Permalänk

Frugan behöver ny processor...

Tjena, nu är det så att både jag och frugan är "gamers" men inte riktigt hårdvara experter

Frugan har en HP Pavilion p6755sc med uppgraderat nätagg och grafikkort
men nu är det så att processorn behövs nog uppgraderas pga när hon lirar bf4 så laggar d lite om hon kör över "Low/medium" inställningar och jag vet inte om det går eller inte (jag är medveten att detta är Intel forumet och just nu har hon AMD) men går det uppgradera till en intel processor? och i så fall vilken skulle det vara? d känns inte riktigt lönt med en i5a väl? bättre å satsa på i7a så den håller längre?

Moderkort: FOXCONN 2AA9 (AMD) PCI-Express x16
Grafik: GTX 760
Processor: AMD Athlon II X4 640 (Quad Core)
RAM: 6 144 MB
HDD: 1 TB
Nätaggat: Corsair Gaming Series GS600 600watt
OS: Windows 8.1

Jag har även en Taurus eSport GTX 660Ti
Processor
Tillverkare Intel
Processortyp Core i5, 3450
Antal kärnor 4 st
Hastighet 3.1 GHz, 6MB Cache
Grafikkort
Tillverkare Nvidia
GPU-typ GeForce GTX 660 Ti, EVGA
Hastighet 915 MHz
Minne 2048 MB, GDDR5
Hårddisk
Hårddiskstorlek 120 GB, SSD Samsungs 840-serien
Storlek 2 TB, 7200rpm, 32MB Cache
Anslutning SATA 6,0 Gbit/s
Minne
Internminne storlek 8 GB, 2x4096MB
Minnestyp DDR3 1600Mhz, Corsair VENGEANCE LP
Maximal minnesstorlek 16 GB
Kommunikation
Bluetooth Nej
Modem Nej
Nätverk Ja, 10/100/1000 Mbit/s
Trådlöst nätverk Ja, 802.11b/g/n
Anslutningar
VGA-utgång Nej
HDMI-utgång Ja
DVI-utgång Ja, 2st
DisplayPort-utgång Ja
USB 2.0 4 st, (2 på fronten)
USB 3.0 4 st
Firewire-port Nej
eSATA-port 1 st
PS2-port Ja
Mått
Bredd 222 mm
Djup 351 mm
Höjd 190 mm
Vikt 8.5 kg
Övrigt
Optisk enhet Ja, DVD±RW Dual-Layer, SATA
Moderkort ASRock Z77
Ljudkort Ja, 7.1 Realtek ALC898
Minneskortläsare Nej
Kabinett Taurus eSport
Nätaggregat 600W
Medföljande tillbehör Taurus musmatta by Qpad
Medföljande programvara Drivrutiner
Operativsystem Windows 8 64-bit, Svensk
Garanti 3 år
Benchmarks
3DMark Vantage 24754 poäng, Performance
3DMark 2011 7737 poäng, Performance
Artikelnummer
Vårt ArtNr 1517094
Tillverkarens ArtNr TAURUS_ESPORT_2

och den kommer ju inte alltid hålla spel måtten så vad kommer jag behöva uppgradera och med vad?
Antar ett bättre grafikkort med tanke på frugan har bättre, och en i5an till i7a?
Vilket graff & vilken i7a med tanke det är ett litet "chassi" så kmr väl inte vad som helst passa? :S

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Hejsan! Du kan kika in på http://www.inet.se/kundvagn/visa/7550356/eees Kom ihåg att i7 är ingen "stor" uppdatering för gamers(om du/hon är fortfarande desperata efter det senaste så kan man få i7 paket för 2 tusen lappar dyrare)
i5 funkar precis likadant och hon borde kika in på en K verison så hon kan överklocka i framtiden.
Just nu antar jag att ni har en fri budget och kan satsa på de fina sakerna.

