Permalänk

Hjälp med överklockning av i5 4670K

Hejsan,

Jag skulle behöva lite hjälp med att överklocka min i5 4670K med min MSI Z87-G43 MOBO. Jag skulle vilja overclocka cpun till 4,2-4,3GHz.
Har testat att överklocka i BIOS OCH Intel Extreme Utility Tuning. Har följt diverse videos och trådar men jag får alltid blue screens och crashes.
Vad är problemet? För lite ström?

skulle uppskatta hjälp!

//Jacob

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på hur mycket du vill överklocka. I och med att du har ett MSI mobo kan du ladda ner deras control center och dra upp varje ratio till 4.2 istället, dvs att du får upp den i 4.2 GHz utan problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Jag gjorde exakt samma som en kille med samma cpu och mobo. Dock krascha datorn med blue screens....

Permalänk
Avstängd

Kanske du dragit det kortaste strået i lotteriet och det är helt enkelt en kass processor ?
Läs en guide istället för att göra som "en kille med samma cpu och mobo"

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Hur myckel volt (vcore) får processorn?
Vad har du för temperatur på CPU och kylning?

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps när du kör en benchmark? Vanligt att få BSOD vid överhettningar. Se till att läsa på innan du forsätter! Kan va farligt om du forsätter att göra fel.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

processorn får 1,224 V and MAX TDP ÄR 84W. Jag har OC Genie igång dock med en glock på 4Ghz

Permalänk

Processorn idlar väl på ungefär 40 när den vart igång 5-6 timmar och gameat lite

Permalänk

Hur kan det vara en dolig kombo när du nästintill har en identiskt. Har hört att 4670K ska vara väldigt bra att överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobsweden:

Hur kan det vara en dolig kombo när du nästintill har en identiskt. Har hört att 4670K ska vara väldigt bra att överklocka.

När du får Bluescreen så kolla vilket meddelande du får.
Annars är min chansning på att den får för lite kräm.
Tänk dock på att kolla på temperaturen och inte max TDP.

Och anledningen till att du inte ska lita blint på att nån har samma grejer är att inställningarna blir samma MEN du kan behöva finjustera värdena då alla presterar olika.

Permalänk

om jag tillsätter 1,250 vcore ska de räcka för 4,3GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobsweden:

Hur kan det vara en dolig kombo när du nästintill har en identiskt. Har hört att 4670K ska vara väldigt bra att överklocka.

Bara för att hoppas på att kunna klocka den mycket betyder det inte alls att man är garanterad det.

Tillverkaren garanterar bara att det ska fungera i stock cloken. Inte nå annat.

Men för det mesta så går det att clocka dom bra, men det är juh inte nån garanti som sagt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600