dumt att köpa 1150 socket ist för 2011-3?

Permalänk
Medlem

dumt att köpa 1150 socket ist för 2011-3?

Hej!

Tänkte på om man ska bygga en dator som är tänkt att hålla ett bra tag(3-5 år), är det då dumt att köpa moderkort och processor baserat på 1150 socket nu? Funderade först på 4790k och Asus Z97-A, men hur blir det när nya processorer släpps senare, kommer inte denna socketstandard överges snart och 2011-3 ta vid? Och tex Skylake, kör den ytterligare en ny socket? För antar att de inte är kompatibla med varandra.

Variant nr två är att ta en 5820k och Asus Z99-A samt DDR4 minnen. Kommer framförallt ha datorn till programmering och liknande, kanske lite spelande men definitivt inte prio 1!

Många frågor, hoppas ni kan hjälpa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryzzen86:

Hej!

Tänkte på om man ska bygga en dator som är tänkt att hålla ett bra tag(3-5 år), är det då dumt att köpa moderkort och processor baserat på 1150 socket nu? Funderade först på 4790k och Asus Z97-A, men hur blir det när nya processorer släpps senare, kommer inte denna socketstandard överges snart och 2011-3 ta vid? Och tex Skylake, kör den ytterligare en ny socket? För antar att de inte är kompatibla med varandra.

Variant nr två är att ta en 5820k och Asus Z99-A samt DDR4 minnen. Kommer framförallt ha datorn till programmering och liknande, kanske lite spelande men definitivt inte prio 1!

Många frågor, hoppas ni kan hjälpa till

Ska du inte spela ska du köra på 2011-3, väldigt spännande med DDR4 också

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryzzen86:

Hej!

Tänkte på om man ska bygga en dator som är tänkt att hålla ett bra tag(3-5 år), är det då dumt att köpa moderkort och processor baserat på 1150 socket nu? Funderade först på 4790k och Asus Z97-A, men hur blir det när nya processorer släpps senare, kommer inte denna socketstandard överges snart och 2011-3 ta vid? Och tex Skylake, kör den ytterligare en ny socket? För antar att de inte är kompatibla med varandra.

Variant nr två är att ta en 5820k och Asus Z99-A samt DDR4 minnen. Kommer framförallt ha datorn till programmering och liknande, kanske lite spelande men definitivt inte prio 1!

Många frågor, hoppas ni kan hjälpa till

Kan inget om programmering och vet därför inte hur krävande det är av systemet.
Men 2011-3 är ju en dyrare plattform än 1150 och den kommer inte ersätta 1150 heller, 1150 kommer ersättas med 1151 när skylake kommer och 2011-3 kommer säkert få en egen ersättare.

Så frågan är om du behöver mer än 4 fysiska kärnor och 8 logiska, likadant om du behöver DDR4 minne?
Tror inte DDR4 minnen levererar samma hastighet per krona som DDR3 ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska du inte spela ska du köra på 2011-3, väldigt spännande med DDR4 också

okej tack för svar:)

Citat:

Kan inget om programmering och vet därför inte hur krävande det är av systemet.
Men 2011-3 är ju en dyrare plattform än 1150 och den kommer inte ersätta 1150 heller, 1150 kommer ersättas med 1151 när skylake kommer och 2011-3 kommer säkert få en egen ersättare.

Så frågan är om du behöver mer än 4 fysiska kärnor och 8 logiska, likadant om du behöver DDR4 minne?
Tror inte DDR4 minnen levererar samma hastighet per krona som DDR3 ännu.

aha okej det är så det funkar alltså, tack för svar! Nja det är väldigt beroende på vad man programmerar, men vad jag vet är det främst RAM och diskprestanda som är viktigt om man sitter på en hyffsad CPU(dock ingen värsting). Allstå jag klarar mig garanterat med vilket som av systemen, men det jag blev osäker på var just hur moderkorten fungerade med socketstandard. Ska man ändå lägga ut typ 15 papp är det ju skönt att veta att jag inte behöver byta ut alla komponenter(Cpu, RAM och moderkort) för en enkel uppgradering i framtiden, men det kanske är omöjligt att undvika

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryzzen86:

okej tack för svar:)

aha okej det är så det funkar alltså, tack för svar! Nja det är väldigt beroende på vad man programmerar, men vad jag vet är det främst RAM och diskprestanda som är viktigt om man sitter på en hyffsad CPU(dock ingen värsting). Allstå jag klarar mig garanterat med vilket som av systemen, men det jag blev osäker på var just hur moderkorten fungerade med socketstandard. Ska man ändå lägga ut typ 15 papp är det ju skönt att veta att jag inte behöver byta ut alla komponenter(Cpu, RAM och moderkort) för en enkel uppgradering i framtiden, men det kanske är omöjligt att undvika

Köp 2011v3 om du har råd. Anars kanske det kan vara smartare och köpa 1150 och upprgradera snabbare. Vad sitter du på idag. Och vad är cpu och ram användningen då kanske inte behöver värsting saker...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryzzen86:

okej tack för svar:)

aha okej det är så det funkar alltså, tack för svar! Nja det är väldigt beroende på vad man programmerar, men vad jag vet är det främst RAM och diskprestanda som är viktigt om man sitter på en hyffsad CPU(dock ingen värsting). Allstå jag klarar mig garanterat med vilket som av systemen, men det jag blev osäker på var just hur moderkorten fungerade med socketstandard. Ska man ändå lägga ut typ 15 papp är det ju skönt att veta att jag inte behöver byta ut alla komponenter(Cpu, RAM och moderkort) för en enkel uppgradering i framtiden, men det kanske är omöjligt att undvika

Framförallt cpu och moderkort brukar man behöva byta samtidigt, det är sällan en socket överlever mer än 2 generationer cpu, så vilket du än väljer idag är det sannolikt att du behöver byta minst cpu + moderkort nästa gång du uppgraderar.