Du behöver ingen stor uppdatering allt verkar vara fint men om du ändå vill ha något nytt så köp en GTX 970 väldigt prisvärt kort.
Din tjej kan kika in på i5 paketet och en 212 evo.

Permalänk
Medlem

Du måste berätta vad ni spelar och i vilken upplösning. Annars kommer du bara få höra en massa spekulationer och anekdoter.

Vill du kolla själv vad som är flaskhalsen under givna omständigheter så kolla GPU-belastningen. Ligger den inte på 100% när du spelar så är CPU:n flaskhalsen; en GPU-uppgradering ger dig alltså ingen ökad prestanda, utan CPU:n är det som ska uppgraderas om du vill ha högre fps.

Permalänk
Medlem

Budget? Utan en sådan är det väldigt svårt att rekommendera saker!

Bara på rak hand skulle jag nog kunna rekommendera i5 4670k eller 4690k, det räcker långt, det behövs dock också nya moderkort. I grafikväg kan jag starkt rekommendera nVidia GTX 970, men jag skulle nog uppgradera processorn först då båda har helt okej gpu:er.

EDIT: För långsam... xD

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av H4ppy0137:

Jag har även en Taurus eSport GTX 660Ti

Processortyp Core i5, 3450
Moderkort ASRock Z77

och den kommer ju inte alltid hålla spel måtten så vad kommer jag behöva uppgradera och med vad?
Antar ett bättre grafikkort med tanke på frugan har bättre, och en i5an till i7a?
Vilket graff & vilken i7a med tanke det är ett litet "chassi" så kmr väl inte vad som helst passa? :S

Om du ska uppgradera den CPU:n tycker jag en begagnad 3770K eller 2600K. En modell utan K är inte värd att uppgradera till.

Grafikkortet är det enligt mig inget fel på om man inte ska köra krävande spel på max.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

en 212 evo.

Köp absolut inte denna kylare, såvida ni inte vill ha marknadens sämsta monteringsanordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Köp absolut inte denna kylare, såvida ni inte vill ha marknadens sämsta monteringsanordning.

Precis, för vem vill ha riktigt prisvärd kylning när den kan vara lite svår att montera?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Köp absolut inte denna kylare, såvida ni inte vill ha marknadens sämsta monteringsanordning.

Använder denna kylaren! Hade själv inte några problem med montering.. Antar att det är från person till person. För övrigt håller den nere temperaturen för en billig peng

Visa signatur

Moderkort: ASUS M5A99FX PRO R2.0 CPU: AMD FX-8120 @4.0Ghz GPU: Zotac Geforce GTX570 Synergy Edition 1.25Gb RAM: Kingston HyperX 16Gb 1600Mhz HDD/SSD: 2TB Western Digital 7200RPM + Intel 330 Solid State Drive 120GB + Kingston V300 Solid State Drive 240GB PSU: XFX 650W +80 Bronze Chassi:NZXT Phantom Midi 410 Skärm: BenQ G2420HDBL 24" Högtalare Logitech Z906 5.1 500W RMS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Köp absolut inte denna kylare, såvida ni inte vill ha marknadens sämsta monteringsanordning.

Måhända, men förmodligen bästa kylning/per krona också!

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Köp absolut inte denna kylare, såvida ni inte vill ha marknadens sämsta monteringsanordning.

Youtube finns för montering:) Annars är den väldigt prisvärd på alla fronter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Youtube finns för montering:)

Youtube kan inte fixa konstruktionen tyvärr.

Köp en Noctua istället, t.ex. NH-U12S som är väldigt trevlig och lätt att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

(jag är medveten att detta är Intel forumet och just nu har hon AMD) men går det uppgradera till en intel processor? och i så fall vilken skulle det vara? d känns inte riktigt lönt med en i5a väl? bättre å satsa på i7a så den håller längre?

"(jag är medveten att detta är Intel forumet och just nu har hon AMD)" Jo det är ett Intel forum kan man verkligen tro ibland om hela forumet ;).

