LAN-party för närmre 200 besökare. HJÄLP

Permalänk
Medlem

LAN-party för närmre 200 besökare. HJÄLP

Hej!
Som titeln lyder så har jag åkt på att ordna ett LAN-party för runt 200 personer. Mitt största problem är att jag verkligen är helt vilse när det kommer till att bygga nätverk på den här skalan.

Jag har ingen aning om vad som behövs, och hur mycket av det som behövs. Vad man ska ha för router, och vilka switchar man bör använda, och hur man bygger det stabilt så att nätet håller under hela eventet. Hur mycket bandbredd kommer behövas?

Om någon känner sig manad till att hjälpa mig så vore det otroligt uppskattat. Är som sagt rätt vilse.

//MrLingon

Permalänk

Har du fixat så att strömmen räcker?

Permalänk
Keeper of Traditions

En god idé hade kanske varit börja lite mindre om du helt saknar kunskaperna?

Det räcker inte att köpa en router och ett par switchar, det är så mycket mer när man kommer upp i den skalan. Kanske lättare att försöka hyra något färdigt arrangemang?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Hahaha inget illa menat, men om du är såhär clueless så skulle det kanske va bättre att någon annan ordnar ?
Som Dunderklumpen skrev så det är ju lite mer änn att koppla några switchar som behövs, och baserat på din text är det där din kunskap tar slut också ? gl hf

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Klart att du kan fixa detta, men du måste ju ta hjälp av någon med erfarenhet. Bara lite forum-tips räcker inte. Men du kanske får kontakt med rätt nätverksexpert här.
Problemet med LAN är ju att det måste fungera perfekt på en gång, du kan ju simulera belastning innan men det ger inte alla svar.
Så fokusera på att få tag i rätt person(er), inte tekniska detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Hahaha inget illa menat, men om du är såhär clueless så skulle det kanske va bättre att någon annan ordnar ?
Som Dunderklumpen skrev så det är ju lite mer änn att koppla några switchar som behövs, och baserat på din text är det där din kunskap tar slut också ? gl hf

Jag har grundläggande kunskaper inom router och switchconfigs, jag tänkte mer om någon hade någon form av kopplingsschema eller dylikt som kunde vara till hjälp. Har läst på olika ställen att en vanlig high-end router ej räcker, utan att det är bättre att typ bygga en egen.

Det är den typ av grejer jag ej förstår. Bör kunna lösa det andra rätt bra.

Skrivet av Dunder:

En god idé hade kanske varit börja lite mindre om du helt saknar kunskaperna?

Det räcker inte att köpa en router och ett par switchar, det är så mycket mer när man kommer upp i den skalan. Kanske lättare att försöka hyra något färdigt arrangemang?

Jo alltså jag är fullt medveten om att det är en väldig massa grejer som behövs göras, men jag vet att jag kan lösa problemen om jag får en någorlunda boost i början typ. Jag är ändå rätt teknisk av mig så att säga.

Skrivet av Nitton-Åttiofyra:

Har du fixat så att strömmen räcker?

Ström är inget problem.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MrLingon:

Jag har grundläggande kunskaper inom router och switchconfigs, jag tänkte mer om någon hade någon form av kopplingsschema eller dylikt som kunde vara till hjälp. Har läst på olika ställen att en vanlig high-end router ej räcker, utan att det är bättre att typ bygga en egen.

Det är den typ av grejer jag ej förstår. Bör kunna lösa det andra rätt bra.

Jo alltså jag är fullt medveten om att det är en väldig massa grejer som behövs göras, men jag vet att jag kan lösa problemen om jag får en någorlunda boost i början typ. Jag är ändå rätt teknisk av mig så att säga.

Ström är inget problem.

Vad har du för budget?

Att köpa/hyra all utrustning och personal (om du inte har massa frivilliga) kommer kosta en del. Hur många sponsorer har du?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Ström är inget problem.

200 datorer i samma lokal och ström är inte ett problem? Vi pratar väl om så där 300W*200=60kW som sen ska fördelas jämnt på säkringarna.
Är det fixat?

(300W per dator är gissning och ej baserat på erfarenhet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

200 datorer i samma lokal och ström är inte ett problem? Vi pratar väl om så där 300W*200=60kW som sen ska fördelas jämnt på säkringarna.
Är det fixat?

(300W per dator är gissning och ej baserat på erfarenhet).

