det är nästan ingen som behöver mer än 802.11N standarden idag för att snabbare hastighet ut mot internet har sällan ingen.

Hmm okej, men vi säger då att du har en N router med 600Mbit och du hamnar då på (ren gissning) 240/240. Så har man inte snabbare uppkoppling mot internet än 100/10, förlorar man inte rätt mycket på att skaffa en sådan då? (Om vi räknar bort vad routern har i frekvens, rent allmänt hur bra styrkan är osv)

Tänker jag rätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BaZZe:

Det ända som skiljer Är ju hastigheten som dom "teoretiskt" klarar av att överföra.
802.11B/G brukar man räkna med 54mbit och det brukar oftast i verkligheten hamna på 22-24mbit ner och 22-24mbit upp.

802.11N brukar man räkna med 300mbit och det brukar oftast i verkligheten hamna på runt 120/120mbit.

802.11/A/C brukar man räkna med klarar hastighet upp emot 800mbit per sekund men sällan skulle jag säga du hamnar över 500-600mbit(om ens det) om du inte har en riktigt bra router och du sitter väldigt närma utan några hinder.

Sen får man också säga alla hastigheter e teoretiska för det finns så många aspekter som kan försämra hastigheten men då går vi in på ett annat kapitel.
Dvs routrar som ligger på samma wifi kanaler och andra störningar, också hur bra räckvidd routern har och hur huset e uppbyggt osv bara väggar osv kan ha väldigt stor inverkan på hastighet och ping trådlöst.

Men samtidigt får man också säga så det är nästan ingen som behöver mer än 802.11N standarden idag för att snabbare hastighet ut mot internet har sällan ingen.

Att du först enhetsrättar trådskaparen men nu själv räknar i millibit lär inte minska osäkerheten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Här har du rätt bra sammanfattningar på trådlösa nätverk men även om mycket annat.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Specifikt om routrar.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/routern-i-narbild

Visa signatur

Mina utvecklade browser extensions:
Prisjakt Snabbsök för Chrome

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe_:

Det var ett bra svar, och den klarnade upp en hel del Vet om att mina frågor osv säkert är helt självklara men tack ändå för att du tar dig tid att besvara dem.
När det kommer till dom andra standarden som tex 802.11ac, hur blir det då? respektive B m.m.

Förenklat kan man säga att accesspunkten följer en viss standard, det sätter dess teoretiskt högsta bandbredd, denna fördelas sedan tidsmässigt mellan alla andra enheter som finns inom radioräckvidd, även grannarna och icke nätverksprylar.
Tex du har grannar och en fjärrkontroll som gör att man kan använda 50% av tiden till "egen wifi kommunikation" denna fördelar du tex mellan 4 egna enheter, om du har 300Mbit wifilänkhastighet så försvinner 150Mbit till "övrigt" och de 50% av etertiden du har tillgänglig fördelar du mellan 4 enheter, de får då 12,5% av 300Mbit vardera om de används samtidigt.

802.11b kan inte användas tillsammans med någon annan standard så det sänker farten på allt inom radioräckvidd och man brukar kassera 802.11b delar om de mot förmodan skulle finnas kvar, använd INTE 802.11b utan kör a, g, n, ac, ad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förenklat kan man säga att accesspunkten följer en viss standard, det sätter dess teoretiskt högsta bandbredd, denna fördelas sedan tidsmässigt mellan alla andra enheter som finns inom radioräckvidd, även grannarna och icke nätverksprylar.
Tex du har grannar och en fjärrkontroll som gör att man kan använda 50% av tiden till "egen wifi kommunikation" denna fördelar du tex mellan 4 egna enheter, om du har 300Mbit wifilänkhastighet så försvinner 150Mbit till "övrigt" och de 50% av etertiden du har tillgänglig fördelar du mellan 4 enheter, de får då 12,5% av 300Mbit vardera om de används samtidigt.

802.11b kan inte användas tillsammans med någon annan standard så det sänker farten på allt inom radioräckvidd och man brukar kassera 802.11b delar om de mot förmodan skulle finnas kvar, använd INTE 802.11b utan kör a, g, n, ac, ad.

Aa har läst att inte alls är bra då man förlorar extremt mycket på dem. Ser b som bad/budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att du först enhetsrättar trådskaparen men nu själv räknar i millibit lär inte minska osäkerheten.

Räknar inte på millibit, räknar bara på riktiga faktiska hastighet du kan tänkas få med enheter i hemmet i mbit.

Och jag skrev korrekt från början Mbit med stort M och allt men efter all text jag skrivit så börjar man bli lite seg.

Och å andra sidan så kan mbit både skrivas med stort och litet m och fortfarande vara korrekt, om man inte vill vara språkpolis.
"För skriver man 100mbit så är det i teorin fel, men ändå i praktiken rätt då ingen "normal" person skiljer på dessa 2 utan bara läser just mbit som megabit"

Skrivet av Tobbe_:

Hmm okej, men vi säger då att du har en N router med 600mbit och du hamnar då på (ren gissning) 240/240. Så har man inte snabbare uppkoppling mot internet än 100/10, förlorar man inte rätt mycket på att skaffa en sådan då? (Om vi räknar bort vad routern har i frekvens, rent allmänt hur bra styrkan är osv)

Tänker jag rätt?

En N router räknar vi mer som 300mbit än 600mbit, eftersom det dom skriver på förpackningar till routrar är inte riktigt realistiskt.
För att dom hastigheterna som beskrivs ska fungera måste det vara en öppen miljö och enheten som e ansluten måste ha ett nätverkskort som klarar av dualband samtidigt så man kan säga 300mbit dubbleras då.