Asso en i5a räcker långa vägar, en i5a och ett nytt moderkort och 8gig minne sen är hon fit for fight.

Och som några nämnt vad är budgeten för är dyra top of the line delar som kostar top dollar som rekommenderats hittils i forumet. Men ni verkar redan inställda på en i5a eller i7a så kanske redo att lägga de pengarna?

Men känns som datorn inte presterar vad den skall redan nu? Kan det bero på hon har 6gig minne istället för 8gig tro? Men kanske ej lönt att kasta pärlor på ett "svin"? Men känns ändå som datorn underpresterar, jag har t.ex. en AMD 760k prolle och endast ett gtx 750 ti kort men jag kan köra bf4 i ultra helt ok fast jag inte få konstant 60fps. Men ett 750 ti är inte riktigt gjort för att köra bf4 i ultra, kanske mer passande med high settings men ändå. Har 8 gig minne i den burken med.

Här är när jag kör bf4 på ultra (sänkt AA och ambient occlusion ett steg vardera från ultra) i 1080, tänk på att inspelningen drar ner fpsen med:
https://www.youtube.com/watch?v=jOqzOlAEE9k
Detta på en burk som kostat mig ca 4500kr för hela datorn, i jämförelse med i5-4690k där bara prollen kostar nästan 2000kr...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Wow va massa svar på så pass liten tid haha därför sweclockers är sweclockers
spel vi spelar är väl just nu bf4, diablo 3, csgo, eso..

7k för frugans dator laggar känns lite maxat
hade tänkt mig en processor i runt 2-3k klassen bara för slippa lagget när hon kör på low/medium på bf4 :S med d graffet måste d vara processorn som slöar ner skiten

har inte tänkt uppgradera min just nu, den fungerar perfekt för allt jag behöver den till, men när bf5 kmr så lär väll iaf graffet uppgraderas? vilket får plats i chassit det som är största oron för mig :S

men då antar jag att det går byta processor på frugans dator från AMD till en Intel utan problem? och det ska vara en "K" modell
är det någon speciell socket eller något? som sagt jag är inte hightec men antar det ska vara utav en vissmodell som passar moderkortet socket 1150 eller 2011-3 ? :S

upplösning är 1920x1080 brukar d inte vara d? :S

Så hon behöver både ett nytt moderkort, processor och en kylare? :S

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Wow va massa svar på så pass liten tid haha därför sweclockers är sweclockers
spel vi spelar är väl just nu bf4, diablo 3, csgo, eso..

7k för frugans dator laggar känns lite maxat
hade tänkt mig en processor i runt 2-3k klassen bara för slippa lagget när hon kör på low/medium på bf4 :S med d graffet måste d vara processorn som slöar ner skiten

har inte tänkt uppgradera min just nu, den fungerar perfekt för allt jag behöver den till, men när bf5 kmr så lär väll iaf graffet uppgraderas? vilket får plats i chassit det som är största oron för mig :S

men då antar jag att det går byta processor på frugans dator från AMD till en Intel utan problem? och det ska vara en "K" modell
är det någon speciell socket eller något? som sagt jag är inte hightec men antar det ska vara utav en vissmodell som passar moderkortet socket 1150 eller 2011-3 ? :S

upplösning är 1920x1080 brukar d inte vara d? :S

Så hon behöver både ett nytt moderkort, processor och en kylare? :S

Ny cpu o moderkort behövs o 8 gig minne, kylare behöver du inte om du inte skall överklocka eller tycker cpu fläkten låter för mycket. Skall vara socket 1150 om du kör intel.

1920x1080 är normal upplösning så kör på det.