Tror man får dubbla det där för att vara säker. Sällan en punkt folk tänker på.

Skulle då inte driva lanet på under 1 Gbit. En 10Gbit lina borde dock räcka utan problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

MrLingon.

Du har ett styvt arbete framför dig.
Du behöver tillgodose ett antal områden: Nätverk, ström, lokal, inredning, övrig underhållning.

Lokal
Ja, denna är väl inte så svår att förstå, du behöver en lokal stor nog att rymma alla som ska delta i LANet. Ska deltagarna få lov att ta med sig kompis(ar), flickvän(ner)/pojkvän(ner) och annat löst folk? Planera lokalstorleken efter detta. Men denna mängd människor bör du tänka på annan underhållning, något i stil med en lounge eller liknande. Folk kommer vilja röka, planera detta.
OBS! Kolla hur det ser ut med utrymningsvägar och tillse att dessa under hela LANet är fria och tillgängliga..

Inredning
Du behöver bord och stolar till alla deltagare, kanske soffor till loungen. Hur har du tänkt att dra alla nätverks- och strömkablar? Stegar är väldigt trevliga.

Övrig underhållning
I loungen bör du ha någon form av underhållning, kanske TV eller konsolspel. Låt fantasin skena.
Du ska ha någon form av kiosk/cafeteria, denna behöver inte nödvändigtvis drivas av dig. En pizzeria/snabbköp e dyl i närheten kan funka alldeles utmärkt.

Ström
Räkna med 1000W per deltagare så ligger du med en bra marginal strömmässigt. Kolla hur mycket ström lokalen du hyr kan leverera. Grendosor är ett bra sätt att låta deltagaren koppla in sig på.

Nätverk
Du behöver 9 x 24p GB-switchar, gärna en 10e i reserv i fall någon går sönder. Detta händer tyvärr alldeles för ofta och självklart mitt i natten när allt annat är stängt...
Du behöver en minst 12p GB-switch. Du kopplar ovanstående 9 till denna switch.

Du behöver en SOHO-router för uppkopplingen, snåla inte här då "hemma-routrar" inte klarar av denna mängd trafik utan att överhettas/låsa sig.
Jag har inga konkreta förslag här, då det jag hade använt kostar med stor sannolikhet för mycket.

Uppkoppling
Du kommer behöva något i stil med 250Mbit/s, men ju mer desto bättre

Det är väl lämpligast att hyra lokal och all utrustning, Gula Sidorna är din vän här.

Hoppas detta gav dig lite förståelse för vilket monster till projekt du har tagit på dig.
Lycka till!!

Publicera gärna hur du löste LANet och bilder är ett måste.

Visa signatur

I frag, therefore I am

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrLingon:

Hej!
Som titeln lyder så har jag åkt på att ordna ett LAN-party för runt 200 personer. Mitt största problem är att jag verkligen är helt vilse när det kommer till att bygga nätverk på den här skalan.
Jag har ingen aning om vad som behövs, och hur mycket av det som behövs. Vad man ska ha för router, och vilka switchar man bör använda, och hur man bygger det stabilt så att nätet håller under hela eventet. Hur mycket bandbredd kommer behövas?
Om någon känner sig manad till att hjälpa mig så vore det otroligt uppskattat. Är som sagt rätt vilse.
//MrLingon

På själva LAN-Partyt så bygger du/crew upp det rent fysiskt med långa bordsrader, dvs bord ställda med långsidorna mot varandra så sitter deltagarna på långsidorna, så bildas det gångar mellan där deltagarna sitter så de kan gå till/från sin dator etc. Räkna med 2-3 personer /bord på långsidorna beroende på hur långa de är. Så 10 st bord blir då plats för 20 - 30 pers (antalet varierar beroende på deras längd, således 2 eller 3 pers per bord).

Den tekniska biten med el, så är det 3-fas som gäller, kan du inte klara av den biten så ta kontakt med vaktmästare, eller annan person i lokalen ni ska vara som kan hjälpa till att kanske både hjälpa till med koppling, men främst med att få tag på / eller hjälpa er hyra kablage, elcentraler osv för 3-fas då det krävs en del kablage och en del elcentraler, så drar ni in el under borden och lägger ut elcentraler. Räkna med ca 275W i snitt / deltagare.