Men ska vi räkna i dom normala fallen så räknar vi på 300mbit och inte 600mbit.

Dvs att du hamnar då på som jag skrev ovan 120/120mbit kanske lite högre beroende på trådlöst nätverskort router miljö och andra yttre störningar.

Om du har en anslutning på 150mbit ner i sekunden och 150mbit upp i sekunden mellan din router och din telefon, och din router har 100mbit ner i sekunden och 10mbit upp så förlorar du ju absolut inget, för då har du ju snabbare internt trådlöst än vad du har ut mot internet.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

En N router räknar vi mer som 300mbit än 600mbit, eftersom det dom skriver på förpackningar till routrar är inte riktigt realistiskt.
För att dom hastigheterna som beskrivs ska fungera måste det vara en öppen miljö och enheten som e ansluten måste ha ett nätverkskort som klarar av dualband samtidigt så man kan säga 300mbit dubbleras då.

Men ska vi räkna i dom normala fallen så räknar vi på 300mbit och inte 600mbit.

Dvs att du hamnar då på som jag skrev ovan 120/120mbit kanske lite högre beroende på trådlöst nätverskort router miljö och andra yttre störningar.

Om du har en anslutning på 150mbit ner i sekunden och 150mbit upp i sekunden mellan din router och din telefon, och din router har 100mbit ner i sekunden och 10mbit upp så förlorar du ju absolut inget, för då har du ju snabbare internt trådlöst än vad du har ut mot internet.

Men om det då står 1200 Mbit/s på förpackningen och inget om DualBand, vad menar dom då? är det AC då och inte N?

Vad jag menade är inte att man förlorar på det viset men jag menade, om jag har 150/150 men har inte snabbare mot internet än 100/10 så använder jag ju inte resterande 50, eller tänker jag rätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BaZZe:

Om du har en anslutning på 150mbit ner i sekunden och 150mbit upp i sekunden mellan din router och din telefon, och din router har 100mbit ner i sekunden och 10mbit upp så förlorar du ju absolut inget, för då har du ju snabbare internt trådlöst än vad du har ut mot internet.

Nej men man vill ju ofta ha så snabbt lan som möjligt, det kan göra stor skillnad tex när man fjärrstyr, flyttar filer eller strömmar multimedia, surfande är ju oftast det som kräver minst i ett nätverk, det brukar inte märkas nån större skillnad oavsett om man har ett par Mbit eller 1 Gbit bandbredd för det, låg latens gör större skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Hmm okej, men vi säger då att du har en N router med 600Mbit och du hamnar då på (ren gissning) 240/240. Så har man inte snabbare uppkoppling mot internet än 100/10, förlorar man inte rätt mycket på att skaffa en sådan då? (Om vi räknar bort vad routern har i frekvens, rent allmänt hur bra styrkan är osv)

Tänker jag rätt?

Helt rätt. Om du bara kollar på hastigheten och tar bort allting med kvalité, andra funktioner osv så "har du för mycket" men det gör ju absolut inget att du har mer prestanda om routern inte är skitdyr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe_:

Men om det då står 1200 Mbit/s på förpackningen och inget om DualBand, vad menar dom då? är det AC då och inte N?

Det är för det mesta nån försäljnnigsfloskel och du måste läsa specen för att få reda på exakt vad 1200Mbit/s innebär, troligen är det kombinerad maximal teoretisk länkhastighet på både 2,4GHz och 5GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att du först enhetsrättar trådskaparen men nu själv räknar i millibit lär inte minska osäkerheten.

Skrivet av Tobbe_:

Men om det då står 1200 Mbit/s på förpackningen och inget om DualBand, vad menar dom då? är det AC då och inte N?

Vad jag menade är inte att man förlorar på det viset men jag menade, om jag har 150/150 men har inte snabbare mot internet än 100/10 så använder jag ju inte resterande 50, eller tänker jag rätt?

Brukar inte alltid stå det med dualband, 1200mbit skulle jag alltid ta med en nypa salt skulle aldrig räkna över 600mbit. då är det 802.11A/C.

Korrekt har du "150/150mbit" mellan din telefon och din router och du bara har 100/10 så kan du ju nyttja dom har 100/10 via ditt trådlösa men du har ju fortfarande "150/150mbit" till din router och därmed också till andra enheter.
Och det är ju aldrig fel att ha lite extra över för skulle du få för dig du vill uppgradera till snabbare internet så är det ju aldrig fel att ha så snabbt wifi som möjligt så det inte begränsar.

Så sitter din bror på nedervåningen och skickar en fil till din telefon via hans som går genom erat wifi så begränsas ju bara det av hans telefon/din telefon och förbindelsen i mellan er, för där behöver ju den inte gå utanför erat nätverk.
Så har då din bror 120/120 och du har 120/120 trådlöst internt så kommer ju filen gå så närma 120mbit som det går.

Skrivet av mrqaffe:

Nej men man vill ju ofta ha så snabbt lan som möjligt, det kan göra stor skillnad tex när man fjärrstyr, flyttar filer eller strömmar multimedia, surfande är ju oftast det som kräver minst i ett nätverk, det brukar inte märkas nån större skillnad oavsett om man har ett par Mbit eller 1 Gbit bandbredd för det, låg latens gör större skillnad.

Jo, självklart det skrev jag också nedanför om man gör mer krävande saker som behöver mer hastighet specifikt internt.

"Ända gången någon skulle behöva snabbare än det är om man flyttar stora filer internt i nätverket trådlöst mellan både trådlösa och trådbundna enheter. "

Och med det menade jag ju självklart inkludera streama saker osv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|