7k är mycket ja men tänk på att är lite smått tokigt folk på detta forumet ibland så ta vad som sägs med en nypa salt, här gäller i5-4690k för 2000kr (wow vad dyr) och såklar maffigaste 970 kortet för 3k ngt.......... alla är inte super pro gramers och behöver sådan utrustning. Kan få vetting gaming prestanda betydligt billigare.
Min burk för 4500kr är kanske inte att rekommendera vid en uppgradering men du kanske få en bild på vad man kan få ut för en billig peng (se mitt tidigare inlägg), och 4500kr är då för en hel komplett dator och inte bara en uppgradering. Och därtill är min burk en AMD rigg vilket vissa menar på att det absolut inte går att spela på en AMD lol, går alldeles utmärkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

okej så dyrare än jag trodde
Så detta behöver jag för frugans dator för slippa hennes lagg, hon klagar inte men när jag tittar över på skärmen så är d skrämmande och vill bara stänga ner allt för henne, jag hade aldrig pallat det :S:S

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7550476/2014-12-31

Okej då får jag väll beställa detta inom snar framtid, tack så mycket!
Om man aldrig har installerat en kylare förr, är det svårt då? har endast bytat grafikkort,hdd,nätagg,ram när d kmr till hårdvara :/

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

okej så dyrare än jag trodde
Så detta behöver jag för frugans dator för slippa hennes lagg, hon klagar inte men när jag tittar över på skärmen så är d skrämmande och vill bara stänga ner allt för henne, jag hade aldrig pallat det :S:S

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7550476/2014-12-31

Okej då får jag väll beställa detta inom snar framtid, tack så mycket!
Om man aldrig har installerat en kylare förr, är det svårt då? har endast bytat grafikkort,hdd,nätagg,ram när d kmr till hårdvara :/

Fimpa kylaren. Verkar ej som du skall överklcoka den det första du gör så en tredjepartskylare kan du komplettera med i framtiden om ni får intresse för överklockning. Kör med stock kylaren den är helt ok.

Stockkylaren kommer med förapplicerad kylpasta bara att typ trycka på plats så den clipsar i ordentligt i moderkortet.

Kolla runt lite vad paketen kostar hos de olika, här är ett på komplett för en 2-300kr billigare:
https://www.komplett.se/uppgraderingspaket-intel-core-i5-4690...

Du skall ha z97 moderkort till k processorerna annars kan du lika bra ta billigare icke k processor och billigare moderkort som detta:
https://www.komplett.se/uppgraderingspaket-intel-core-i5-4460...

Men gissar alla paket med i5-4690k är med ett z97 mobo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

se också till att moderkortet passar i det tilltänkta chassit.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Tjena, nu är det så att både jag och frugan är "gamers" men inte riktigt hårdvara experter

Frugan har en HP Pavilion p6755sc med uppgraderat nätagg och grafikkort
men nu är det så att processorn behövs nog uppgraderas pga när hon lirar bf4 så laggar d lite om hon kör över "Low/medium" inställningar och jag vet inte om det går eller inte (jag är medveten att detta är Intel forumet och just nu har hon AMD) men går det uppgradera till en intel processor? och i så fall vilken skulle det vara? d känns inte riktigt lönt med en i5a väl? bättre å satsa på i7a så den håller längre?

Moderkort: FOXCONN 2AA9 (AMD) PCI-Express x16
Grafik: GTX 760
Processor: AMD Athlon II X4 640 (Quad Core)
RAM: 6 144 MB
HDD: 1 TB
Nätaggat: Corsair Gaming Series GS600 600watt
OS: Windows 8.1