Nätverket bygger du upp genom att placera switchar med tillräckligt antal portar så det täcker platserna på bordet, satsa helst på 24ports switchar eller större för att minimera interna flaskhalsar inom ert lokala nätverk.
Själva DHCP, routing osv låter ni en riktig server ta hand om, exempelvis med pfsense eller annan brandväggsmjukvara (se till att dimensionera prestandan på routern ordentligt).
Angående nätverksbiten så kan ni ju ta kontakt med en lokal operatör (om ni har någon?) som kan sponsra med internet, och kanske bygga upp nätverket med osv.

Skrivet av teejee:

200 datorer i samma lokal och ström är inte ett problem? Vi pratar väl om så där 300W*200=60kW som sen ska fördelas jämnt på säkringarna.
Är det fixat?
(300W per dator är gissning och ej baserat på erfarenhet).

Nja, man räknar med ca 275W /plats i snitt, och elen är oftast inga problem om man ska ha sådana stora lan, då det oftast blir i ex gympahallar eller liknande med tillgång till 3-fas.

Skrivet av BergHa:

Tror man får dubbla det där för att vara säker. Sällan en punkt folk tänker på.
Skulle då inte driva lanet på under 1 Gbit. En 10Gbit lina borde dock räcka utan problem.

Räknar man på 275W /plats i snitt så räcker det.
Och skämtar du eller? 200 st behöver inte på långa vägar 1Gigabit, och 10Gigabit är utan tvekan inte ens i närheten av att vara behövligt.
För 200 pers så räcker en 250 Mbit lina utan några som helst problem.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Räknar man på 275W /plats i snitt så räcker det.
Och skämtar du eller? 200 st behöver inte på långa vägar 1Gigabit, och 10Gigabit är utan tvekan inte ens i närheten av att vara behövligt.
För 200 pers så räcker en 250 Mbit lina utan några som helst problem.

Går det ens att bygga en gamindator med skärm och tillbehör som drar under 300W? Det är vad min drar när jag surfar.

Skulle då inte vilja vara på ett lan som räknar med 1Mbit~ per person. Eller kanske man ska förbjuda alla streamtjänser?
Alla kan inte ens ha igång twitch, även om man har QoS så spelen inte blir lidande kommer ju nätet gå sakta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Går det ens att bygga en gamindator med skärm och tillbehör som drar under 300W? Det är vad min drar när jag surfar.

Skulle då inte vilja vara på ett lan som räknar med 1Mbit~ per person. Eller kanske man ska förbjuda alla streamtjänser?
Alla kan inte ens ha igång twitch, även om man har QoS så spelen inte blir lidande kommer ju nätet gå sakta.

Ohja, inga problem att bygga en dator som drar under 300W, så ett snitt på 275W/plats i grunden för att räkna är ett rätt bra riktvärde inom LAN-Party (Ex Dreamhack räknar med ett snitt på 275W/plats), och när man räknar på LAN.Partyn såhär så är alla former av högtalare osv totalt förbjudna, dels för att det är störande för de runt omkring, och att det dels blir fel i räkningen då allt är uträknat efter ett snitt på 1 st dator/skärm per plats.

1 Mbit/s räcker i snitt /deltagare, det är knappt 1 Mbit/s i medel som deltagarna på Dreamhack använder, så 250 Mbit/s totalt ska utan problem räcka för 200 pers.

Vill man garantera ett bra LAN och att ingen användare drar för mycket bandbredd så kan man begränsa bandbredden till exempelvis 2/2 Mbit/s /person som max, så kan ingen på LAN:et ensam "störa ut" internetet genom att tanka torrents osv (Vilket såklart ska stå i villkoren/reglerna att det är totalt förbjudet, och att överträdelser leder till anmälan och avvisning från platsen.).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag har dragit på mig ett Lan event med ett par vänner och nu på sportlovet kickar vi igång. Vi kommer ha ca 40 datorer uppkopplade och vi har då 2st 24 port switchar och räknar med 400watt/dator i genomsnitt så borde det räcka då märkes datorer(budget) drar max 200-300watt.
Vi hyr en lokal inuti en skola så vaktmästaren har då frivilligt hjälpt oss med elen osv.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Går det ens att bygga en gamindator med skärm och tillbehör som drar under 300W? Det är vad min drar när jag surfar.

Skulle då inte vilja vara på ett lan som räknar med 1Mbit~ per person. Eller kanske man ska förbjuda alla streamtjänser?
Alla kan inte ens ha igång twitch, även om man har QoS så spelen inte blir lidande kommer ju nätet gå sakta.

