Permalänk
Medlem

ga-z87x-ud5h vs 4790k Ingen POST

Jag byggde ihop en ny dator nyss som inte vill starta. Jag har kommit fram till att det kan bero på att endast senaste Bios (F9)stödjer 4790k. Men, borde inte moderkortet visa nån felkod på sin lilla display?

Moderkortet är ett Gigabyte GA-Z87X-UD5H

Jag har redan testat minnen, gpu, nätagg och kopplat om alla kablar.

Det finns inget sätt att uppgradera Bios utom att ha tillgång till en annan cpu va?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Du måste ha någon CPU som är kompatibel för att uppdatera. Ev kan du be en datorbutik göra uppdateringen (de kan då montera en CPU tillfälligt) eller så får du inskaffa billigaste budget CPUn som passar och göra det.
Den kommer aldrig POSTa eller starta med en CPU den inte stöder, då den inte kan prata med CPUn (för att få spänningar mm).

Ibland, och menar det som verkligen sällsynt, så har vissa tillverkare ett sätt att utföra denna uppdatering från USB minne på speciellt sätt. I så fall är det moderkortstillverkaren som har en special lösning, för just denna situation. Har sett det på några kort, men det är inte vanligt.

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Får fixa det efter nyår då. Jag tror säkert den lokala datorbutiken kan hjälpa mig, de brukar vara schyssta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hjälp av Datorbutiken här i Vimmerby att flasha mitt Bios, funka superbra och datorn startade bra och allt kopplad till min Teve. Sen började ett elände utan nåde. Efter att ha installerat windows så satte jag i alla hårddiskar, grafikkort, ljudkort och allt annat och kopplade in min skärm. Då får jag först ingen bild men efter lite mek kom jag på att skärmen visades genom HDMI:n så det var enkelt löst, trodde jag. Då delade den istället skärmen mellan TV och dator vilket det också tog en stund för mig att fatta. Jag fick till slut ordning på det så den visar bilden på rätt ställe men jag har fortfarande ett par problem som jag inte hittar nån lösning på, och jag har testat mycket. Förhoppningsvis kan nån hjälpa mig här.

1. Mitt Asus Xonar Essence STX hittas inte av datorn. Faktiskt hittas inget som kopplas in i några PCI-E platser förutom grafikkortet. Jag har provat att flytt aom graffet moch ljudkortet och ställt om vilken PCI-E plats som ska bootas men det funkar inte. Nu kör jag med det inbyggda ljudet vilket känns rätt surt. Det är inte dåligt men inte som Essencet. Jag hittade faktiskt en kille till med exakt samma fel här på sweclockers men han hade inte fått några svar på 1,5 år.

2. Grafikkortet bootar inte alltid upp när man startar om datorn. Jag hör att datorn går igång och bootsekvensen gör det den ska(finns ju en display för detta på kortet) men inget kommer upp på skärmen. Det spelar ingen roll om jag kör DVI eller HDMI. Grafikkortet har aldrig gjort så här förut så det är nog inte det som är felet. Efter ett par försök bootar datorn så visst, det är ingen jättegrej, speciellt som jag nästan aldrig stänger av datorn, men ändå.

3. Mina minnen vill inte lira i 2133 mhz. Jag har ett par Kingston HyperX savage 2133 mhz. Dessa minnen körde jag på mitt gamla 1155 moderkort i 2133 mhz utan att ens behöva höja volten men här är det omöjligt. Datorn postar inte ens utan kör sin bootsekvens och startar om. Jag har testat med bara ett minne men det går ändå inte. Kört med 1.6 volt, 11-12-12-30 och 11-11-11-30 timings samt lite andra möjligheter som kortet erbjuder med färdiga profiler och liknande men det verkar omöjligt. Ska det verkligen inte gå eller måste jag lirka med CPU:ns inställningar för att det ska funka?

Hoppas nån kan hjälpa mig åtminstone nåt av dessa problem.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle skriva vad jag har med för enkelhetens skull:

Gigabyte GA-Z87X-UD5H
Intel i7 4790K
2x8Gb Kingston HyperX savage 2133mhz @1.6v
SAPPHIRE HD 7970 3GB GDDR5 OC
Coolermaster 850W Psu
Fractal design Xl R2
Sandisk Extreme pro 480 Gb SSD
5 HDD.