Jag har även en Taurus eSport GTX 660Ti
Processor
Tillverkare Intel
Processortyp Core i5, 3450
Antal kärnor 4 st
Hastighet 3.1 GHz, 6MB Cache
Grafikkort
Tillverkare Nvidia
GPU-typ GeForce GTX 660 Ti, EVGA
Hastighet 915 MHz
Minne 2048 MB, GDDR5
Hårddisk
Hårddiskstorlek 120 GB, SSD Samsungs 840-serien
Storlek 2 TB, 7200rpm, 32MB Cache
Anslutning SATA 6,0 Gbit/s
Minne
Internminne storlek 8 GB, 2x4096MB
Minnestyp DDR3 1600Mhz, Corsair VENGEANCE LP
Maximal minnesstorlek 16 GB
Kommunikation
Bluetooth Nej
Modem Nej
Nätverk Ja, 10/100/1000 Mbit/s
Trådlöst nätverk Ja, 802.11b/g/n
Anslutningar
VGA-utgång Nej
HDMI-utgång Ja
DVI-utgång Ja, 2st
DisplayPort-utgång Ja
USB 2.0 4 st, (2 på fronten)
USB 3.0 4 st
Firewire-port Nej
eSATA-port 1 st
PS2-port Ja
Mått
Bredd 222 mm
Djup 351 mm
Höjd 190 mm
Vikt 8.5 kg
Övrigt
Optisk enhet Ja, DVD±RW Dual-Layer, SATA
Moderkort ASRock Z77
Ljudkort Ja, 7.1 Realtek ALC898
Minneskortläsare Nej
Kabinett Taurus eSport
Nätaggregat 600W
Medföljande tillbehör Taurus musmatta by Qpad
Medföljande programvara Drivrutiner
Operativsystem Windows 8 64-bit, Svensk
Garanti 3 år
Benchmarks
3DMark Vantage 24754 poäng, Performance
3DMark 2011 7737 poäng, Performance
Artikelnummer
Vårt ArtNr 1517094
Tillverkarens ArtNr TAURUS_ESPORT_2

Dold text

och den kommer ju inte alltid hålla spel måtten så vad kommer jag behöva uppgradera och med vad?
Antar ett bättre grafikkort med tanke på frugan har bättre, och en i5an till i7a?
Vilket graff & vilken i7a med tanke det är ett litet "chassi" så kmr väl inte vad som helst passa? :S

Ingen verkar ha svarat på den initiala frågan om du kan byta din frugas cpu till en Intel.
Svaret är att du måste i så fall även byta moderkort eftersom det inte är samma socket.
Beroende på vad det är för RAM som sitter i frugans burk så titta på uppgraderingspaket som innehåller cpu + moderkort + RAM.
När det gäller i5 eller i7 så låt budgeten avgöra, titta på i5 4690K och i7 4790K.
Frugans burk hade även blivit lite snabbare med en SSD.

Den andra datorn klarar sig på en uppgradering av grafikkort, satsa då på ett gtx 970.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Köp absolut inte denna kylare, såvida ni inte vill ha marknadens sämsta monteringsanordning.

om du tar bort tummen mitt ur näven så tar det 5 min att montera denna kylare så vad som är svårt på den vete fan tanke på att min 13 åriga dotter gör de själv :S

Permalänk

då skipper jag kylaren för överklocka är inget jag sysslar med, iaf inte än
jag är väldigt nöjd inet kund och har alltid köpt mina datorer och dator komponenter från dom och där har varit några få bekymmer som dom alltid har mött med mycket bra erfarenhet och löst utan problem samt kundservicen kunde inte varit bättre imo. så om det kostar mig 300kr för att få allt att fungera flytande plus pingvinstänger så är det helt klart värt det.

Tack så mycket och då blir det ett msi gtx 970 kort för mig när det behövs
Behöver jag då oxå uppgradera mitt Moderkort som det är ett z77 till ett z97 om jag ska uppgradera min processor i framtiden?

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ingen verkar ha svarat på den initiala frågan om du kan byta din frugas cpu till en Intel.
Svaret är att du måste i så fall även byta moderkort eftersom det inte är samma socket.
Beroende på vad det är för RAM som sitter i frugans burk så titta på uppgraderingspaket som innehåller cpu + moderkort + RAM.
När det gäller i5 eller i7 så låt budgeten avgöra, titta på i5 4690K och i7 4790K.
Frugans burk hade även blivit lite snabbare med en SSD.