Skulle nog säga att en "normal" gamingdator drar under 300W ink skärm och då menar jag normal så som det som majoriteten faktiskt sitter på vilket tro det eller ej inte är 780ti/290X i sli/crossfire utan tex ett Nvidia 760 och en ej överklockad i5a vilket drar klart under 250W vilket är ungefär vad du har över om du drar bort 50W för skärmen. Sen kommer det alltid en del med laptops som kompenserar för de med tyngre datorer.

Angående 1Mbit så är det om alla skulle belasta sin lina samtidigt vilket inte kommer hända men jag är nog beredd att hålla med dig om att det vore rimligt att gå lite högre än 250Mbit, runt 500Mbit för 200 pers låter mer lagom som minimum då folk faktiskt förbrukar mer bandbredd nu än för bara nått år sen. Då Förutsätter jag att torrents och liknande är bannlyst/blockat då tankning inte har på ett LAN att göra 2015 när alla har bredband hemma.

Permalänk
Medlem

Hur många switchar beror på lokalen. Men utgå från dreamhack så kan inte folk sätta emot (för gnälla kommer de göra) när de har för kort nätverkskabel/grendosa etc. Tror de säger 15m nätverkskabel, så då får man anpassa switchplacering efter det.

Leta upp en hyfsad dator core 2 duo eller bättre för säkerhets skull och kör in pfsense på ett USB-minne. Labba bra på det innan lanet.
Beroende på hur avancerad man vill vara behöver inte alla switchar ha vlan-stöd, men distributionsswitcharna ska ha det. Kör sedan ett vlan och IP-nät per bords-switch. Då blir det enkelt att felsöka. Antalet dist. switchar avgör uppbyggnaden av lokalen. Bordsswitcharna ska ha gig-uplink men hårdställ klientportarna på auto 100. Distribution ska vara gigabit. Klienterna ska ha mindre kraft att slå ut nätet med.

Antingen gör du någon form av shaping på trafiken per klient i pfsense, eller per bord(IP-nät) för då förstår man bara för sina grannar. Förbjud streaming, filtankning/torrents och se gärna till att blocka twitch(och andra tjänster)
Hittade en guide där man kan blockera dns-uppslag på vissa domäner, samt hindra användandet av andra DNS-servrar
http://samkear.com/pfsense/how-to-configure-a-dns-blacklist-u...

Permalänk
Medlem

Detta ska följas. Sjukt lan. Har som max varit runt 6 personer på ett lan.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkerCadette:

MrLingon.

Du har ett styvt arbete framför dig.
Du behöver tillgodose ett antal områden: Nätverk, ström, lokal, inredning, övrig underhållning.

Lokal
Ja, denna är väl inte så svår att förstå, du behöver en lokal stor nog att rymma alla som ska delta i LANet. Ska deltagarna få lov att ta med sig kompis(ar), flickvän(ner)/pojkvän(ner) och annat löst folk? Planera lokalstorleken efter detta. Men denna mängd människor bör du tänka på annan underhållning, något i stil med en lounge eller liknande. Folk kommer vilja röka, planera detta.
OBS! Kolla hur det ser ut med utrymningsvägar och tillse att dessa under hela LANet är fria och tillgängliga..

Inredning
Du behöver bord och stolar till alla deltagare, kanske soffor till loungen. Hur har du tänkt att dra alla nätverks- och strömkablar? Stegar är väldigt trevliga.

Övrig underhållning
I loungen bör du ha någon form av underhållning, kanske TV eller konsolspel. Låt fantasin skena.
Du ska ha någon form av kiosk/cafeteria, denna behöver inte nödvändigtvis drivas av dig. En pizzeria/snabbköp e dyl i närheten kan funka alldeles utmärkt.

Ström
Räkna med 1000W per deltagare så ligger du med en bra marginal strömmässigt. Kolla hur mycket ström lokalen du hyr kan leverera. Grendosor är ett bra sätt att låta deltagaren koppla in sig på.

Nätverk
Du behöver 9 x 24p GB-switchar, gärna en 10e i reserv i fall någon går sönder. Detta händer tyvärr alldeles för ofta och självklart mitt i natten när allt annat är stängt...
Du behöver en minst 12p GB-switch. Du kopplar ovanstående 9 till denna switch.