DDR4 minne kommer säkert finnas kvar till nästa uppgradering, men de som köps idag kommer troligen prestera betydligt sämre än de som finns tillgängliga om ett par år vilket gör att man troligen vill byta även dessa då.
Men detta är som sagt bara spekulationer från min sida.

Permalänk

Spelar ingen roll om du köper nu eller sedan det kommer alltid ut nya cpuer i framtiden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Skulle nog säga att det beror på vad du håller på med för programmering. Virtualisering med mer än ett OS på burken skulle jag nog satsat på 2011-3 alla dar i veckan. Om inte, så 1150 och använda den sparade mellanskillnaden mot 2011-3 till att uppgradera när du tycker det är tid för det eller ta en budgetsemester en vecka för pengarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

blir en del pengar mellan de olika paketen. frågan är då om du får livstid som motiverar den extra kostnaden, och då jag inte är så duktig på det här med tidsresor ännu kan jag bara gissa. jag tror inte att du kommer få det, de här 2000 kronorna eller vad det nu blir kan du lätt lägga mot en uppgradering i framtiden istället.

jag tror inte riktigt på det här med att köpa mer än man behöver för att det ska hålla längre, åtminstone inte när det är stora prisskillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan inget om programmering och vet därför inte hur krävande det är av systemet.
Men 2011-3 är ju en dyrare plattform än 1150 och den kommer inte ersätta 1150 heller, 1150 kommer ersättas med 1151 när skylake kommer och 2011-3 kommer säkert få en egen ersättare.

Så frågan är om du behöver mer än 4 fysiska kärnor och 8 logiska, likadant om du behöver DDR4 minne?
Tror inte DDR4 minnen levererar samma hastighet per krona som DDR3 ännu.

1150 ersätts med 1151 som ersätts med 1152 som ersätts med 1153 som ersätts med 1154 som ersätts med 1155! Say woot?

Tiden loopar tillbaka till 1155 så köper du ett sådant så är du fit for fight 5 socketgenerationer in i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

1150 ersätts med 1151 som ersätts med 1152 som ersätts med 1153 som ersätts med 1154 som ersätts med 1155! Say woot?

Tiden loopar tillbaka till 1155 så köper du ett sådant så är du fit for fight 5 socketgenerationer in i framtiden.

Ja tänk om det vore så enkelt..
Dock är det ju bekräftat att skylake kommer med sockel 1151

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stimpen:

1150 ersätts med 1151 som ersätts med 1152 som ersätts med 1153 som ersätts med 1154 som ersätts med 1155! Say woot?

Tiden loopar tillbaka till 1155 så köper du ett sådant så är du fit for fight 5 socketgenerationer in i framtiden.

Ett LGA paket med visst antal pins måste inte vara pinkompatibelt bara för att de har lika pins till antal. De kan vara olika elektriskt kopplade, som skillnaden mellan LGA2011 och LGA2011-3.

Skrivet av MacAllan:

Ja tänk om det vore så enkelt..
Dock är det ju bekräftat att skylake kommer med sockel 1151

Indeed. Troligen för att:
Göra skillnanden och kompabiliteten tydlig mellan generationerna.

Inte för att det behövs en pinne till för att all funktionalitet skall stödjas. Men det är inget som är bekräftat på något sätt. Sannolikheten att det finns pinnar över att ta av är dock ganska stor. Finns mängder med spänningspinnar på Haswell över sen man flyttade in några VRM till insidan av chippet jämfört med LGA1155 varianterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ryzzen86:

Hej!

Tänkte på om man ska bygga en dator som är tänkt att hålla ett bra tag(3-5 år), är det då dumt att köpa moderkort och processor baserat på 1150 socket nu? Funderade först på 4790k och Asus Z97-A, men hur blir det när nya processorer släpps senare, kommer inte denna socketstandard överges snart och 2011-3 ta vid? Och tex Skylake, kör den ytterligare en ny socket? För antar att de inte är kompatibla med varandra.

Variant nr två är att ta en 5820k och Asus Z99-A samt DDR4 minnen. Kommer framförallt ha datorn till programmering och liknande, kanske lite spelande men definitivt inte prio 1!

Många frågor, hoppas ni kan hjälpa till

Ja som du ser, svår fråga, köp det dyraste du har råd till eller vänta, kommer alltid komma något bättre hur du än gör. Själv hoppas jag mitt z97 och 4790k kommer hålla minst två år till utan att bli allt för sugen på att uppgradera eller flaskhalsa kommande grafikkortuppatering. Kan ha fel dock..;)