Den andra datorn klarar sig på en uppgradering av grafikkort, satsa då på ett gtx 970.

Okej tack så mycket Mac.
Tror jag kör på paketet dom har länkat http://www.inet.se/produkt/v100330/uppgraderingspaket-core-i5
Samt ett nytt chassi med bättre möjlighet till fläktkylning och en SSD frugan klagar alltid på min e snabbare än hennes

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Detta duger att spela på.. Dock måste man kontrollera med komplett så att bioset stöder i3-4160 dvs. Haswell Refresh.

MSI B85M-E45, Socket-1150
Intel Core i3-4160

Tänk på att det sitter ett m-ATX i din frugas låda nu så risken är stor att det bara kan sitta ett m-ATX i den!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Okej tack så mycket Mac.
Tror jag kör på paketet dom har länkat http://www.inet.se/produkt/v100330/uppgraderingspaket-core-i5
Samt ett nytt chassi med bättre möjlighet till fläktkylning och en SSD frugan klagar alltid på min e snabbare än hennes

Så länge du inte är för snabb på andra saker så är det väl ok

Vill du annars gör det något billigare och ta det i etapper så köp bara en lös i5 4690K och detta moderkortet, du kan byta minnen vid senare tillfälle eftersom dom hon har klarar sig ett litet tag till.
http://www.inet.se/produkt/1902723/asus-z97-p-atx

Då hamnar du på under 3000kr utan chassi och SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Köp absolut inte denna kylare, såvida ni inte vill ha marknadens sämsta monteringsanordning.

Och kvalite, fläkten som medföljer är gjord i löjligt klen plast och präglas av missljud, fästena till fläkten går sönder bara man tittar på dom. Så man åker på en ny fläkt och vips så blir det en dyr kylare

Btw ja håller med om att det är en undermålig monteringsanordning jämfört med noctua och dom andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

då skipper jag kylaren för överklocka är inget jag sysslar med, iaf inte än
jag är väldigt nöjd inet kund och har alltid köpt mina datorer och dator komponenter från dom och där har varit några få bekymmer som dom alltid har mött med mycket bra erfarenhet och löst utan problem samt kundservicen kunde inte varit bättre imo. så om det kostar mig 300kr för att få allt att fungera flytande plus pingvinstänger så är det helt klart värt det.

Tack så mycket och då blir det ett msi gtx 970 kort för mig när det behövs
Behöver jag då oxå uppgradera mitt Moderkort som det är ett z77 till ett z97 om jag ska uppgradera min processor i framtiden?

Något annat du kan fungera på är att installera windows 8.1 , bättre prestanda mellan 10-20 % i BF4. KOlla också in denna tråd, http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1248332-bf4-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Och kvalite, fläkten som medföljer är gjord i löjligt klen plast och präglas av missljud, fästena till fläkten går sönder bara man tittar på dom. Så man åker på en ny fläkt och vips så blir det en dyr kylare

Btw ja håller med om att det är en undermålig monteringsanordning jämfört med noctua och dom andra.

Köpte 2st när komplett krängde dom för 149:-.. Föredrar annars Arctic i/A30 klart bättre monteringsanordning, bättre fläkt mm. osv.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Btw ja håller med om att det är en undermålig monteringsanordning jämfört med noctua och dom andra.

Ja, och det är ju inte som att Noctua m.fl. har exklusivare material heller, utan som sagt överlägsen design.

Man bör nog fråga sig själv om man verkligen vill stödja undermålig design innan man köper en CM 212.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Så länge du inte är för snabb på andra saker så är det väl ok

haha, inga klagomål än iaf

Skrivet av Oneone:

Något annat du kan fungera på är att installera windows 8.1 , bättre prestanda mellan 10-20 % i BF4. KOlla också in denna tråd, http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1248332-bf4-...

windows 8.1 är installerat, tack ska in och kika på och se om jag kan förbättra hennes inställningar

detta är exakt frugans svar på sms (hon jobbar) ang kylaren

"Men är det bättre om man har kylaren? för 300kr är ju inget jag ska ha bästa datorn i vårt hushåll.....ALWAYS!!"