Du behöver en SOHO-router för uppkopplingen, snåla inte här då "hemma-routrar" inte klarar av denna mängd trafik utan att överhettas/låsa sig.
Jag har inga konkreta förslag här, då det jag hade använt kostar med stor sannolikhet för mycket.

Uppkoppling
Du kommer behöva något i stil med 250Mbit/s, men ju mer desto bättre

Det är väl lämpligast att hyra lokal och all utrustning, Gula Sidorna är din vän här.

Hoppas detta gav dig lite förståelse för vilket monster till projekt du har tagit på dig.
Lycka till!!

Publicera gärna hur du löste LANet och bilder är ett måste.

Wow! Tackar och bockar för detta. Sannerligen informationsgivande material. Lokal, lounge, försäljning, och underhållning är fixad.

Strömmen fixar http://www.sse.se/ , som tydligen ska ha gjort liknande tillställningar innan. Det enda de krävde av mig var siffror, men du menar alltså att man bör räkna med så pass mycket ström? 200kW? Dreamhack räknar som andra har nämnt, med 275W per plats.. Borde inte det räcka då?

Angående nätverket, och antal switchar så är det där det kommer bli jobbigt. Lokalen är inte skapad för det här ändamålet.. Haha. Platserna är inte alltför nära varandra, så när jag räknade på det så kommer jag behöva cirka 10 8portars och lika många 24portars med distributionsswitch medräknad. Angående router så funderar jag på att lära mig pfsense som rinnande vatten och köra en sådan lösning, men är osäker.. Budget ska inte vara ett problem, av vad jag förstått av högre "makter" men man vill ju givetvis hålla ned på kostnaderna. Det absolut svåraste känner jag är att konfigurera allt. Switchar så som routrar. Antar att det är mitt största problem.

Tack återigen så mycket!

Skrivet av PowerNet:

På själva LAN-Partyt så bygger du/crew upp det rent fysiskt med långa bordsrader, dvs bord ställda med långsidorna mot varandra så sitter deltagarna på långsidorna, så bildas det gångar mellan där deltagarna sitter så de kan gå till/från sin dator etc. Räkna med 2-3 personer /bord på långsidorna beroende på hur långa de är. Så 10 st bord blir då plats för 20 - 30 pers (antalet varierar beroende på deras längd, således 2 eller 3 pers per bord).

Den tekniska biten med el, så är det 3-fas som gäller, kan du inte klara av den biten så ta kontakt med vaktmästare, eller annan person i lokalen ni ska vara som kan hjälpa till att kanske både hjälpa till med koppling, men främst med att få tag på / eller hjälpa er hyra kablage, elcentraler osv för 3-fas då det krävs en del kablage och en del elcentraler, så drar ni in el under borden och lägger ut elcentraler. Räkna med ca 275W i snitt / deltagare.

Nätverket bygger du upp genom att placera switchar med tillräckligt antal portar så det täcker platserna på bordet, satsa helst på 24ports switchar eller större för att minimera interna flaskhalsar inom ert lokala nätverk.
Själva DHCP, routing osv låter ni en riktig server ta hand om, exempelvis med pfsense eller annan brandväggsmjukvara (se till att dimensionera prestandan på routern ordentligt).
Angående nätverksbiten så kan ni ju ta kontakt med en lokal operatör (om ni har någon?) som kan sponsra med internet, och kanske bygga upp nätverket med osv.

Nja, man räknar med ca 275W /plats i snitt, och elen är oftast inga problem om man ska ha sådana stora lan, då det oftast blir i ex gympahallar eller liknande med tillgång till 3-fas.

Räknar man på 275W /plats i snitt så räcker det.
Och skämtar du eller? 200 st behöver inte på långa vägar 1Gigabit, och 10Gigabit är utan tvekan inte ens i närheten av att vara behövligt.
För 200 pers så räcker en 250 Mbit lina utan några som helst problem.

Även den här informationen är mycket bra att ha! Tack för att ni tar er tid att hjälpa, det betyder mycket!

//MrLingon

Permalänk
Medlem

Tack till er alla. All form av information är bra att ha för att reflektera med. Detta underlättar så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Skulle nog säga att en "normal" gamingdator drar under 300W ink skärm och då menar jag normal så som det som majoriteten faktiskt sitter på vilket tro det eller ej inte är 780ti/290X i sli/crossfire utan tex ett Nvidia 760 och en ej överklockad i5a vilket drar klart under 250W vilket är ungefär vad du har över om du drar bort 50W för skärmen. Sen kommer det alltid en del med laptops som kompenserar för de med tyngre datorer.