Hittade tråden som den andra killen gjort, givetvis är han avstängd :/ http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Spontant känns ditt moderkort defekt.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Så ska du inte säga. Du ska säga " tryck på knappen där" och så löses alla problem. Men tanken har väl slagit mig att nåt kan vara lurat med kortet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

såvitt jag vet om z87x-ud5h så ska det räcka med att flasha den med den senaste BIOS för att den ska fungera med 4790k. Jag misstänker tyvärr också att något är fuffens med moderkotet =/

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Testa att ta ut batteriet ur moderkortet, ha det ute i några minuter och stoppa in igen. Vissa moderkort jag stött på har nämligen kvar lite struliga inställningar från tidigare BIOS-versioner, och en vanlig CMOS reset (m. switch) kan ibland inte rensa allt.

Stoppa sen in allt där det borde sitta och testa igen.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Idag fick jag hjälp av Datorbutiken här i Vimmerby att flasha mitt Bios, funka superbra och datorn startade bra och allt kopplad till min Teve. Sen började ett elände utan nåde. Efter att ha installerat windows så satte jag i alla hårddiskar, grafikkort, ljudkort och allt annat och kopplade in min skärm. Då får jag först ingen bild men efter lite mek kom jag på att skärmen visades genom HDMI:n så det var enkelt löst, trodde jag. Då delade den istället skärmen mellan TV och dator vilket det också tog en stund för mig att fatta. Jag fick till slut ordning på det så den visar bilden på rätt ställe men jag har fortfarande ett par problem som jag inte hittar nån lösning på, och jag har testat mycket. Förhoppningsvis kan nån hjälpa mig här.

1. Mitt Asus Xonar Essence STX hittas inte av datorn. Faktiskt hittas inget som kopplas in i några PCI-E platser förutom grafikkortet. Jag har provat att flytt aom graffet moch ljudkortet och ställt om vilken PCI-E plats som ska bootas men det funkar inte. Nu kör jag med det inbyggda ljudet vilket känns rätt surt. Det är inte dåligt men inte som Essencet. Jag hittade faktiskt en kille till med exakt samma fel här på sweclockers men han hade inte fått några svar på 1,5 år.

2. Grafikkortet bootar inte alltid upp när man startar om datorn. Jag hör att datorn går igång och bootsekvensen gör det den ska(finns ju en display för detta på kortet) men inget kommer upp på skärmen. Det spelar ingen roll om jag kör DVI eller HDMI. Grafikkortet har aldrig gjort så här förut så det är nog inte det som är felet. Efter ett par försök bootar datorn så visst, det är ingen jättegrej, speciellt som jag nästan aldrig stänger av datorn, men ändå.

3. Mina minnen vill inte lira i 2133 mhz. Jag har ett par Kingston HyperX savage 2133 mhz. Dessa minnen körde jag på mitt gamla 1155 moderkort i 2133 mhz utan att ens behöva höja volten men här är det omöjligt. Datorn postar inte ens utan kör sin bootsekvens och startar om. Jag har testat med bara ett minne men det går ändå inte. Kört med 1.6 volt, 11-12-12-30 och 11-11-11-30 timings samt lite andra möjligheter som kortet erbjuder med färdiga profiler och liknande men det verkar omöjligt. Ska det verkligen inte gå eller måste jag lirka med CPU:ns inställningar för att det ska funka?

Hoppas nån kan hjälpa mig åtminstone nåt av dessa problem.

För mig hade jag samma issue med mitt Z87 GD65 att moderkortet inte kände av varken ljudkortet eller grafikkortet men sekundära som var på dåtiden två st 680's.

Det jag gjorde var att byta strömkabel iallafall till grafikkortet då hittade och kände moderkortet av den sen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Wut? Hur menar du? Mitt grafikkort kräver 2 st 8 pins PCE-E kontakter och det är vad jag har. Sen har jag en drös 6-pinnare med men dom kan jag inte använda. Nätagget är modulärt. Xonar:et kräver en st. molex och jag har faktiskt testat med två olika kanaler ifall nåt var vajsing med just det.

BIOS flashades till F10c av datorbutiken här i stan, sen funkade allt bra med det inbyggd graffet som jag använde för installationen. Det var först när jag kopplade in grafikkort, ljudkort och fem hårddiskar som det började strula. Jag testade att gå ner till F9 BIOS för att se om det hjälpte men det gjorde ingen skillnad. Jag kan plocka ur batteriet och kolla men jag tror inte det hjälper mot detta. Det är ju lätt gjort .

Datorn funkar faktiskt bra annars. Men bra duger inte, det ska vara PERFEKT!

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.