Som 212 evo får mkt kritik osv och om det finns bättre som är tystare vilken skulle det då vara? Noctua? Arctic?

Skrivet av skruvis:

Detta duger att spela på.. Dock måste man kontrollera med komplett så att bioset stöder i3-4160 dvs. Haswell Refresh.

MSI B85M-E45, Socket-1150
Intel Core i3-4160

Tänk på att det sitter ett m-ATX i din frugas låda nu så risken är stor att det bara kan sitta ett m-ATX i den!

ska vi uppgradera kan vi lika bra göra det bästa utav situationen, inte kul att behöva uppgradera "igen" för att ett nytt spel släpps och hennes inte pallar riktigt..
Okej hur vet jag om hennes chassi endast kan ha m-ATX moderkort? hur vet jag att det inte blir en nit lott om jag köper MSI Z97-S02?
Tanken är å köpa nytt chassi men frugan bryr sig inte alls (mest jag hehe) så ingen prio

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

haha, inga klagomål än iaf

windows 8.1 är installerat, tack ska in och kika på och se om jag kan förbättra hennes inställningar

detta är exakt frugans svar på sms (hon jobbar) ang kylaren

"Men är det bättre om man har kylaren? för 300kr är ju inget jag ska ha bästa datorn i vårt hushåll.....ALWAYS!!"

Som 212 evo får mkt kritik osv och om det finns bättre som är tystare vilken skulle det då vara? Noctua? Arctic?

ska vi uppgradera kan vi lika bra göra det bästa utav situationen, inte kul att behöva uppgradera "igen" för att ett nytt spel släpps och hennes inte pallar riktigt..
Okej hur vet jag om hennes chassi endast kan ha m-ATX moderkort? hur vet jag att det inte blir en nit lott om jag köper MSI Z97-S02?
Tanken är å köpa nytt chassi men frugan bryr sig inte alls (mest jag hehe) så ingen prio

Skall du inte klocka cpu så funkar en stockkylare hur bra som helst, det blir inga prestanda vinster med en annan kylare i detta läget.
Finns väl två huvudsakliga anledningar till att byta kylare.
1. Man skall klocka väsentligt och där räcker inte stockkylaren till, klockar man bara lite räcker den.
2. Man vill ha ett tystare system, stockkylaren kan ibland vara högljudd om den får arbeta hårt, men även här är det ofta inget problem om man inte klockar.

Vill du byta kylare kan jag rekommendera Noctua NH-U14S alternativt lillebror NH-U12S
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1822028
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1821971

Chassit är ett mid-size ATX vilket gör att det BÖR funka med ett ATX moderkort.
För att vara helt säker så öppna datorn och se om plåten har fler skruvhål som sitter under nuvarande moderkort, ibland sår det även ingraverat ATX vid dom hålen.
Ett ATX moderkort är i huvudsak längre från topp till botten än ett mATX, bredden tror jag inte skiljer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Som 212 evo får mkt kritik osv och om det finns bättre som är tystare vilken skulle det då vara?

Noctua NH-U12S är en trevligare kylare med högre kvalité och bättre design.

Skrivet av H4ppy0137:

Okej hur vet jag om hennes chassi endast kan ha m-ATX moderkort?

Räkna det totala antalet kortplatser på baksidan, ett fullstort chassi har normalt sju platser.

Skrivet av H4ppy0137:

Tanken är å köpa nytt chassi men frugan bryr sig inte alls (mest jag hehe) så ingen prio

Fractal Design Define R5 är nog inte så dumt, i så fall...