Angående 1Mbit så är det om alla skulle belasta sin lina samtidigt vilket inte kommer hända men jag är nog beredd att hålla med dig om att det vore rimligt att gå lite högre än 250Mbit, runt 500Mbit för 200 pers låter mer lagom som minimum då folk faktiskt förbrukar mer bandbredd nu än för bara nått år sen. Då Förutsätter jag att torrents och liknande är bannlyst/blockat då tankning inte har på ett LAN att göra 2015 när alla har bredband hemma.

Tänkte också på mer vanliga system. Också då äldre kort som drar mer ström. Inte bara de senaste och mest strömsnåla sakerna.
Kollade t.ex swecs tester, verkar som att man egentligen får hoppas många har nya system och inga äldre saker om 275W ska ens vara nära.
Energiförbrukningen blir lägre när swec byter testsytem: http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...
http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx...

Vet i och för sig inte vad de vanligaste skärmarna drar, men min visar omkring 140W från väggen.

Tycker bara det verkar jävligt modigt att räkna så lågt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hahaha 1000w per deltagare, men herregud. Jag är elektriker på Dreamhack och vårat tillfälliga elnät baseras på 275W per deltagare, 7 personer per 10A grupp + en switch/extrauttag.

Dreamhack konsumerar runt 1,6 miljoner watt, ~9,500 datorer. Du har 200 datorer = 55 kw baserat på vårat räknesätt. Nyckeln för att det ska funka är att det max får vara 7 personer per grupp. Annars skiter det sig rätt hårt. Det du behöver är i princip en 63 matning plus en 32'a. Då har du 65 kw att tillgå.

Hur exakt ska elfirman lösa det? Elbjörnar?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

är ingen lan byggare men tänkte bara påpeka att ta siffror från ett lan med 5000 pers + å krympa ner det till 200 pers komer inte sluta bra i tanke på att siffrorna är % räknade. marginalen Är lägre på 200 pers så du borde ha en högre Wat beräkningen en vad dreamhack har .

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziefle:

är ingen lan byggare men tänkte bara påpeka att ta siffror från ett lan med 5000 pers + å krympa ner det till 200 pers komer inte sluta bra i tanke på att siffrorna är % räknade. marginalen Är lägre på 200 pers så du borde ha en högre Wat beräkningen en vad dreamhack har .

Förklara varför man ska ha högre tolerans, kan seriöst inte se hur man inte kan krympa det. Om man ska ge fantasisiffror som 1000w till varje deltagare så kommer det bli sjuka materialkostnader för ett "litet" lan på 200 personer.

På DH finns det sammanlagt ~1600 grupper, under ett event är det ett fåtal elfel där jfb löser. Resten är säkringar pga att det är mer än 7 personer som har kopplat in sig på en och samma grupp. Sammanlagt kanske vi får in ett 30-40 tal elfel där det är säkringar som löser om ens det. Så vi har rätt lågt med driftstörningar med vårat räknesätt så hur fan kan detta inte funka på ett lan för 200 personer?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag vill se rapport om hur det funka när det är över. Lycka till och hoppas att du inte tagit dig vatten över huvudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Följer med spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tänkte också på mer vanliga system. Också då äldre kort som drar mer ström. Inte bara de senaste och mest strömsnåla sakerna.
Kollade t.ex swecs tester, verkar som att man egentligen får hoppas många har nya system och inga äldre saker om 275W ska ens vara nära.
Energiförbrukningen blir lägre när swec byter testsytem: http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...
http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx...

Vet i och för sig inte vad de vanligaste skärmarna drar, men min visar omkring 140W från väggen.

Tycker bara det verkar jävligt modigt att räkna så lågt.

Kollar du lite snabbt på vad mellanklassen drar så ser du att 760 är mellanklass kortet som drar mest kräm någonsin, det drar klart mer än både 460 och 560ti som tillhör de gamla törstiga serierna så det argumentet håller inte riktigt, även på highend sidan så drar både 780ti och 290x mer än det gamla monstret gtx 480.
Sen är inte Sweclockers test på just energiförbrukning inte riktigt bra i detta fallet då det använder en överklockad socket 2011 CPU som drar klart mer än en normal ej överklockad i5a.

Skärmen kan du dock ha en poäng med, jag kollade på vad nya skärmar drar och vanliga billiga nya skärmar drog mellan 35-50W i drift enligt prisjakt (kollade bara 5st men borde stämma rätt bra) men har folk äldre ökar det självklart.

Sist ska man inte glömma att alla deltagare inte kommer sitta med 100% last hela tiden då många LAN spel inte är så krävande och folk faktiskt inte sitter och spelar 24/7 när de är på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vet i och för sig inte vad de vanligaste skärmarna drar, men min visar omkring 140W från väggen.

Måste vara en väldigt speciell skärm. Idag drar en skärm mellan 20-40w. Sedan har inte majoriteten sådana system som sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kollar du lite snabbt på vad mellanklassen drar så ser du att 760 är mellanklass kortet som drar mest kräm någonsin, det drar klart mer än både 460 och 560ti som tillhör de gamla törstiga serierna så det argumentet håller inte riktigt, även på highend sidan så drar både 780ti och 290x mer än det gamla monstret gtx 480.
Sen är inte Sweclockers test på just energiförbrukning inte riktigt bra i detta fallet då det använder en överklockad socket 2011 CPU som drar klart mer än en normal ej överklockad i5a.

Skärmen kan du dock ha en poäng med, jag kollade på vad nya skärmar drar och vanliga billiga nya skärmar drog mellan 35-50W i drift enligt prisjakt (kollade bara 5st men borde stämma rätt bra) men har folk äldre ökar det självklart.

Sist ska man inte glömma att alla deltagare inte kommer sitta med 100% last hela tiden då många LAN spel inte är så krävande och folk faktiskt inte sitter och spelar 24/7 när de är på plats

Med nya system tänkte jag mer på cpu, mb och nätagg. Skulle varit tydligare.
Från ett test till ett annat så har ju 580 tappat 20W.
Kolla skillnaden i idle över åren.
Visst en s2011 överklockad är inte direkt representativ för medelvärdet. Men en vanlig Svensson burk innehåller nog mer fläktar & hårddiskar.
Gör iofs inte mycket, en grov räkning är väl 5W per disk och fläkt?

Skrivet av jocke92:

Måste vara en väldigt speciell skärm. Idag drar en skärm mellan 20-40w. Sedan har inte majoriteten sådana system som sweclockers.

CCFL! Inge LED tjafs här inte.
Står i signaturen vad för skärm det är.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saiibot:

Förklara varför man ska ha högre tolerans, kan seriöst inte se hur man inte kan krympa det. Om man ska ge fantasisiffror som 1000w till varje deltagare så kommer det bli sjuka materialkostnader för ett "litet" lan på 200 personer.

På DH finns det sammanlagt ~1600 grupper, under ett event är det ett fåtal elfel där jfb löser. Resten är säkringar pga att det är mer än 7 personer som har kopplat in sig på en och samma grupp. Sammanlagt kanske vi får in ett 30-40 tal elfel där det är säkringar som löser om ens det. Så vi har rätt lågt med driftstörningar med vårat räknesätt så hur fan kan detta inte funka på ett lan för 200 personer?

anledningen e att på dreamhack e det fler en 200 pers å säg att tex 80% av dom sitter vid sin dator å dom andra 20% är på olika event äter etc villket gör att belastnigen alldrig kommer upp i samma summa som om 100% sitter vid sina datorer . men om du har ett event med 200 pers så kommer ju utbudet med alternativa bisysslor inte vara lika stort villket kommer att öka datoranvändandet så personligen hade jag dammat på en lite högre margenal en Dreamhack dock nå 1000 w e ju å ta i men 300-330 w hadde inte skadat för å ligga på rätt sida.

Btw 200pers i % lika med 0.5% per person
10k pers i % lika med 0.001% per person

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Avstängd

Vad är det du behöver konfa i switcharn? Ska du ha flera W-lan? Är det ett simpelt Lan party så kör med Dumm switchar. Behöver du köpa switchar så har jag hP Procurce switchar.. Dock smartswitchar men ändå Professional. Dom kommer räcker gott och väl till dina 200. Angående router så om det är bra budget köp en Cisco Asa 5510 eller 5505 så har du allt du behöver och lite till i den.

Som sagt är det endast för ett lan part så behöver du inte fixa mer. Dock om du ska blanda in servrar och v-lan och trådlöst som du behöver separerar och annat så behöver du göra upp en plan för att konfa allt.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